KOMİSYON KONUŞMASI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Şimdi, en çok konuşulan bu öğretmen atamasıyla ilgili, önce son atamaları nasıl yaptığımızı, hangi adalet ölçüsüyle veya hangi ölçülerle yaptığımızı kısaca açıklayayım.

Bir, son, sizin de -sağ olun- sağladığınız 35 bin kadro, üzerine 5 bin de bizde vardı, son atamada 40 bin kadroyu kullandık.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - O bin taneyi de atadınız mı? Sormuştuk "Ne yapacaksınız?" diye.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Atadık, engelli öğretmenleri de atadık, 300 küsurdu, tamamını atadık.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Hayır, idari personeldi.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - İdari personeldi.

Şimdi, önce şu kadarını söyleyeyim, bunların yüzde 72'sini, 29.046 filan gibi bir rakamdı, 40 binin 29 binini doğu ve güneydoğudaki 23 vilayete atadık, böylece bu bölgelerdeki öğretmen norm kadro doluluk oranımız Türkiye ortalamasının da üzerine çıktı bu son atamalarla birlikte.

Branşlara göre dağılımını da şöyle yaptık: Her branşta Türkiye genelinde ne kadar açığımız var, toplam öğretmen açığımıza oranı nedir? Diyelim toplam öğretmen açığımız 100'se, bunun yüzde 4'ü kimya öğretmeniyse, bize verilen 40 bin kadronun da yüzde 4'ünü kimya öğretmenlerine ayırdık, böylece...

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Peki, sınıf öğretmenlerini atadınız mı branşa?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - O daha önce atanmıştı.

Bu özel eğitim öğretmenliği kursu gören öğretmenlerimiz vardı, sınıf öğretmenlerimiz, özel eğitim öğretmeni olmak için, yalnız onları Danıştay iptal etmişti, bu kadar kısa süreli kursla bu öğretmenlik yapılamaz, bunun asgari şu kadar olması gerekir gibi bir gerekçeyle. Onun üzerine Talim Terbiye onunla ilgili bir çalışma yaptı ve neticede, öğretmenlerimizden Danıştayın öngördüğü asgari kurs süresini tamamlamış olanları özel eğitim öğretmeni olarak görevlendirdik.

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Sözleşmeli sayısı da var mı Sayın Bakan?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Sözleşmeli yok, ücretli var bizde.

Şimdi, Sayın Ünal'ın sorusunun cevabı: İlk defa ve yeniden müdürlüğe görevlendirilmek üzere sözlü sınava katılan adayların sendikalara göre dağılımı şöyle: Değerlendirmeye giren müdür sayıları da oransal olarak az. EĞİTİM BİR-SEN'den 20 bin kişi değerlendirmeye girmiş, buna karşılık TÜRK EĞİTİM SEN'den 7.876 kişi, EĞİTİM SEN'den 3.404 kişi, EĞİTİM-İŞ'ten 1.032 kişi, AKTİF EĞİTİM-SEN'den 803 kişi, diğer sendikalardan 425 kişi, sendikalı olmayanlardan da 8.245 kişi değerlendirmeye girmiş. Bunlardan EĞİTİM BİR-SEN'den bu 20 binin yüzde 63,81'i başarılı, TÜRK EĞİTİM-SEN'DEN yüzde 11,83'ü, EĞİTİM-SEN'den yüzde 4,68'i, EĞİTİM-İŞ'den yüzde 1,5'i, AKTİF EĞİTİM-SEN'den 0,38'i, diğer sendika üyelerinin 0,71'i, sendikalı olmayanların da 17,54'ü.

Bu arada, görev süresinin uzatılması kapsamında 75 ve üzeri puan alan müdürlerin sendikalara göre dağılımları da şöyle: Yine oransal olarak sendika üyelikleri değişiyor. Mesela, EĞİTİM BİR-SEN'in zaten 6.903'müş bunun yüzde 60'30'u; TÜRK EĞİTİM-SEN 3.922, bunun yüzde 14,05'i; EĞİTİM-SEN 1.207, bunun yüzde 4,73'ü; EĞİTİM-İŞ 403, bunun yüzde 1,03'ü; AKTİF EĞİTİM-SEN 309, bunun 0,25'i; diğer sendikalar 73'müş, bunun 0,39'u; sendikalı olmayanlardan 3.742, bunun yüzde 19,25'i.

MEHMET ŞÜKRÜ ERDİNÇ (Adana) - Sayın Bakanım, total içerisindeki oranlar değil mi?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Evet, total içerisinde.

Sayın Zozani'nin "Kürtçe öğretmen ataması niye yapmıyorsunuz?" sorusunun cevabı: İlk defa bu yıl yaptık, sayı yeterli değil. 18 norm verildi, 17 atama yapıldı. Bilmiyorum kaç müracaat oldu ama 18 norm kadro karşılığında 17 kişi görevlendirildi Kırmançi ve Zazaki için.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Sayın Bakan, atamalarla ilgili konu değişti ama 2015 öğretmen atamalarına ilişkin sorularım vardı benim.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Ben önümdeki notlara göre...

