KOMİSYON KONUŞMASI

ADALET BAKANI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Sayın Başkan, bana bir söz verebilir misiniz?

Sayın Başkanım, bu önemli bir madde Ömer Bey'in de ifade ettiği gibi ama maddeyi dikkatle okuduğumuz zaman kendi içinde zaten sigortaları olan bir madde. (1)'inci fıkrada hakkında soruşturmanın veya kovuşturmanın sonuçsuz kalmasını sağlamak amacıyla yurt içinde saklanıyor veya yabancı ülkede bulunan ve bu nedenle cumhuriyet savcısı veya mahkeme tarafından kendisine ulaşılamayan bir kişi var. Buna "kaçak" diyoruz. Hakkında 248'inci maddenin (2)'nci fıkrasında belirtilen suçlardan dolayı -sınırlı suçlarda- soruşturma veya kovuşturma başlatılmış olacak, şüpheli veya sanığın yetkili cumhuriyet savcısı veya mahkemece usulüne göre yapılan tebligata uymamasından dolayı -tebligat da yapılmış olacak ama adam uymamış olacak- zorla getirme kararı da yerine getirilemez ise -zorla getirme kararı almış, o da yapılamıyor- cumhuriyet savcısı veya mahkeme çağrının bir gazeteyle sanığın bilinen konutunun kapısına asılmak suretiyle ilanına karar verir, yapılacak ilanlarda on beş gün içinde gelmediği takdirde 248'inci maddede gösterilen tedbirlere hükmedilebileceğini ayrıca açıklar. Bu işlemleri yerine getirildiğinin bir tutanak ile saptanmasından itibaren on beş gün içinde de başvurmayan sanığın kaçak olduğuna karar verir ve kaçak sanık hakkında kovuşturma... Devam ediyor. Baktığınız zaman, bunun çok sıkı şartları var. Şimdi, zorla getiremiyorsun, çağrıya uymuyor, yakalayamıyorsun ama burada da bir şeyi var. Siz onu soruşturmayı ve kovuşturmayı sonuçsuz bırakmak için yaptığı bu kaçak durumunu sona erdirmeye zorluyorsunuz. Esasında bu bir tazyik maddesidir. Geldiği zaman da zaten işlemler değişiyor. Yani bunun ben son derece önemli ve gerekli olduğuna inanıyorum. Özellikle terör örgütleriyle mücadele bakımından da bunun önemli bir düzenleme olduğunu buradan ifade etmek isterim. Zaten katalog var, her suçla ilgili değil; soykırım, insanlığa karşı suç, göçmen kaçakçılığı, insan ticareti, hırsızlık, yağma gibi suçlar var burada. Belki eski katalogda seyrekleştirme yapılabilir, mesela burada görevi kötüye kullanma gibi maddeler var. Mesela bazıları çıkarılabilir. Benim ona hiç itirazım yok. Biz zaten kataloğa sadece anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlardan 309, 310, 311, 312 ve 313'üncü maddeleri ilave ediyoruz, yeni bir suç da ilave etmiyoruz ve kapsamı genişletiyoruz. Teslim olduğunda da el koyma kaldırılıyor.