| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 23 .10.2014 |
MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonunun çok değerli üyeleri, değerli milletvekilleri, sivil toplum kuruluşlarının ve kamu kuruluşlarının çok değerli temsilcileri, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla, sevgiyle selamlıyorum.
Bugün huzurlarınıza getirmiş olduğumuz Yükseköğretim Personel Kanun'unda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile yüksek öğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretim elemanlarının mali haklarına ilişkin önemli iyileştirmeler yapılmaktadır. Hükûmetlerimiz döneminde eğitim ülkemizin en öncelikli konusu olarak ele alınmıştır. Az önce bütçeyi sunarken de ifade ettim, bunun en belirgin göstergesi bütçeden eğitime ayrılan kaynaklardır. 2002 yılında 11,3 milyar lira olan kaynak yaklaşık 7 kat artarak 2014 yılında 78,5 milyar liraya, 2015 yılı için de öngördüğümüz ödenek 87,5 milyar liraya çıkmıştır. Üniversitelerimize 2002 yılında yaklaşık 2,5 milyar kaynak ayrılmışken 2015 yılında 18,5 milyar liralık bir kaynak söz konusu. 2002 yılında 53'ü devlet olan üniversite sayımız bugün 104'e yükselmiştir yani hükûmetlerimiz döneminde 51 yeni devlet üniversitesi kurulmuştur. Ayrıca çok sayıda vakıf üniversitesinin kurulmasının önü açılmıştır. Diğer taraftan göreve geldiğimiz günden bu yana Hükûmetimiz bilim ve araştırmaya büyük önem vermiş, güçlü Türkiye'nin bilgiyle ve bilimle atılan temeller üzerinde yükselebileceğinin bilincinde olmuş ve bu kapsamda AR-GE harcamaları için önemli kaynak tahsisleri yapmıştır. AR-GE harcamaları için 2015 yılı bütçesinde öngörülen kaynak yaklaşık 2,8 milyar liradır.
Ülkemizin 2023 vizyonunu erişilebilir kılmak için kullanılabilecek en etkin stratejik araçlardan birisi bilim ve teknolojidir. Bilim, teknoloji ve ekonomi alanında dünyanın sayılı ülkelerinden birisi hâline gelebilmemiz için bilgiyi üretmek, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini artırmak ve bu faaliyetlerin çıktılarını ekonomik değere dönüştürmekle mümkün olacaktır. Bunun için de eğitimli, bilinçli, sorgulayan, araştıran bireylerin yükseköğretim düzeyinde yetiştirilmesi ve böylece dünyadaki çağdaşlarıyla rekabet edebilecek donanıma sahip, girişimci ve yenilikçi insan gücünün artırılması gerekmektedir. Bu hedefe ulaşabilmemin yollarından biri de yükseköğretimde görev yapacak akademisyenlerin sayısının ve kalitesinin artırılmasıdır.
Sayın Başkan, değerli üyeler; huzurlarınıza getirmiş olduğumuz tasarıyla yükseköğretim alanında nitelikli insan gücüne sahip olmak için, meslek olarak akademisyenliğin cazibesinin artırılması, akademisyenlerin daha fazla bilimsel çalışma ve araştırma yapmalarının teşvik edilmesi ve bu doğrultuda yükseköğretim kurumlarında görev alan söz konusu öğretim elemanlarının mali haklarının önemli ölçüde iyileştirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, tasarının Komisyonda görüşülmesi sırasında vereceğimiz bir önergeyle uzman, çevirici, eğitim ve öğretim planlamacılarının mali haklarında da öğretim görevlileri için öngörülmüş olan tutarlarda artış yapılması sağlanacaktır. Bu çerçevede, devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanlarının mali haklarında "yükseköğretim tazminatı" adı altında yeni bir ödeme unsuru ihdas etmek suretiyle yüzde 36,5'e varan oranlarda artış yapılması öngörülmektedir. Bu kapsamda, profesörler, doçentler ve yardımcı doçentlerin aylıklarında net 726 lira, öğretim görevlisi, araştırma görevlisi ve okutmanların aylıklarında ise net 835 TL artış yapılmaktadır. Bu suretle, 4.281 lira ilâ 4.932 lira arasında olan profesör maaşı 5.007 ile 5.658 lira arasına, 2.931 ile 3.539 lira arasında olan doçent maaşı 3.657 ile 4.265 lira arasına, 2.085'le 2.845 lira arasında olan yardımcı doçent maaşı 3.551 ile 3.571 lira arasına, 2.285 ile 2.590 TL arasında olan öğretim görevlisi ve okutmanların maaşı 3.120 lirayla 3.425 lira arasına, 2.365 lira ile 2.451 lira arasında olan araştırma görevlisinin maaşı 3.200 ile 3.256 lira arasına yükseltilmektedir.
Ayrıca, bu tasarıyla getirilen diğer bir ödeme unsuru da ilk defa 2015 yılı akademik faaliyetleri esas alınarak 2016 yılı Şubat ayından itibaren ödenecek akademik teşvik ödeneğidir. Bu kapsamda, bilim, teknoloji ve sanata katkı sağlayıcı nitelikte yurt içinde ve yurt dışında sonuçlandırdıkları proje, yaptıkları araştırma, yayın ve sergi, aldıkları patent ile çalışmalarına yapılan atıflar, bilim danışma kurulu bulunan uluslararası düzeydeki toplantılarda sundukları ve almış oldukları akademik ödüller esas alınmak suretiyle, üniversitelerde görev yapan öğretim elemanları için yıllık akademik teşvik puanı hesaplanması ve bunlara aldıkları puanlarla orantılı olarak da "akademik teşvik ödeneği" adı altında yeni bir ödeme yapılması öngörülmektedir. Bu suretle profesörlere 726 TL'ye, doçentlere 653 TL'ye, yardımcı doçentlere 581 TL'ye, araştırma görevlilerine 508 TL'ye, öğretim görevlisi ve okutmanlara 436 TL'ye kadar ilave, net ödeme yapılması öngörülmektedir. Bu tasarıyla getirilen yükseköğretim tazminatının yıllık maliyeti 2014 yılı verileri üzerinden yaklaşık 1 milyar 122 milyon liradır. Akademik teşvik ödeneğinin yıllık maliyeti ise akademik teşvik puan düzeylerine göre 795 milyon TL'ye ulaşabilecektir. Yani, toplamda bu anlamda yaklaşık 2 milyar liralık yani 1,9'un üzerinde bir düzenlemeden bahsediyoruz. Bu düzenlemelerle getirilen artışlardan yaklaşık 120 bin akademisyenimiz yararlanacaktır.
Sayın Başkan, değerli üyeler; yapılan iyileştirmelerin yükseköğretim camiamıza ve ülkemize hayırlı olmasını temenni ediyorum. Bu duygu ve düşüncelerle yüce Heyetinizi saygıyla selamlıyorum.