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Yani, baştan söylediniz 2014'ü, sonra konu değişti, o açıdan söyledim.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Konsolide merkezî bütçeden 2002 yılında yüzde 22,39 olan payın 2015 yılında yüzde 13,58'e düştüğüne ilişkin hem Sayın Zozani'nin hem Sayın Serter'in sorusu vardı. Merkezî bütçeden Millî Eğitim Bakanlığı yatırımlarına ayrılan payda 2002 yılına göre oransal olarak bir düşüş görülse de reel olarak bir düşüş söz konusu değil. Kümülatif olarak 2002'de 1 milyar 281 milyon 690 bin lira olan MEB yatırım ödeneği 2015 yılında 5 milyar 494 bin TL'ye yükseltilerek yüzde 328,65 artmış. Millî Eğitim Bakanlığı yatırımlarının 2002 yılına göre oransal olarak düşük görülmesinin nedeni, Hükûmetimizin toplam kamu yatırımlarına yüksek oranda pay ayırmasıdır. 2002 yılında bütün kamu yatırımlarına ayrılan pay 5 milyar 736 milyon iken 2015 yılında 40 milyar 454 milyon 52 bin TL'ye yükselerek yüzde 605'lik artış... Yani pastanın kendisi de büyüdü, onun içindeki oran dolayısıyla daha yüksek oluyor. Oransal olarak görünen düşüş...

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Sayın Bakan, biz gene bu konuda sizinle polemiğe girmeyelim.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Girmeyelim tabii.

BAŞKAN - Cevap versin Sayın Zozani. Sayın Zozani, bitsin...

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Ben ifade ettiysem, bence kıyaslamayı oradan yaparsak biz de o zamanki bütçe büyüklüğüyle bugünkü bütçe büyüklüğünü yan yana getiririz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Öyle yapıyoruz zaten.

BAŞKAN - Tamam. Sayın Zozani, Sayın Bakanın elindeki bilgiler bu şekilde yani.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Yine sizin bir sorunuza cevap veriyorum, "Azınlık okullarıyla ilgili ne çalışma yapıyorsunuz?" sorunuza.

26 Mart 2013 tarihinde Çanakkale Gökçeada'da Rum ilkokuluna kurum açma izni ve iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenmiş, ayrıca Rum ortaokulu ve Rum lisesi açılmasına ilişkin iş ve işlemler devam ediyor.

Lozan Antlaşması'nın 41'inci maddesinde ifade edilen Rum, Ermeni ve Musevi azınlıklar dışında ilk defa 19 Eylül 2014 tarihinde İstanbul'da Mor Efrem Süryani Anaokuluna kurum açma izni ve iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlendi ve açıldı.

Ayrıca, azınlık okulları merkezî ortak sınavlarda din kültürü ve ahlak bilgisi dersinden muaf tutuldu. Eğitim-öğretim desteği teşvikinde asgari öğrenci şartı da aranmadı, onlara özellikle...

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Kanun düzenlemesi talebi var, ona...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Onu bilmiyorum. O düzenlemeyi... Yani, bizim yaptığımız uygulamalar bunlar ama yeni kanun teklifinde ne var onu bilmiyorum.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Azınlıkların böyle bir talebi var, onu söylüyorum. Diyorlar ki: "Ayrı bir kanuni düzenlemeye tabi olmamız gerekiyor ve yönetmeliğimizin ona göre düzenlenmesi gerekiyor." Bu azınlık okullarına ilişkin olarak.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Taleplerini geldiği zaman değerlendiririz ama şu anda öyle bir talep yok bende yani Bakanlık olarak bize ulaşmış bir talep yok.

Yine Sayın Zozani'nin; "Türk vatandaşlarının günlük yaşamlarında geleneksel olarak kullandıkları farklı dil ve lehçelerin öğrenilmesine ilişkin çalışmalar..." Kurs zaten, ona girmiyorum, var. Adana, İstanbul, Diyarbakır, Van, Erzurum'da 5 kurs Kürtçe kurs programı veriyor. Ayrıca, 2923 sayılı Yabancı Dil Eğitim ve Öğretimi ile Türk Vatandaşlarının Farklı Dil ve Lehçelerinin Öğrenilmesi Hakkında Kanun'un 2'nci maddesinin (a) bendine eklenen cümleyle, farklı dil ve lehçelerle eğitim-öğretim yapmak amacıyla özel okul açılabilmesine imkân tanınmıştır. Bu doğrultuda, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği'nde de değişiklik yapılarak farklı dil ve lehçelerde özel okul açılması mümkün hâle gelmiştir. 2923 sayılı Kanun gereği, okutulacak farklı dil ve lehçeler Bakanlar Kurulu kararıyla belirleneceğinden, Bakanlığımız Bakanlar Kurulunun tespit ettiği farklı dil ve lehçelere ilişkin yazıyı göndermiştir. Biz Bakanlık olarak "Şu şeylerde eğitim kurumu açma talebi var." diye Bakanlar Kuruluna bildirmişiz.

