| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | (2/1319) esas numaralı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle usul hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 15 .08.2016 |
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim.
Sadece, arkadaşlarımızın kafasında birazcık daha netlik sağlama adına iki konuyu ikişer cümleyle belirtmek istiyorum.
Değerli arkadaşlar, Anayasa'mızda 160'ıncı madde Sayıştay ve Sayıştay denetimini düzenler. Daha önceden, devletin kendi sermaye vererek kurmuş olduğu kuruluşların denetimi Yüksek Denetleme Kuruluna bağlıydı, Başbakanlığa bağlı Yüksek Denetleme Kurulu tarafından yapılırdı. Daha sonra Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu kaldırılarak o da Anayasa'da "Kamu İktisadi Teşebbüslerinin Denetimi" adı altında yer aldı ama maddenin içeriği: "Sermayesinin yarısından fazlası doğrudan doğruya veya dolaylı olarak Devlete ait olan kamu kuruluş ve ortaklıklarının Türkiye Büyük Millet Meclisince denetlenmesi esasları kanunla düzenlenir." dendi. Şimdi, Türkiye Büyük Millet Meclisince denetlenmesi esaslarının mutlaka ve mutlaka kanunda yer alması gerekiyor, yanlış anlamayın. Burada "Sayıştay denetlesin, mutlaka Sayıştay denetimi..." Şu koşullarda hiçbir şey yapmazsanız Sayıştay denetimine otomatik olarak tabi zaten, tabi. Yani Anayasa'ya aykırı olarak "Sayıştay denetimine tabi değil." demekle Sayıştay denetimi dışında kalır mı? Önce Anayasa'yı kaldıracaksınız o zaman. 160'ıncı maddeyi silmediğiniz sürece o hüküm geçerli ama böyle bir kuruluşu yeni kuruyorsanız eğer Türkiye Büyük Millet Meclisinin denetim esaslarını koyacaksınız. "Denetime tabi değildir meğildir." falan filan demeyin, kesinlikle ve kesinlikle Anayasa'ya uygunluk sağlamaz, bunu söylemeye çalışıyoruz. Bununla ilgili olarak bir düzenleme yapmak o kadar zor bir olay değil, "Meclisin içine sindireceği bu denetim bizim için geçerlidir." denmesi o kadar şey bir olay değil. 165'inci maddenin gereğini yerine getirmeden, 160'ıncı madde kapsamı içerisinde zorunlu olarak denetlenmesi olgusunu bir çözüme bağlamadan yapılacak olayın veya düzenlemenin Anayasa'ya aykırı olduğunu söylüyoruz, başka bir şey denmiyor burada. Özellikle de kanunun ne gerekçesine ne de arkasından amaçlarına ne gelecekteki hedeflerine hiç değinmemeye çalıştık olabildiği kadar, zorunlu olmadıkça. Denetim maddesi, 165. "Aksi takdirde, 160'ıncı madde burada dururken böyle bir kanun tasarısı olmaz." dedik. Daha önceki ön görüşmelerimizde de dile getirildi, "Bu çözüm buna yetmiyor, bu çözüm buna yetmiyor." dendi. Bu çözüm buna yetmiyor, söylemeye çalıştığımız olay o. Kurulacak, belki de bir işe yarayabilecek olan -ha, bu hâliyle kuruluşunda da önerilerde bulunulacak, o ayrı bir olay- bu şekilde çıkacak bir kanun beklentileri karşılamadığı gibi Türkiye'nin doğru dürüst bir varlık fonu kurma umudunu da yok eder, şansını da yok eder, söylemeye çalıştığımız olay o.
Teşekkür ederim.