KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI MEHMET ŞİMŞEK (Batman) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonunun saygıdeğer üyeleri, değerli basın mensupları, değerli çalışma arkadaşlarım; hepinizi saygıyla sevgiyle selamlıyorum.

Bütçe görüşmelerinin son gününde 2015 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2013 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'na Komisyonunuzun değerli katkılarıyla bugün son hâlini vereceğiz. Bu vesileyle, görüşmeler süresince yapmış olduğunuz her türlü yapıcı eleştiri ve yorumlarınız için teşekkür etmeyi borç biliyorum.

Bugün sizlere, Bakanlığımın 2013 yılı kesin hesabı ile 2015 yılı gider bütçesi, Gelir İdaresi Başkanlığı bütçesi, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı bütçesi, Bakanlık faaliyetlerimiz, 2015 yılı merkezi yönetim gelir bütçesi ve Maliye Bakanlığı 2013 Yılı Sayıştay Denetim Raporu hakkında bilgi vereceğim. Daha sonra, Kamu İhale Kurumu Başkanımız ile Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanımız da kurum bütçeleriyle ilgili sizlere bilgi verecekler.

Sayın Başkan, değerli üyeler; öncelikle, sizlere, Bakanlığımın 2013 yılı kesin hesabına ilişkin kısaca bilgi vermek istiyorum.

Bakanlığımın bütçesinde 2013 yıl sonu itibarıyla 98 milyar lira olan ödeneğin 96,9 milyar liralık kısmı kullanılmıştır.

Bu ödeneğin 1,8 milyar lirası Bakanlığımın kendi ihtiyaçları için harcanmıştır. Kalan 95,1 milyar lira ise diğer idarelere aktarılmıştır.

Bu kapsamda;

Sosyal Güvenlik Kurumuna

36,5 milyar lira

Mahallî idare payları olarak

32,4 milyar lira

Yükseköğretim kurumlarına

14,7 milyar lira

Fon payları olarak

16,7 milyar lira

İl özel idarelerine;

Kaldırılan Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün

devredilen personel ücretleri için

1,5 milyar lira

Köylerin altyapısını desteklemek amacıyla

878 milyon lira

Belediyelere altyapılarının desteklenmesi amacıyla

526 milyon lira

Diğer idarelere ise

1,9 milyar lira

kaynak transferi yapılmıştır.

Sayın Başkan, değerli üyeler; 2015 yılında Bakanlığımın gider bütçesi için 127,3 milyar lira ödenek teklif edilmiştir. Bu ödeneğin 2,4 milyar lirası Bakanlığımın ihtiyaçları için kullanılacaktır.

Bu çerçevede;

Personel ve sosyal güvenlik giderleri için

1,6 milyar lira

Mal ve hizmet alım giderleri için

639 milyon lira

Sermaye giderleri için

162 milyon lira

Cari transferler için

13 milyon lira

ödenek öngörülmüştür.

2015 yılı ödenek teklifimizin yüzde 98,1'ine tekabül eden 124,9 milyar lira ise ilgili idarelere transfer edilecektir.

Bu kapsamda;

Sosyal Güvenlik Kurumuna

46,3 milyar lira

Mahallî idare payları için

44,7 milyar lira

Yükseköğretim kurumlarına

17,2 milyar lira

Fon payları için

9 milyar lira

Yedek ödenekler için

3,6 milyar lira

İl özel idarelerine;

Kaldırılan Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün

devredilen personel ücretleri için

818 milyon lira

Köylerin altyapısını desteklemek amacıyla

367 milyon lira

Belediyelere altyapısının desteklenmesi amacıyla

590 milyon lira

Diğer idareler için

2,4 milyar lira

ödenek öngörülmüştür.

Sayın Başkan, değerli üyeler; Gelir İdaresi Başkanlığının 2015 yılı gider bütçesi için 2,4 milyar lira ödenek teklif edilmiş olup bu ödeneğin;

1,9 milyar lirası

personel ve sosyal güvenlik giderlerini

282 milyon lirası

mal ve hizmet alım giderlerini

186 milyon lirası

sermaye giderlerini

13 milyon lirası

cari transferleri

oluşturmaktadır.