Öğretmen maaşlarının OECD karşılaştırması, Sayın Zozani ve Sayın Serter'in... OECD'nin 2014 Raporu'na göre, Türkiye'deki öğretmenler uluslararası standartlara göre düşüş maaş alıyorlar ancak Türkiye standartlarına göre öğretmen ücretlerinin oldukça iyi olduğu değerlendirilmektedir. Aynı rapora göre, on beş yıllık deneyimli bir öğretmenin yıllık ücreti OECD ortalaması 39 bin ABD doları, Türkiye ortalaması 26 bin ABD doları. Ben küsurları söylemiyorum. Türkiye standartlarında, on beş yıllık tecrübeli ve asgari eğitime sahip bir ilkokul öğretmeninin maaşı tam zamanlı, tam yıl çalışan bir yükseköğretim derecesine sahip 25-64 yaş grubundaki diğer çalışanların ortalama yıllık kazancına göre yüzde 9 daha fazla. Ortaokul öğretmenleri ise yaş grupları içerisinde bir üniversite eğitimine sahip olanlardan yüzde 13 daha fazla kazanıyorlar.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Hep Sayın Zozani'nin sorularını cevaplıyorsunuz.

BAŞKAN - Sayın Bakanım, evet, bu tarafa da...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Soru sırasına göre gidiyorum.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Ondan önce ben soru sordum.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Peki.

Çok kısa, onları şey yapayım.

BAŞKAN - Evet, kısa kısa Sayın Bakanım.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Millî Eğitim 2023 vizyonu hedeflerini hemen şimdi burada uzun uzun, vizyonlar var, onları size yazılı olarak vereyim.

Bu Hakkâri'yle ilgili olan kısmı da üniversite meselesi... 25 Mart 2013 tarihinde TOKİ tarafından birinci aşaması ihale edilmiş olan kampüs alanı yerleşke binalarının yapım "start"ı 15 Nisan 2013 tarihinde başlamış ve hâlihazırda 104 dairelik lojmanlar ve merkezî derslik binasının yapımı tamamlanma aşamasına gelmiştir. Bu hazırlıklar kapsamında yapımı tamamlanan merkezî derslik binası, merkezî kafeterya ve 104 dairelik konut lojmanlarının yapımı, imzalanmış olan sözleşme gereği, 2015 Haziran ayında bitirilecek. Bu kapsamda, söz konusu binaların 2015-2016 eğitim-öğretim sezonunda faaliyete geçirilmesi hedefleniyor.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - İnşallah size kısmet olur, seneye bekleriz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - İnşallah. Rektör de istediğiniz zaman size binaları gezdirmek için bekliyor. Bir ay sonra da taşıyor oraya.

BAŞKAN - İnşallah. Seçimlerden sonra başlayacak, merak etmeyin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Sayın Müslim Sarı'nın okullaşma oranıyla ilgili... Okullaşma oranı, okullara kayıtlı ve devam eden öğrenci sayısı ve çağ nüfusuna göre...

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Yani, devam eden. Ayrılanlar düşüyor mu, hesaplanıyor mu?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Ayrılan, açık liseye veya açık ortaokula geçerek ayrılabilir yani bizim sistemimizden kaçması mümkün değil. Ayrılması, bir yere gitmesine bağlı.

Musa Bey'in sorusu: "19'uncu Millî Eğitim Şûra Genel Kurul üyeleri nasıl belirlendi? Hangi sendikalar belirlendi?" Millî Eğitim Şûrası Yönetmeliği'nin 7'nci maddesi hükmü gereğince biz bu şeyi yaptık. Buna göre madde 7 şöyle:

"MADDE 7 - (1) Tabii üyeler;

a) Türkiye Büyük Millet Meclisi Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Başkanı ve üyeleri,

b) Bakanlıktan; Bakan Yardımcısı, Müsteşar ve Bakanlık merkez teşkilatı birim amirleri.

(2) Davetli üyeler; Bakanlık, bakanlıklar..."

MUSA ÇAM (İzmir) - Tabii üyeler derken?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Okuyorum.

"...kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler ile yurtiçi ve yurtdışından meslek odaları, sivil toplum kuruluşları, özel sektör, basın ve yayın kuruluşları, öğrenci ve veli temsilcileri ile eğitim alanında Şûra konusuyla ilgili çalışmalarıyla tanınmış uzmanlar arasından ..." seçiliyor, Bakan tarafından seçiliyor.

Sendikalarda da en fazla üyesi olan üç sendikadan dörder kişi. O üç sendika da EĞİTİM-BİR-SEN, TÜRK EĞİTİM-SEN ve EĞİTİM SEN, buralardan dörder kişi. Ayrıca diğer sendikalardan da üye şeyine bakmaksızın birer kişi davet edilir.

