KOMİSYON KONUŞMASI

tarafta da, son maddeleri... Yani Anayasa Mahkemesinin de bir kararı var, afla ilgili bir tarih konulması zarureti var. Çünkü Meclise sevk edildiği tarih itibarıyla kamuoyunun o tekliften ya da yasadan affı öğrendiği andan itibaren... O, usulsüz işlem ya da disiplinsizliği tahrik etme anlamına gelebilir ki o nedenle bir tarih koyma elzemdir. Anayasa Mahkemesinin de o noktada kararları var.

FARUK BAL (Konya) - Ramazan Bey'in dediği çok doğru. Ben, ne zamana kadar işlenmiş olan disiplin suçlarını değil de hangi tarihte af kanunu hükme esas alınacak onu sormuştum, aydınlandım, teşekkür ederim.

Şimdi, değerli arkadaşlar, bu bir disiplin affıdır. Bunun niçin getirildiğini hepimiz biliyoruz. Hükûmetin rahatsız olduğu daha önceki Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun uygulamaları nedeniyle birtakım yargı mensupları üzerinde haksız disiplin cezaları verildiği ve bundan dolayı da böyle bir maddenin ihtiyaç hâline geldiğini, gerekçe olarak ortaya konduğunu biliyoruz. Bu makul bir sebep olabilir ancak yeterli değildir. Çünkü Af Kanunu'ndan beklenen işlenmiş olan fiilin cezasız kalması değil. Gerçekten, disiplin cezasını gerektirebilecek vahamette bir fiil işlenmiş ise ve bunu da bir yargı mensubu işlemiş ise bizim bunu affetmek gibi bir tasarrufta bulunmamız yanlış olur. Bu af, disiplin affının Meclis gündemine getiriliş sebebini dikkate aldığımızda eğer maksatlı olarak disiplin cezaları verilmiş ise bunun ortaya konularak, yeniden inceleme yolları açılarak bu haksız verilmiş disiplin cezalarının belirli bir oranda telafi edilebilecek bir yöntemi bulmamız lazım. Yoksa, bir yargı mensubuna yakıştıramıyorum ama, rüşvet almış, mesleki faaliyet...

BAŞKAN - O yok, o yok, kapsam dışında.

FARUK BAL (Konya) - Örnek olarak veriyorum.

BAŞKAN - "Genelde" diyorsunuz, sözgelimi, anladım.

FARUK BAL (Konya) - Hakikaten kabullenilemeyecek birtakım fiiller işlemiş bir yargı mensubu varsa bunu masum bir gerekçeyle affederek ona yargı içerisinde tekrar itibar kazandıracak bir noktaya gitmememiz gerekir. Dolayısıyla, biz bunun, elbette ki birtakım sıkıntılı durumlar hasıl olmuştur, benim de birebir bildiğim hadiseler vardır, bunların çözümlenmesi gerekir. Bunun çözümlenmesinin yolu külliyen hepsini affetmek değil, onun yerine yapılmış yanlışları düzeltebilecek bir metot bulmamız gerekmektedir.

RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Genel Kurula itiraz hakkı...

FARUK BAL (Konya) - Genel Kurula itiraz hakkını da inceledim, bir sonuç alınacak yer değil çünkü daha önce mağdur olan kişiler de Genel Kurula itiraz etmişti. Genel Kurula itirazla sonuç alınacak bir mekanizma olmuyor bu. Onun yerine daha farklı bir şeyi oturalım, beraber düşünelim, burada hem Yargıtayda hem Danıştayda bunun uygulamasından geçmiş arkadaşlarımız var hem Bakanlık personeli var; buna doğru dürüst, kimsenin vicdanının sızlamayacağı bir çözüm bulalım diye düşünüyorum.

Buna ilaveten söylenecek söz olursa bunları değerlendirelim ama şimdilik ben sözü burada bırakayım, belki bu minval üzerine bir gelişme olabilir.

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.