Sayın Başkan, değerli üyeler; Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 2015 yılı gider bütçesinde ise;

Personel ve sosyal güvenlik giderleri için

18,1 milyon lira

Mal ve hizmet alım giderleri için

5 milyon lira

Cari transferler ve sermaye giderleri için

1,5 milyon lira

olmak üzere toplam 24,6 milyon liralık ödenek teklif edilmiştir.

Sayın Başkan, değerli üyeler; konuşmamın bu bölümünde sizlere Bakanlık faaliyetlerimize ilişkin bilgi vereceğim. Özellikle son bir yıl içerisinde ortaya çıkan yeni hususlardan bahsedeceğim.

Hazine taşınmazlarının etkin kullanımı ve yönetimine ilişkin çalışmalara devam ettik.

Kamuoyunda "2/B Kanunu" olarak bilinen 6292 sayılı Kanun kapsamında 21 Kasım 2014 tarihi itibarıyla yaklaşık 708 bin kişi satın alma başvurusunda bulunmuştur.

Satışı yapılabilecek nitelikte olan taşınmazlara ilişkin olarak yaklaşık 619 bin hak sahibinden 497 bininin satış işlemlerini tamamladık. 378 binin üzerinde taşınmazın mülkiyetini hak sahiplerine devrettik. Geri kalan hak sahiplerinin satış işlemleri ise hızla devam etmektedir.

21 Kasım 2014 tarihi itibarıyla 2/B taşınmazlarının satışından bugüne kadar 3,2 milyar lira tahsil ettik.

6292 sayılı Kanun'da yaptığımız değişiklikle hazineye ait tarım arazilerinin hak sahiplerine satışına ilişkin son başvuru tarihini 27 Nisan 2015 tarihine kadar uzattık.

Satış bedellerinin belirlenmesi ve kontrol çalışmalarının bitmesiyle hak sahiplerine satış bedeli, ödeme süresi ve ödeme şekillerine ilişkin seçenekleri gösteren satış tebligatı göndereceğiz.

21 Kasım 2014 tarihi itibarıyla hazineye ait tarım arazilerini satın almak için yaklaşık 134 bin başvuru yapılmıştır.

Hazine taşınmazlarının yönetiminden Ocak-Ekim 2014 döneminde 2/B taşınmaz satış gelirleri de dahil olmak üzere 2,5 milyar lira gelir elde ettik.

Sayın Başkan, değerli üyeler; kamu kaynağıyla topluma sağlanan yararlar arasındaki ilişkiyi güçlendiren, vatandaşa yönelik, daha şeffaf ve anlaşılır bütçeler hazırlamayı hedefliyoruz.

2012 yılından bu yana yürüttüğümüz program bazlı performans bütçe çalışmalarıyla bütçemizi ve kamu hizmet programlarını bu programların çıktı ve sonuçlarını gösterecek şekilde yeniden tasarlıyoruz.

Bu kapsamda uluslararası kuruluşlar ve kamu idareleriyle iş birliği içerisinde çalışıyoruz. Onuncu Kalkınma Planı'nda da yer verilen Kamu Harcamalarının Rasyonelleştirilmesi Programı kapsamında kamu idarelerinin bütçelerinde yer alacak programlara nihai şeklini vermeyi ve merkezî yönetim bütçesini program bazlı hazırlamayı öngörüyoruz.

İç kontrol sisteminin uluslararası standartlar ve uygulamalara uyum düzeyini artırma, kamu idarelerinin uygulamalarına yön verme ve idari kapasitelerini artırmaya yönelik çalışmaları yürütmeye devam ediyoruz.

İç denetim faaliyetlerinin uluslararası standartlara uyumlu olarak gerçekleştirilmesi için idarelere yol göstermek amacıyla Kamu İç Denetim Rehberi'ni hazırladık ve yayımladık. Böylece mevzuat çalışmalarını tamamladık. İç denetimin bütün aşamalarını içeren bir otomasyon yazılımı da gerçekleştirdik.

Kamu-özel iş birliği modeli çerçevesinde gerçekleştirdiğimiz yatırımları, taahhütler ve varlıklar olarak muhasebe sistemi içerisinde takip edeceğiz.