Mehmet Bey'in İstanbul Şişli Endüstri Meslek Lisesi... Şimdi, İstanbul Şişli Endüstri Meslek Lisesi 250 öğretmen, 4.036 civarında öğrencisiyle 1960 yılından beri bulunduğu arsa üzerinde eğitim öğretim faaliyetini sürdürüyor. Mülkiyeti Maliye hazinesi adına kayıtlı olan söz konusu okul arsası, 2011 yılında yayımlanan kanun hükmünde kararnameyle Bulgar Ekzarhlığı Ortodoks Kilisesi Vakfına geçmiştir. Vakıf, avukatları aracılığıyla okulun tahliye edilerek arsalarının boşaltılmasını İstanbul Valiliğinden talep etmiştir. İmar planında meslek lisesi alanı olarak ayrılmış olan okul alanı, Bakanlığımızın olumsuz görüşüne rağmen Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca yapılan imar tadilatı sonucunda okul alanından çıkarılarak yeşil alan, ticaret artı konut alanı ve belediye hizmet alanı olarak belirlenmiştir. Türk Mühendis ve Mimar Odalar Birliği Şehir Plancıları Odasının açmış olduğu dava neticesinde İstanbul 8. İdare Mahkemesinin 20 Mart 2014 tarihli kararıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yapılan imar planı değişikliğinin yürütmesi durdurulmuştur. Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca 1 Eylül 2014 tarihinde yeniden yapılan imar tadilatına 31 Eylül 2014 tarihinde İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü askı süresinin son gününde İstanbul Defterdarlığına plan değişikliğine itiraz edilmesi hakkında yazı yazmış, Defterdarlık da aynı gün Çevre ve Şehircilik Bakanlığına itirazımızı iletmiştir. Söz konusu plan değişikliğinde, önceki değişiklikte yer almayan 17 bin metrekare büyüklüğünde eğitim tesis alanı planlanmış ve plan notlarında bu alanın kamuya bedelsiz terki şartı getirilmiştir. Durum bu.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Yani, şimdi, bu hâliyle geçerse olacak mı? İtiraz ettiniz, Çevre Bakanlığı kabul etmedi, geçen sefer de etmiştiniz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Mahkemelik olur o zaman iş, mahkemelik olur.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Tekrar devam edecek.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Zaten 17 bin metrekareyi bize ayırıyor onlar kendileri.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Peki, buraları kamulaştırıp benim söylediğim...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Bedelsiz terki.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Hayır, hayır yani Bulgar Vakfı değiştirsin, kamulaştırsın o zaman, kamuya tahsis etsin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Vallahi, Bulgar Vakfıyla...

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Hayır, hayır, biz her yeri kamulaştırıyoruz, bizimkini alıyorlar, yol yapıyorlar.-kendi malımıza- vatandaşınkini alıyorsunuz. Aynı şekilde olamaz mı? Öyle diyor çünkü yazıda. Millî Eğitim Bakanlığı "Burası benim ihtiyacım..." Bulgar Vakfına aynı yerin ya parası verilir...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Bizim o kadar paramız yok.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Siz vermeyeceksiniz zaten, hazine verecek.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - İşte hazine bize o parayı vermez yani. Biz şimdi birçok yerde onun sıkıntısını yaşıyoruz. Şahıs mülkü, eğitim alanı olarak ilan etmişiz. Adam diyor ki: "Ver paramı, kamulaştır. Paramız yok." "Bırak, ben yapayım." "Hayır, yapamazsın." Orada ciddi bir sıkıntımız var.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Sayın Bakanım, 2015'te atama olacak mı? Herkes bekliyor. Olacaksa ne zaman, şubatta mı, ağustosta mı? Sayı kaç?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Şimdi, 2015 için kamuya ayrılan toplam şey 74 bin. Bunun içerisinden ne zaman ve ne kadarı bize tahsis edilir; o, Bakanlar Kurulunun kararında.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Ne zaman belli olacak?

BAŞKAN - Ocak ayında belli olur mu?

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Ocakta mı belli olacak?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Bilmiyorum artık. O, Bakanlar Kurulunun gündeminde.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Şubattan sonra yapılacak mı, yoksa ağustosta mı olacak?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Dolayısıyla, benim Bakanlar Kurulunu bağlayacak bir ifadede bulunmam yanlış olur.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Zamanlamaya da mı Bakanlar Kurulu karar veriyor?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Tabii, tabii, Bakanlar Kurulu gündeminde Başbakanlık belirler. Dolayısıyla...

BAŞKAN - Şubat kesin değil o zaman.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Talep belirlendiyse hepsi bellidir, bakanlıkların talebi bellidir şu anda. Belirsiz bir şey yok yani.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Siz ne kadar talep ettiniz?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Yok, biz henüz talep iletmedik. Henüz gündeme gelmediği için...

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Ama talep edilmeden mi 74 bin sayısı belirleniyor?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - 74 bin farazi bir rakam değil, hayır, kamuya alınacak personel.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Ama kaydetmiş olmanız lazım ki 74 bin sayısı çıksın.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Hayır, hayır.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - O zaman sizin talebiniz bellidir Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Orada, Bakanlar Kurulunda 74 binden kim ne alacak, kim ne alamayacak, ona orada karar verilecek.

BAŞKAN - Arkadaşlar, ayrıca orada bir pazarlık olacak belli ki.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - 74 bin kadro var.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Şimdi bakın, tüm bakanlıklardan talepler alınmış.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Bak, bize kalsa 105 bin talep ederiz, tamam mı? Bütün şeyimizi kapatırız. Bir daha da burada bu konu konuşulmaz bize kalsa ama...

BAŞKAN - Hemen yapalım da...

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Yapalım, biz yardımcı olalım size Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Burada siz ve biz bekâr durumdayız şu anda.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Oy birliğiyle yapalım.

