| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | (2/1319) esas numaralı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle usul hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 15 .08.2016 |
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, Türkiye Varlık Fonu kurulmasına ilişkin ayrı bir kanun tasarısının, bağımsız bir kanun tasarısının -torbaların içerisinde kaybolması yerine, onu kastediyoruz- yapılarak Türkiye'ye bu kurumun kazandırılmasını önemli buluyoruz. Özellikle de tasarrufların, yatırımların finansman açısından yetersiz olduğuna, mevcut tasarı fonunun oranını artırmaya, atıl fonların reel ekonomiye kazandırılmasına dönük çabaların gerekliliğine de inanıyoruz; bunu öncelikle belirtmek isteriz. Ancak, kuracağımız fonun, ulusal Türkiye Varlık Fonu'nun uluslararası standartlarda, saydam, erişilebilir ve gerçekleştirilebilir, dolayısıyla refahın gelecek nesillerle paylaştırılması esasını temel ilkelerden biri olarak almış bir yapıda gerçekleştirilmesini çok önemli buluyoruz. Diğer taraftan da, özellikle kamusal varlıkların kullanılması suretiyle kurulacak olan bu fonun bir devlet fonu olması nedeniyle, oraya konulacak kamu kaynaklarının anayasal denetim ilkelerine uygun olarak yapılmış olmasını istiyoruz. Bunu bizim istememiz değil, herkesin bu konuda bir mutabakat sağlaması gerekiyor. Biliyorsunuz, Anayasa'mızın 165'inci maddesi, kamusal fonlar kullanılarak yaratılacak olan bu tür kurumlarda Meclisin denetimini, Meclis adına denetim yapacak kuruluşların denetimini şart koşar. Bunun dışında ya da bu ilkeye uymayan denetim kurallarıyla çıkarılmış yasaları da Anayasa Mahkemesi şimdiye kadar onlarca defa iptal etti. Hatta bir iptal kararının daha mürekkebi bile kurumadı neredeyse. Bundan önce çıkan torba yasalarda bunu özellikle dile getirdik.
Bunun bir kamusal fon olduğunu kabul ediyoruz, kaynaklarının tamamının kamudan aktarılarak kurulduğunu kabul ediyoruz; yani, yüzde 100'ü kamunun. Ancak Anayasa'nın 165'inci maddesinde öngörülen denetimle ilgili bir düzenleme görmüyoruz. Bu koşullar altında yasa Anayasa'ya aykırı bir yasa oluyor. Anayasa'ya aykırılığı ortadan kaldırmadan yapılacak görüşmelerin de herhangi bir değerinin olmadığını sanıyorum bütün milletvekilleri kabul ederler. Diğer konuşmalarımıza ve değerlendirmelerimize geçmeden önce, bu sorunun çözülmesi gerektiğini, bu sorunun ortadan kaldırılması gerektiğini sanıyorum herkes takdir eder. Çalışmaların boşu boşuna yapılmaması, sağlıklı bir sonuca ulaşması, Türkiye'nin bütün dünyaya rahatlıkla "Bizim böyle bir fonumuz var, buraya yatırım yapabilirsiniz." diye rahat rahat haykırabileceği, söyleyebileceği, duyurabileceği bir fonun kurulması için kuruluşunun Anayasa'ya aykırı olarak kurulmaması gerekiyor. Yarın kurulduğunda, kaçınılmaz olarak, görevimiz gereği olarak, ana muhalefet olarak mutlaka Anayasa Mahkemesine götüreceğiz bu şekilde kurulan bir fonu. "Türkiye'nin kurduğu fon Anayasa Mahkemesine taşındı." başlığıyla çıkacak olan haberlerin bu fonun geleceğiyle ilgili olarak yaratacağı olumsuzlukları bugünden dikkatinize çekmek istiyoruz, sunmak istiyoruz. Bunun sorumluluğunun Anayasa'yı, yasaları koruma konumunda olan bir kurumun sorumluluğu olarak görülmemesi için Anayasa'ya aykırı düzenleme yapan insanların sorumluluğunda olacağını usul açısından aldığımız bu söz sırasında da mutlaka belirtmek istedik. Bunu hepinizin dikkatinize sunuyorum.
Sayın Başkan, Anayasa'ya aykırılığı bu kadar net olan, yani kamunun, tamamen kamu kaynaklarıyla, yüzde 100'ü kamunun olan kaynaklarla kurulacak olan bu fonun, 165'inci maddeye göre, denetimine ilişkin olarak bir düzenleme burada görülmediği sürece bunun görüşülemeyeceğini düşünüyoruz.
Teşekkür ederim.