Muhasebe kayıtlarının uluslararası standartlara uygun olarak oluşturulmasına ilişkin son aşamaya geldik. Çalışmanın tamamlanmasıyla kamu-özel iş birliği çerçevesinde yapılan yatırımları kamuoyuyla daha açık ve şeffaf bir şekilde paylaşacağız.

Kamuda nakit esaslı bütçe sonuçları üzerinden yürütülen mali analiz uygulamasını tahakkuk esaslı mali tablolar üzerinden yürüterek zenginleştirmeyi hedefliyoruz.

Ayrıca, bu alanda hazırlanan Avrupa Birliği Eşleştirme Projesi'nin tamamlanmasıyla mali riskleri daha kapsamlı değerlendireceğiz.

Genel yönetim mali istatistiklerini 2015 yılından itibaren üçer aylık dönemler itibarıyla yayımlamaya başlıyoruz.

Kamu harcama süreçlerinde e-fatura kullanımına yönelik hazırlıklara devam ediyoruz. Böylece, kamuda tasarruf sağlamanın yanı sıra e-Devlet dönüşümü adına önemli bir adım daha atmış olacağız.

Sayın Başkan, değerli üyeler; mali suçlarla mücadeledeki kararlılığımız neticesinde ülkemiz FATF kamuoyu listesinden yani gri listeden çıkarılmıştır.

Ayrıca, FATF tavsiyelerinin tamamına uyum sağlanması kapsamında kaydedilen gelişmeler ve Türkiye'nin FATF 3. Tur Değerlendirmesi Takip Süreci'nden çıkarılmasına karar verilmiştir. Yani, artık, Türkiye bir takip sürecinde değildir. Normal bir üye olarak yoluna devam etmektedir.

Avrupa Birliği katılım müzakereleri sürecinde çalışmalarımızı da sürdürüyoruz. Gelinen aşamada, Mali Kontrol ve Vergilendirme Fasılları müzakerelere daha önce açılmıştı. Kapanış kriterlerinin karşılanmasına yönelik çalışmalarımıza devam ediyoruz.

Kamu Alımları Faslın'da Bakanlığımızın Avrupa Komisyonuna karşı muhatap kurum olarak belirlenmesiyle ilk açılış kriterini daha önce karşılamıştık. İkinci açılış kriteri kapsamında Strateji Belgesi'nin nihai hâle getirilmesine yönelik çalışmalarımız devam ediyor.

Sayın Başkan, değerli üyeler; konuşmamın bu bölümünde sizlere gelir politika ve uygulamalarımız hakkında kısaca bilgi vermek istiyorum.

2013 yılı ortasında yüce Meclise sevk ettiğimiz Gelir Vergisi Kanunu Tasarısı'na ilişkin çalışmalar Türkiye Büyük Millet Meclisi alt komisyonunda devam etmektedir.

1961 yılında yürürlüğe giren Vergi Usul Kanunu'muzu uluslararası standartları esas alan ve modern vergi ilkelerine uygun bir yapıda olması için kapsamlı ve bütüncül bir anlayışla gözden geçiriyoruz. Geçtiğimiz hafta içerisinde de arkadaşlar Afyon'da buna yönelik bir çalıştay yaptılar. Ümit ediyorum ki çalışmalarımız tamamlanır tamamlanmaz bu tasarıyı da biz yine Plan ve Bütçe Komisyonuna getirmiş olacağız.

Türkiye'de gerçekleştirilen AR-GE, yenilik ve yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşların ticarileştirilmesi sonucunda elde edilen gelirlerin yüzde 50'sini kurumlar vergisinden istisna ettik. Ayrıca buluşların devir ve satışını da KDV'den istisna tuttuk.

Üniversitelerin özel sektörle ortaklık ve iş birliğinin geliştirilmesi amacıyla kurulacak araştırma altyapılarına vergisel destekler sağladık.

Özel sektörün AR-GE harcamaları içerisindeki payını artırarak elde edilecek çıktıların ticarileşme ve markalaşma süreçlerini hızlandıracak ve katma değer artışı sağlayacak çalışmalara önümüzdeki dönemde de tabii ki devam edeceğiz.