BAŞKAN - Arkadaşlar, devam edelim. Nasıl olsa önerge var, önergeyi oylayacağız yani.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Mehmet Bey ile Nurettin Bey'in sorusu: "Taşra teşkilatında boş bulunan 1.709 şube müdürü kadrosuna yapılan atamaları neden sadece sözlü puan üzerinden yaptınız?" 18 Nisan 1999 tarihli ve 23670 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in 15'inci maddesinde "Kurumlar, bu Yönetmeliğin kapsamına giren görevlere atanacaklarda aranacak şartları ve yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususları Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşünü alarak bu Yönetmeliğe aykırı olmamak üzere çıkaracakları yönetmelikle düzenler." hükmüne yer verilmişti. Bakanlığımızca hazırlanan Millî Eğitim Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme, Ünvan Değişikliği ve Yer Değiştirme Suretiyle Atanması Hakkında Yönetmelik 12 Ekim 2013 tarihli ve 28793 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Biz de atamalarımızı ona göre yapmıştık.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - İptal edilenler?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Şimdi oraya geliyorum.

Bakanlığımızca hazırlanan ve şube müdürlüğüne yapılacak atamaları da içeren yönetmelik Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanmış olan çerçeve yönetmeliğe uygun olarak hazırlanmıştır. Çerçeve yönetmelikte şube müdürlüğüne atanacakların belirlenmesi için yazılı ve sözlü sınav yapılacağı, atamaların sözlü sınav puanları esas alınarak gerçekleştirileceği hükmüne yer verilmişti. Bakanlığımızca hazırlanan yönetmelikte de düzenleme aynı paralelde yapılmıştır. Zira, çerçeve yönetmelik, normlar hiyerarşisinde üst norm olarak yer almaktadır. Bu bakımdan, Bakanlığımızca hazırlanan yönetmeliklerde çerçeve yönetmelikte yer alan hükümlere uygun düzenleme yapılması hukuki bir düzenliliktir. Danıştay 5. Dairesinin 6 Mart 2014 tarihli ve şu sayılı kararıyla çerçeve yönetmelikte yer alan, yazılı sınavdan alınan puanların atamaya esas puana katkısı olmaksızın doğrudan sözlü sınav puanına dayalı olarak atama yapılması yönündeki düzenlemenin yürütmesi durdurulmuştur. Danıştay 2. Dairesinin 29 Nisan 2014 tarihli ve 2013/10363 esas sayılı Kararı'yla da Bakanlığımızca çerçeve yönetmeliğe uygun olarak hazırlanan yönetmelikte yer alan aynı paraleldeki düzenlemenin yürütmesi durdurulmuştur. Yargı kararlarının yerine getirilmesi amacıyla Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanıp 23 Temmuz 2014 tarihli ve 29069 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan genel yönetmelik değişikliğinin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Bakanlığımızca genel yönetmelik değişikliğine uygun olarak yönetmelik değişikliği hazırlanmış ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınarak yürürlüğe konulmak üzere Başbakanlığa gönderilmiştir.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - O arada da atama yapmasaydınız diye söyledim yani güzel de...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Onunla ilgili, yapılan atamalarla ilgili olarak da söz konusu atamalara yönelik 282 dava açılmış olup bu davalardan 157'si hakkında yürütmenin durdurulması talebinin reddi, 3'ü hakkında davanın reddi, 16'sı hakkında yürütmenin durdurulması, 8'i hakkında iptal kararı verildi. Dolayısıyla, açılan davaların 160'ı Bakanlığımız lehine, 24'ü Bakanlığımız aleyhinedir. Açılan davalardan 98'i hakkında henüz herhangi bir karar verilmemiştir.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Rakam güzel de yani bekleseydiniz diyoruz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Ne bilelim biz mahkemenin ne yapacağını.

BAŞKAN - İnteraktif olmasın artık Sayın Günal.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Biz yaptıktan sonra mahkemeye gidiliyor.

Sayın Zühal Topcu'nun Fatih Projesi'yle ilgili, tamamlanan, bugüne kadar yapılan faaliyetlerle ilgili sorusu: Proje kapsamında daha önce 3.657 okulda 84.921 sınıfın tamamına etkileşimli tahta yerleştirilmiş, öğrenci ve öğretmenlere 737.100 adet tablet bilgisayar, 550 bin adet kılıf ve 125 bin adet klavye dağıtımı tamamlanmıştır. 347.367 adet etkileşimli tahta, 13.645 adet A3 ve 28.351 A4 çok fonksiyonlu yazıcının dağıtımına devam edilmektedir.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Bu tahtalarla şeyler uyumlu değil mi Sayın Bakanım?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Şimdi onu söylüyorum.

347.367 adet etkileşimli tahtanın 101.644'ünün 2014 yılı sonuna kadar dağıtım ve kurulumu planlanmaktadır. Ayrıca, ilk etapta 1 milyon 250 bin tabletin ve sonrasında 10 milyon tabletin alımıyla ilgili çalışmalar devam ediyor.

Sayın Kaplan'ın fişleme iddialarıyla ilgili sorusu var, basında çıkan fişleme iddiaları. Bununla ilgili ilgililer hakkında ön inceleme yapılmış, adı geçen Bakanlık çalışanlarının herhangi bir sorumluluğu olmadığı, "fişleme" adı altında basında yer alan Excel tablosunun Bakanlığımızca hazırlanmadığı ve düzmece olduğu...

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Hayır, kim düzenledi, kim bunu yapıyor, kim fişliyor öğretmeni, onu ortaya çıkarmanız lazım.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - İşte, onun için yaptığımız araştırmayı söylüyorum.

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Bulamadınız mı?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Bulamadık.

