| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (DHMİ) 2013 ve 2014 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 24 .11.2016 |
ATİLA SERTEL (İzmir) - Ben sizden sorularıma yazılı olarak yanıt vermenizi istiyorum ama bir soruma sözlü olarak yanıt verirseniz ondan da memnuniyet duyacağım.
Bize vermiş olduğunuz kitapçıkta 2015 ve 2016 Ekim sonu yolcu ve uçak trafiği açısından ilk 5 havalimanını vermişsiniz. Ben, sizden son 5 havalimanının ismini, bu havaalanlarında yolcu ve uçak trafiğini bildirmenizi istiyorum. Bu havaalanlarından hangileri zarar etmektedir? Mali tablo nasıldır? Onu öğrenmek istiyorum.
İkincisi, direkt olarak işlettiğiniz bir havalimanı değil ancak bu konuda uzman bir kuruluş olarak sizin bilginize başvurmak istiyorum. Yolcu trafiği açısından iç hat uçuşlarda 1'inci sırada, dış hat uçuşlarda 3'üncü sırada olmasına rağmen, bir havalimanının tüm hisselerinin Malezyalı bir firmaya geçme olayını nasıl değerlendiriyorsunuz? Kâr eden bir kuruluşun yapım aşamasından itibaren özelleştirilmesi, şimdi de yabancı bir firmaya satılması uygun mu? Bu havalimanı neden en başından beri sizin tarafınızdan işletilmedi? Bunu da merak ediyorum.
29 Haziran günü acı bir olay yaşandı İstanbul'da, Atatürk Havalimanı'nda ve gerçekten bizim güvenliğimiz açısından ve turizm açısından da ülkemize darbe vuran bir saldırıydı. Bombalı bir saldırı yapıldı. 40'tan fazla yurttaşımız hayatını kaybetti, 200'den fazla insanımız yaralandı. Ülkemiz için çok acı bir gündü. Onu yapanları lanetle anıyorum, terörü ve teröristleri lanetle, şiddetle kınıyorum ama bir gerçek var ki Atatürk Havalimanında o dönem nasıl bir güvenlik zafiyeti oluştu? Oradaki kahraman bir polis ya da müdahale eden bir görevli olmasaydı o silahların havalimanının iç kısmına ve uçakların bulunduğu bölgeye gireceği ve girdiği söylendi, yazıldı, çizildi ve iddia edildi yetkili makamlar tarafından. O kahraman polisi de rahmetle tekrar anıyorum. Bunun sonrasında nasıl önlemler alıyorsunuz, aldınız? Yani, bu da sizin işletmeniz açısından son derece önemli diye düşünüyorum.
Bugün gelinen noktada, güvenlik açısından bir zafiyet hissediyor musunuz yoksa daha da artırılması ve sıkılaştırılması noktasında bir görüşünüz var mı?
Ben sıklıkla uçağa binen ve uçağın gerçekten yararlı ve Türkiye'deki bütün halkın da uçağa binmesinin çok önemli ve altının çizileceği bir gelişme olduğunu da takdirle anmak istiyorum. Doğru ancak zamanında alınan uçak biletleriyle firmalar 30 liraya, 35 liraya yolcu taşıyor, 29 liraya yolcu taşıyor, çok da güzel fiyatlarla insanlar uçuyor. Ama uçamayanların arabaları kaldığı zaman havaalanında inanılmaz rakamlarla otopark parasını alıyorsunuz. Mesela, İzmir'de daha yüksek bir rakamla otopark parası alıyorsunuz, İstanbul'da daha farklı bir uygulama yapıyorsunuz. Mesela, Adana'da daha farklı bir uygulama yapıyorsunuz, diğer havalimanlarında daha farklı uygulamalarınız var. Örneğin, açık otopark bir günde 31 lira alıyor İzmir'de, İstanbul'da 28 lira alıyor. üç günlüğüne bir uçuşla ilgili arabasını bıraksa uçak biletinin neredeyse 3 katını arabasına veriyor. Bu otopark işletmelerini özelleştirdiniz ve özelleştirmenin sonucunda bir uygulama ve çok yüksek bir fiyatla gerçekleştiğini... Bu konuda da soru önergesini verdim fakat yanıt alamıyorum. Siz, Devlet Havalimanları olarak bu uygulamayı yapsanız daha çok araç bırakılsa ve daha çok kazansanız ama biraz fiyatları vatandaş lehine indirseniz daha iyi olmaz mı diye düşünüyorum.
Tabii, ben Eskişehir'de doğdum ve hayatım, gençlik yıllarım, lise çağı, üniversiteye gidinceye kadar Eskişehir'de geçti. Biz, orada askerî uçakların seslerinden uyuyamazdık. Gökyüzünde sürekli uçak olur ve sürekli her geçen uçağa ister istemez kafanızı kaldırıp bakardınız ama ne yazık ki bugün turizm kenti olmuş ve Türkiye'nin gözbebeği hâline gelmiş, Anadolu'nun turizmden en fazla gelir sağlayan kenti olan Eskişehir'e havalimanını bir türlü açıp, işletmeye alıp dünyadan ve Türkiye içerisinden uçuşları yapamadınız. Bunun nedeni nedir? Hazır havaalanı var, hazır havalimanları var, hazır bir ortam var. Niçin Eskişehir'e bu konuda böyle bir yatırım yapılıp yurt dışından turizm kendi Eskişehir'e uçuş seferleri yapılmıyor ya da yurt içinden Eskişehir'e uçuş seferleri yapılmıyor? Bunu da sözlü olarak yanıtlamanızı bekliyorum.
Teşekkür ederim.