Engelli vatandaşlarımızın istihdam edilmesine yönelik korumalı iş yerlerinin oluşturulmasına ilişkin düzenlemeler yaptık; bu kapsamda vergisel destekler sağladık.

Ayrıca engellilerimizin sandalye veya sedye ile binebileceği araçları ÖTV istisnası kapsamına aldık.

Sayın Başkan, değerli üyeler; çevre kirliliğinin azaltılması ve enerji verimliliğinin sağlanması kapsamındaki çalışmalarımız da devam ediyor. Bu çerçevede sonuçlandırmayı ümit ettiğimiz 3 önemli düzenleme bulunmaktadır.

Bunlardan ilki, binalardaki ısı yalıtımının teşvik edilmesidir.

İkincisi, elektrik tüketiminde cimri beyaz eşyaların kullanılmasının yaygınlaştırılmasıdır.

Üçüncüsü ise, karbondioksit salınımı düşük olan araçların vergisel açıdan teşvik edilmesidir.

Bu çalışmalarımızı da 2015 yılı içerisinde tamamlamayı hedefliyoruz.

Uluslararası Vergi Rekabeti Endeksi'nde ilk 10'a girdik.

Tüm bu uygulamaların da etkisiyle Türkiye, Uluslararası Vergi Rekabeti Endeksi'ne göre 2014 yılında 34 ülke arasında en rekabetçi 9'uncu ülke olmuştur. Söz konusu endekste gelişmiş ülkeler arasında yer alan Almanya, İngiltere, ABD ise 20, 21 ve 32'nci sıradalar.

Sayın Başkan, değerli üyeler; kayıt dışı ekonomi ile mücadelemize kararlılıkla devam ediyoruz.

Bu kapsamda Hükûmetlerimiz döneminde 2 eylem planı hazırlayıp bu planları başarıyla yürüttük ve kayıt dışılığı yüzde 30'ların üzerinden yüzde 26,5'a kadar millî gelire oran olarak düşürdük. 2015-17 dönemi Eylem Planı'nın hazırlık çalışmalarını ise yıl sonuna kadar tamamlamayı hedefliyoruz.

Vergi denetiminde bu dönemde etkinliği artırdık.

Vergi Denetim Kurulunun teknoloji ve insan kaynakları kapasitesini güçlendirmeye devam ediyoruz.

Bu çerçevede son bir yıl içerisinde Bilgisayar Destekli Denetim ve Risk Analizi Merkezini kurduk.

Farklı sektörlerde vergi kayıp ve kaçağıyla etkin mücadele kapsamında 54 projeyi hayata geçirdik.

Yine bu çerçevede önceden hazırlanmış kira beyanname sistemi ile gayrimenkul sermaye iradı elde eden mükelleflerin vergi beyannamelerini İnternet üzerinden kolay, hızlı ve güvenilir bir şekilde gönderebilmelerini daha önce sağlamıştık.

Sistemin devreye girdiği 2012 yılı öncesine oranla;

Verilen beyanname sayısı yüzde 50 artarak 1,3 milyon

Beyan edilen kira geliri yüzde 69 artarak 23,2 milyar lira

Beyan edilen matrah yüzde 65 artışla 14 milyar lira

Hesaplanan vergi ise yüzde 67 artışla 3,3 milyar lira olarak gerçekleşmiştir.

Gayrimenkul Bilgi Sistemi ile sektördeki kayıt dışılıkla mücadelede önemli bir adım daha atmayı planlıyoruz.

Vergisel Uyum Analiz Modeli ile 2,5 milyon mükellefi kapsayan analiz sonuçlarını üretiyoruz.

Bu sistem sayesinde uyumlu ve uyumsuz mükellefleri ayrıştırarak uyumsuz mükelleflerle caydırmayı, uyumlu mükellefleri de iade, tecil gibi alanlarda getireceğimiz teşvikler ile pozitif ayrımcılığa tabi tutmayı hedefliyoruz.