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Bunu paralel yapmıştır Allah bilir. (Gülüşmeler)

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Olabilir.

Ayrıca, adı geçen Bakanlığımız çalışanları sözde Excel tablosunu yayınlayan kişiler hakkında dava açmışlardır. Bu dava devam ediyor.

Buraya yazmamış arkadaşlar ama ben bu konuda Başbakanlık Teftiş Kuruluna da bir yazı yazdım ve dedim ki: Benim yaptığım araştırmada bununla ilgili bir şey bulunamıyor ama daha ileri teknik araştırma gerekiyor ve siz de, lütfen, Başbakanlık Teftiş Kurulu olarak araştırın.

HASİP KAPLAN (Şırnak) - KAMU-SEN'le KESK'e sorun, iki muhalif kamu sendikasına, size nerede, kimin yaptığını tek tek verirler.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Mahkeme var, oraya gitsinler, söylesinler o zaman.

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Hayır, fişleme, üyelerine yönelik yapıldığı için...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Hayır ama mahkemeye müracaat edip orada kanıtlasınlar yani.

BAŞKAN - Sayın Kaplan, karşılıklı olmasın.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Okul öncesinde okullaşmayı artırmaya yönelik çalışmalarla ilgili Sayın Adnan Keskin'in sorusu: Temel Eğitim Genel Müdürlüğü bünyesinde Erken Çocukluk Eğitimi Daire Başkanlığı ihdas edildi, mevzuat yenilendi. Bütün çocukların bu eğitim faaliyetlerinden faydalanmaları için yarım gün eğitime geçildi. Bu çok eleştirildi kamuoyunda ama bu okul öncesi eğitimi artırmak için önemli bir hamleydi. Sadece eğitim hizmeti alan, beslenmesi okuldan temin edilmeyen çocuklar için eğitim hizmeti ücretsiz yapıldı, Bakanlığımıza bağlı olmayan kurumlarda eğitim alan çocukların da tek bir veri tabanında kaydolması sağlandı. Yapılan projelerle dezavantajlı çocuklara kaynak aktarımı, atıl durumdaki binaların onarılarak derslik yapılması, ana sınıfı ve anaokulları yapılması gibi çalışmalara devam edildi. 48-72 aylık çocuklardan okul öncesi eğitim kurumlarına devam edenlere de şartlı eğitim yardımları yapılması sağlandı. Okul öncesi eğitim kurumlarına destek personel verilmesi yönünde mevzuat değişikliği yapıldı. Meslek liselerinin "çocuk gelişimi" bölümlerinde okuyan son sınıf öğrencilerinin okul öncesi eğitim kurumlarında staj yapmaları ve bu stajdan ücret almaları sağlandı. Zorunlu eğitim kapsamında olmayan okul öncesi eğitim çağındaki bütün çocuklara -resmî, özel okul öncesi eğitim kurumlarıyla Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı kreşler dâhil- yönelik ilk kez etkinlik kitapları ücretsiz dağıtıldı. Dezavantajlı çocuklara yönelik olarak yaz okulları ve gezici mobil ana sınıfları uygulamalarına da devam edildi.

BAŞKAN - Sayın Bakan, diğer arkadaşlar zaten burada yoklar. Şimdi, verdiğiniz cevaplarda da arkadaşlar ayrıldılar. Onları yazılı olarak verelim, olmayanları. Burada olan arkadaşlarınkini hemen özet olarak geçelim.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Peki.

Bu da Sayın Zozani'nin şeyi, bunu açıkladık.

BAŞKAN - Evet, onlar cevaplanmıştı zaten. Sayın Zozani'nin cevaplanmayan sorusu kalmadı Sayın Bakanım, ben takip ettim.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Bana bugün bir kastınız var, bilmiyorum niye.

BAŞKAN - Estağfurullah, yok. Cevaplanmayan soru kalmadı.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Zühal Hanım'ın sorusu: "Okullar arasındakilerde yönetmelik değişikliği... Ara sınıflar dâhil taban puan uygulamasının kaldırılmış olması eğitimde kaliteyi düşürüyor mu?"

Taban puanın kaldırılması bir eşitsizlik ortaya çıkarmıyor. Burada kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması, daha önce çok eleştirilen boş kontenjanların doldurulması için nakillerde taban puan şartı kaldırılarak puan üstünlüğü esası getirilmiştir. Öğrencilerin okullara yerleştirilmeleri yerleştirmeye esas puanla, puan üstünlüğüne göre yapılmaktadır. Puan üstünlüğü esası da en adil ve uygulanabilir bir sistem.

Kaynaştırma eğitimi -Rıza Bey'in sorusu- kısa okuyuvereyim hemen: Haziran 2014 tarihi itibarıyla ilkokul düzeyinde 66.351, ortaokul düzeyinde 86.134, lise düzeyinde 20.632 olmak üzere toplam 173.117 öğrencimiz kaynaştırma, bütünleşme yoluyla eğitim almaktadır. Yalnız, bizim doğrusu Millî Eğitim Bakanlığı olarak bu kaynaştırma eğitiminin kalitesi konusunda hâlâ ciddi kuşkularımız var. Dolayısıyla, bu durumda olan öğrencilerimiz için özel okulların açılmasının daha doğru bir yaklaşım olduğunu düşünüyoruz ve planlamalarımızı ona göre yapıyoruz.

Zühal Hanım'ın sorusu: Diyarbakır ilinde Kürt Dili Araştırma ve Geliştirme Derneği tarafından Özel Ferzad Kemanger İlkokulu açılması talep edilmiş, maarif müfettişlerince düzenlenen 25 Eylül 2014 tarih ve 92 sayılı Rapor'da da okul açılışına ilişkin bilgi ve belgelerin tamamlanmaması nedeniyle dosya muhteviyatının oluşmadığı, binada derslik sayısının yetersiz olduğu hususları tespit edilmiş, bahse konu okulun açılmasının mevzuat açısından mümkün olmadığı Valiliğe bildirilmiştir.

5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ve Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda gerekli şartların sağlanması durumunda Türk vatandaşlarının günlük yaşamlarında geleneksel olarak kullandıkları farklı dil ve lehçelerde eğitim ve öğretim yapabilecek kurumlar açılabilecektir. Ayrıca, Türk vatandaşlarının günlük yaşamlarında geleneksel olarak kullandıkları farklı dil ve lehçelerde eğitim-öğretim yapacak kurumlar Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği'nin 49'uncu maddesinde belirtilen hükümler gereği Bakanlar Kurulu kararı alınmasıyla ilgili süreçler de devam etmekledir. Eksikliklerin tamamlanması sonucunda adı geçen okulların 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında faaliyette bulunmak üzere kurulma, açma izni verilebilecektir.

Yüksekova'da açıldığı iddia edilen Kürtçe okullarla ilgili soru: Bakanlığımıza 1 Eylül 2014 tarihine kadar Yüksekova'da açıldığı iddia edilen Kürtçe okullarla ilgili bir başvuru yok. Şimdi, bu 1 Eylül şunun için önemli: Biz daha önce okullar açıldıktan sonra özel okul açma talepleri geliyordu. Dolayısıyla okullar açılmış, dersler başlamış; sıfırdan bir okul... Geçen sene yaptığımız yasa değişikliğinde, birlikte çıkardığımız yasada özel okul açma taleplerinin en geç o yılın 1 eylülüne kadar yapılması gerektiğini, 1 eylülden sonra yapılacak özel...

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Şartlarını istemiştim Sayın Bakan sizlerden, hakikaten, Millî Eğitim Bakanlığı olarak hazırladıysanız...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Neyi?

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Özel okul açmanın şartnamesini bize verebilir misiniz.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Var, yönetmeliği var; İnternet'te de var. Verelim.

ZÜHAL TOPCU (Ankara) - Şu anda okul açık, devam ediyor.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Hayır, yok.

ZÜHAL TOPCU (Ankara) - Evet, basında öyle. Öğrencileri var, sınıfta fotoğrafları var.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Yok.

BAŞKAN - Kayıt dışı demek ki.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Basında çıkan her şeye inanmayın.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Meslek liselerinde ikili eğitim oranını sormuşsunuz. İkili eğitim oranı yüzde 12, tekli eğitim yüzde 88 meslek liselerinde.

Yine, Sayın Topcu'nun, Ulusal Öğretmen Strateji Belgesi'yle ilgili sorusu: Şimdi, bu belgenin açıklanmasını biz özellikle geciktirdik çünkü 2 Aralıkta başlayacak olan Millî Eğitim Şûrası'nda dört temel konuyu işliyoruz, dört temel konusu var şûranın: Öğretmen niteliğinin artırılması, eğitim yönetici niteliğinin artırılması, okul güvenliği, bir de müfredat, ders çizelgeleri. Dolayısıyla, öğretmen strateji belgesini "öğretmen niteliğinin artırılması" başlığı altında Şûra'da geniş katılımla tartışalım, son şeklini orada verelim diye, özellikle, hani, kamuoyuna bir dayatma gibi algılanmasın diye de düşünerek Şûra sonrasına bıraktık.

HASİP KAPLAN (Şırnak) - Ana dilde eğitim de var mı, ana dilde eğitim?

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Her şey var Şûra'da, ders çizelgeleri falan hepsi tartışılacak yani orada bir sorun yok.

BAŞKAN - Evet.

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Ücretli öğretmen sayısı... Öğretmen açığı yaklaşık 110 bin, ücretli öğretmen sayısı bugün itibarıyla 47.825.

Muğla Fethiye İmam-Hatip Lisesi binası...

BAŞKAN - Onu da yazılı olarak verebiliriz Sayın Bakanım, çünkü arkadaşlar çıktılar.

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Olur.

Şube müdürü ataması gene aynı şey. Bunu okuyayım ama yine, sonunu okuyayım, özellikle arkadaşlar merak ediyorlardı: Yargı kararlarının yerine getirilmesi amacıyla Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanıp 23 Temmuz 2014 tarih ve 29069 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan genel yönetmelik değişikliğinin yürürlüğe girdi tarih itibarıyla zaman geçirilmeksizin Bakanlığımızca genel yönetmelik değişikliğine uygun olarak yönetmelik değişikliği hazırlanmış, Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınarak yürürlüğe konulmak üzere Başbakanlığa gönderilmiştir. Yürütmenin durdurulmasından sonraki otuz günlük süre dolmadan Bakanlığımızca yönetmelik değişikliği yapılmış, Başbakanlığa gönderilmiştir. Söz konusu yönetmeliğin yürürlüğe konulduğu tarih itibarıyla yargı kararları doğrultusunda, yazılı ve sözlü sınav puanlarının yüzde 50'si üzerinden belirlenecek puanlar esas alınmak suretiyle, şube müdürü atamaları yapılarak yargı kararlarının gereği yerine getirilecektir.