Elektronik uygulamalarla vergiye uyum maliyetini aşağı çekiyoruz.

e-fatura, e-defter, e-arşiv, e-bilet, e-tebliğ ve e-ticaret gibi uygulamalarla vergiye uyum maliyetlerini azaltıyor, kayıtlı ekonomiye geçişi hızlandırıyoruz.

Uyguladığımız elektronik fatura sistemi ile en düşük maliyetle hesaplandığında bile 650 milyon lira tasarruf sağlanmış, 100 bine yakın ağaç kesilmekten kurtulmuştur.

Tahsilatın etkinliğini artırıyor, kamu alacağını güvence altına alıyoruz.

Mükelleflerimize borçlarını nakit veya kartla ödeme imkânı getirerek ödeme noktalarını yaygınlaştırıyoruz. Böylece hem zamandan tasarruf hem de ödeme kolaylığı sağlıyoruz.

Yine mükelleflerimizin bilgiye ulaşımını kolaylaştırıyoruz.

Vergibilir Projesi, Vergi İletişim Merkezi, Gelir İdaresi Başkanlığı internet sayfası, Kısa Mesaj Bilgilendirme Servisi, çeşitli rehber/broşür basımı, yabancı uyruklu mükelleflere e-posta yoluyla İngilizce danışmanlık, e-posta bilgilendirme hizmetiyle öğrencilerimizi, vatandaşlarımızı, mükelleflerimizi etkin bir şekilde bilgilendiriyoruz.

6552 sayılı Kanun ile mükelleflerimize borçlarını yapılandırma imkânı getirdik.

Böylece yapılandırma kapsamındaki alacakları gecikme zammı ve gecikme faizi yerine Yurt İçi Üretici Fiyatları Endeksi oranında güncelleyerek ve vadelere yayarak ödeme kolaylığı sağlıyoruz.

ÖTV işlemlerini elektronik ortama taşıdık.

Sanayicimizin ÖTV'ye ilişkin iade ve teminat işlemlerini elektronik ortama alarak daha kısa sürede tamamlama imkânı getirdik. Erken Teminat Çözümü Sistemi'yle dürüst mükelleflerimize teminat uygulamasında kolaylıklar sağlıyoruz.

Sayın Başkan, değerli üyeler; özelleştirme uygulamalarıyla önemli kazanımlar elde ettik.

Özelleştirme uygulamalarıyla ekonomide rekabetin ve verimliliğin artmasına, kamunun üzerindeki istihdam ve finansman yükünün azalmasına büyük katkı sağladık. Gösterilen istikrar, şeffaflık ve açık rekabet ortamı sayesinde 2003 yılından bugüne kadar toplamda 61,2 milyar dolarlık özelleştirme uygulamasını gerçekleştirdik.

Önümüzdeki dönemde başta enerji, ulaşım, sigortacılık, telekomünikasyon ve şans oyunları sektörleri olmak üzere kapsama alınan tüm sektörlere yönelik özelleştirme çalışmalarına devam edeceğiz.

Sayın Başkan, değerli üyeler; şimdi sizlere 2015 yılı gelir bütçesi hakkında bilgi vereceğim.

2015 yılında merkezî yönetim bütçe gelirlerinin 2014 yılında yüksek tutarlarda gerçekleşen vergi dışı gelirlerin baz etkisi ile yıl sonu gerçekleşme tahminine göre yüzde 6,6 oranında artarak 452 milyar lira olacağını tahmin ediyoruz. Bu dönemde vergi gelirlerinin nominal büyümeye paralel bir şekilde yüzde 10,8 oranında artarak 389,5 milyar lira, vergi dışı gelirlerin ise 62,5 milyar lira olacağını tahmin ediyoruz.

2015 yılı genel bütçe vergi gelirlerinin dağılımına bakarsak;

Gelir vergisi

82,3 milyar lira

Kurumlar vergisi

36,1 milyar lira

Dâhilde alınan KDV

44,2 milyar lira

İthalde alınan KDV

75,1 milyar lira

Özel tüketim vergisi

94 milyar lira

Motorlu taşıtlar vergisi

8,8 milyar lira

BSMV

8,7 milyar lira

Damga vergisi

11,4 milyar lira

Harçlar

15,6 milyar lira

Özel iletişim vergisi

4,7 milyar lira

Gümrük vergisi

6,9 milyar lira

Diğer vergiler ise

1,5 milyar lira olarak tahmin edilmiştir.