Okul müdürü görevlendirme, Nurettin Bey'in sorusu... Bu, Nurettin Bey'in sorusunda şube müdürleri alımı işlemleri iptalinde kaç dava... Onu söyledim şimdi.

Bir de okul müdürü görevlendirme mülakatlarıyla ilgili açılan soruşturmalarla ilgili kısa bir bilgi: Bartın'da bir ön inceleme var; Yalova'da, Kayseri'de, Bilecik'te, Sivas'ta bunlarla ilgili soruşturmalarımız devam ediyor.

Nurettin Bey'in yine Muğla Seydikemer ilçesinde müzik dersi ve beden eğitimi dersi öğretmen sayısı sorusu... Seydikemer'de müzik öğretmeni normu 15, mevcut 11 öğretmen var. Beden eğitimi öğretmen normu 30, mevcut 25 öğretmen var. Fethiye Lisesi eski binası Kız İmam Hatip Lisesi olarak eğitim öğretimine devam ediyor. Fethiye Lisesi ise yeni yaptırılan binada "Fethiye Fatih Anadolu Lisesi" adıyla eğitim öğretime devam ediyor. Yalnız, burayla ilgiliydi zannediyorum, bu Fethiye Fatih Anadolu Lisesi... Geçenlerde Ümit Meriç buranın tarihî bir özelliğinden bahsetti, bununla ilgili bir araştırma başlattım ama tam ayrıntıları şimdi hatırlamıyorum.

BAŞKAN - Sayın Bakanım, diğerlerini de yazılı olarak verelim isterseniz çünkü çok...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Acil olan...

BAŞKAN - Başka konu yok herhâlde.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Var, bana göre hepsi şey de...

Bu PISA'yla ilgili veriler... Orada yalnız şöyle bir şey var: Evet, sıraya konduğumuz zaman gerilerdeyiz ama yükseliş hızı bakımından durumunu en hızlı yükselten, özellikle fen bilimlerinde 1'inci, okuma ve matematikte de Türkiye, OECD ülkeleri arasında durumunu en hızlı düzelten ülke kategorisinde. Yani toparlanma hızımız itibarıyla diğer OECD ülkelerinin önündeyiz ama mutlak değerler bakımından gerideyiz.

Bu taciz iddiasıyla ilgili soruşturma devam ediyor. O soruşturmaya konu olan öğretmenin de görevine son verildi.

BAŞKAN - Sayın Bakanım, Yükseköğretim Kurumu Başkanımıza da...

MUSA ÇAM (İzmir) - Sayın Bakan, ben karma eğitimle ilgili bir sormuştum, kız sınıfı-erkek sınıfı; kız katı-erkek katı; kızlar sabahçı, erkekler öğlenci gibi... Yani karma eğitime böylelikle son mu veriliyor?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Hayır, hayır. Şimdi, kız imam-hatip liselerimiz var ve bu konuda da ciddi talepler var. Sadece belli yörelerde değil, mesela Ankara'da da yok ama ciddi talep var.

MUSA ÇAM (İzmir) - İmam-hatiplerde mi sadece?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - İmam-hatiplerde.

Dolayısıyla, bu tür okullarda kız imam hatip okulu açıyoruz, oraya da erkek öğrenci alınmıyor zaten. Ama bazen bina yetersizliği nedeniyle iki okul aynı binada eğitim görüyorsa ve bunlardan biri kız imam-hatipse ister istemez onu bir kata alıyorsunuz yani bir okulu bir kata alıyorsunuz. Başka okul türlerinde de yapıyoruz. Bizim çok programlı liselerimiz var, aynı programın içerisinde meslek lisesi de var, anadolu lisesi de var, imam-hatip lisesi de var. Bunların her birini mümkünse ayrı binalarda, aynı şemsiye altında, çok programlı lise tabelası altında ama mümkünse ayrı binalarda bir bahçenin içinde, değilse farklı katlarda farklı okul türlerine yer verebiliyoruz. Bu tür şeyler olabilir ama onun dışında karma eğitimle ilgili bir tasarrufumuz yok. Ama mesela ben Eskişehir'den başka bir örnek vereyim: Şimdi, Eskişehir'de benim de ablamın okuduğu, mezun olduğu Hacı Süleyman Çakır Kız Lisesi... Zamanında "Hacı Süleyman Çakır" isimli bir hayırsever tarafından yaptırılmış, daha sonra dayanıklılık şeyinden geçmediği için yıkılan, şimdi yeniden yapılan bir bina. Zamanında burası başka bir okul türüne dönüştürülmüş. Şimdi onun vakfiyesine uygun olarak yani o hayırseverin talebine uygun olarak kız lisesi olarak açılacak. Bu tür uygulamalar olabilir ama özellikle mevcut bir anadolu lisesinin veya fen lisesinin veya sosyal bilimler lisesinin cinsiyetlere göre ayrılması söz konusu değil.

BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Bakanım.