2015 yılı genel bütçe vergi dışı gelirleri ise;

Teşebbüs ve mülkiyet gelirleri

9,5 milyar lira

Alınan bağış ve yardımlar ile özel gelirler

1,9 milyar lira

Faizler, paylar ve cezalar

30,4 milyar lira

Sermaye gelirleri

10,4 milyar lira

Alacaklardan tahsilat

804 milyon lira olarak yer almaktadır.

Sayın Başkan, değerli üyeler; şimdi de Bakanlığımın 2013 Yılı Sayıştay Denetim Raporu hakkında kısaca bilgi vereceğim.

Taşınmaz kayıt işlemlerinin yapılmamış olması eleştirisine ilişkin olarak;

Belirlenen takvim dâhilinde işlemleri tamamladık ve Sayıştayın önerisi doğrultusunda gerekli form ve cetvelleri sistem üzerinden üretilebilir hâle getirdik.

Hazine taşınmazlarının muhasebe kayıtlarına ve mali tablolara doğru yansıtılmaması eleştirisine ilişkin olarak;

Haziran ayında ilgili yönetmelikte yapılan değişiklikle hazine taşınmazlarının muhasebe kayıtlarına aktarılması işlemlerine başladık.

Ekim ayı itibarıyla muhasebe sistemine aktarılması gereken yaklaşık 3 milyon taşınmazın yaklaşık 2,9 milyonunun envanter işlemlerini tamamladık. Geriye kalan taşınmazların kayıtlara alınmasını bu ay sonu itibarıyla tamamlamış olacağız.

Hazine taşınmazlarına ilişkin taksitli satış, kira, irtifak hakkı ve bedelsiz devir işlemlerinin hatalı muhasebeleştirilmesi eleştirisine ilişkin olarak;

Uygulamadan kaynaklanan hataların en aza indirilmesi amacıyla Bakanlığımızca taşra teşkilatını detaylı bir şekilde bilgilendiriyoruz ve buna ilişkin eğitim faaliyetlerini sürdürüyoruz. Bu işlemlerin daha sağlıklı yürütülebilmesi için veri girişlerinin ve muhasebeleştirmenin elektronik ortamda yapılmasına yönelik çalışmalarımıza da devam ediyoruz.

Protokol yoluyla kiraya verilen kıyı alanlarında mevzuata aykırı yapı ve tesisler eleştirisine ilişkin olarak;

Sayıştayın tespitlerine ilişkin gerekli işlemlere başlanmış olup konuların çözümüne yönelik olarak ilgili birim ve idarelerle yazışmalar yaptık.

Kıyılar üzerindeki işgalli kullanımların tahliye edilmemesi eleştirisine ilişkin olarak;

3621 sayılı Kanun kapsamındaki taşınmazlar üzerindeki aykırılıkların giderilmesi görev ve yetkisi valilikler, kaymakamlıklar ve ilgili belediyelerin uhdesinde bulunmaktadır. Tahliyelere ilişkin olarak Kıyı Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri uyarınca ilgili kurumlara gerekli bildirimleri yapıyoruz.

Marmara çevresindeki bazı yolcu/araç taşıma iskelelerinin üçüncü kişiler tarafından bedelsiz kullanılması eleştirisine yönelik olarak;

Yapılan düzenlemeler sonrasında söz konusu taşınmazların tasarruf hakkı Türkiye Denizcilik İşletmelerine geçmiştir. Bu taşınmazlar üzerinde Bakanlığımızın herhangi bir inisiyatifi bulunmamaktadır.

Türkiye Denizcilik İşletmelerinin kullanımında olan iskelelerden ayrı olarak öteden beri İDO AŞ tarafından kullanılan başkaca iskele olup olmadığı hususunda incelemeler yaptırılmaktadır. İnceleme akabinde ortaya çıkacak duruma göre gerekli işlemler yapılacaktır.

Kıyılardaki hazine taşınmazlarına ilişkin kiralama taleplerinin geri çevrilmesi sonucunda bu yerlerin işgal edilmesi eleştirisine ilişkin olarak;

Kıyı, dolgu alanı ve sahil şeritlerinin gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine kiraya verilmesine ilişkin mevzuat değişikliği çalışmaları kıyı mevzuatına uygun olarak devam etmektedir.

Hazine taşınmazlarının herhangi bir yetkisi olmayan üçüncü kişiler tarafından kiraya verilmesi eleştirisine ilişkin olarak;

Kocaeli ilindeki söz konusu taşınmazdan elde edilen kira bedellerinin tamamı Sayıştay raporundaki tavsiyelere istinaden ilgili belediyeden istenmiştir.

İrtifak hakkı bedellerinin mevzuata aykırı belirlenmesi eleştirisine ilişkin olarak;

Eleştiri konusu işlemler, gerçekleştirildiği tarihte geçerli olan mevzuata uygun olarak yapılmıştır. Bu işlemlerin sonradan yapılan mevzuat değişiklikleri dikkate alınmak suretiyle geriye dönük olarak Bakanlığımızın tek taraflı işlemiyle değiştirilmesi hukuken mümkün değildir.

Hazine taşınmazlarının yap-işlet-devret modeli kapsamında irtifak hakkı tesis edilmeksizin bedelsiz kullandırılması eleştirisine konu olan;

Gümrük kapılarının yap-işlet-devret modeli kapsamında yaptırılması ilgili mevzuatına uygun olup yatırımcılar lehine irtifak hakkı kurulmasına yönelik işlemler usule ilişkindir. Eleştiri konusu irtifak hakkı tesisi işlemleri de tamamlanmak üzeredir.

Yat limanı projelerinde nihai kiracılardan hasılat payı alınmaması eleştirisine ilişkin olarak;

Sayıştayın önerisi doğrultusunda kullanma izni sözleşmelerinde değişikliğe gidilmesi için gerekli işlemler yapılacaktır.

2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun 51'inci maddesi uyarınca yapılması gereken kiralama işlemlerinin gelir paylaşımı şeklinde yapılması eleştirisine ilişkin olarak;

Bu kapsamda 5 protokolümüz bulunmakta olup 2'sinin süresi sona ermiştir. Diğer 3 protokole ilişkin olarak ilgili defterdarlıklara verilen talimatla protokollerin feshedilmesi istenmiştir.

Dolgunun söz konusu olmadığı kıyılar için hazırlanan dolgu imar planlarına itiraz edilmemesi sonucunda kıyılarda yer alan mevzuata aykırı yapıların yıkılmaması eleştirisine ilişkin olarak;

Onaylı dolgu imar planlarına ilişkin olarak eleştiri konusuna yönelik gerekli iş ve işlemlerin ikmal edilmesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve Antalya Defterdarlığıyla yazışmalar devam etmektedir.

Terki yapılan taşınmazların amacına aykırı olarak kullanılması eleştirisine ilişkin olarak;

Terki gerçekleştirilen taşınmazlardan terk amacında kullanılmayanların yeniden Hazine adına tescil edilmesi işlemlerine başlanmıştır.

Sözleşmeye aykırı taşınmaz kullanımlarına yaptırım uygulanmaması eleştirisine ilişkin olarak;

Doğuş Üniversitesi ile Mülkiyeliler Birliği lehine tesis edilmiş olan irtifak haklarının iptal ve tapudan terkini hususunda İstanbul Defterdarlığına gerekli talimat verilmiştir.

Kabataş Erkek Lisesi Eğitim Vakfına yönelik inceleme sonucuna göre verilen süre içerisinde sözleşmeye aykırılıkların giderilmemesi hâlinde üst hakkının iptal ve tapudan terkin edilmesi hususunda gerekli işlemler yapılacaktır.

Sayın Başkan, değerli üyeler; Maliye Bakanlığı, Gelir İdaresi Başkanlığı ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığının gider bütçeleri, 2015 yılı gelir bütçesi ile Sayıştay denetim raporu hakkındaki bilgileri paylaştığım konuşmama 2015 yılı bütçesinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını dileyerek son veriyorum.