| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı (1/796) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 20 .12.2016 |
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Şimdi, öncelikle konuştuğumuz madde Ekonomi Bakanlığı tarafından uygulanagelen döviz kazandırıcı işlemlerde damga, resim, harç istisnası uygulaması. İşletmeler, bu madde kapsamında, bu istisnadan yararlanmak için Ekonomi Bakanlığından belge alıyorlar. Uzun yıllardır bu uygulama tebliğle bugüne kadar getirilmiş ve tebliğ uygulamasının olduğu dönemde gerek tebliğde gerekse uygulamada idare tarafından verilen görüşlerde bu damga, resim, harç istisnası hem yük taşımacılığı hem de yolcu taşımacılığı için uygulanagelmiş; burada bir tereddüt yok. Biz, bu yazın, bu düzenlemeyi yaparken ilgili arkadaşlar çalışırken sonuçta tebliğ düzenlemelerini kül hâlinde, sadeleştirerek yeni bir formda bir madde düzenlemesi hâline getirdiler. Zaman zaman oluyor, arkadaşlar kavramları yeniden yazabilirlerdi, onun için mevzuat yaparken kırk bin kere düşünmek lazım. O dönemde yapılırken bu ibare "yük taşımacılığı" ibaresi olarak yazılmış. Bugün tebliğ uygulamaları, idarenin verdiği görüşte de geçmişte verilen belgelerde de yolcu taşımacılığı, döviz kazandırıcı faaliyet olmak koşuluyla bu istisnadan bugüne kadar yararlanmış. Dolayısıyla, biz zaten mevcut olan uygulamayı -birkaç aydır zaten kanun çıkmış olmasına rağmen uygulamada değişen bir şey olmadığı için, geçmişten de zaten vergi almadığımız için kanundaki düzeltmeyi yaparak- mevcut bir durumu aslında korumuş oluyoruz. Olur, zaman zaman yani burada bürokrasinin, siyasetin getirdiği maddelerde bir düzenleme hatası olduğunu ben düşünüyorum. Ben de çünkü baştan sonra araştırdığımda, burada hava yolu şirketleri yük taşımacılığından yararlanırken nasıl döviz kazandırıcı işlem yapıyorlarsa bizim şimdi yolcu taşımacılığı olduğunda, döviz kazandırıcı işlem olduğunda "Aman yararlandırmayayım." gibi bir düşüncemiz olamaz ki. Önemli olan ülkeye dövizin gelmesini sağlamak. Onun için etki analiz tablosunda onunla ilgili bir gelir kaybı öngörmedik.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Peki, sözüm üzerine devam edeyim mi Sayın Başkan?
BAŞKAN - Tabii.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Hayır, neden bu maddeye ihtiyaç duyuyoruz? Madem fiilî durumda alınmıyor.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Ama şöyle: Ah bizim Türkiye Cumhuriyeti'ndeki hukuk anlayışımız. Bir kanunu yazdığınız zaman, o kanun yeni bir anlam oluşturduğu zaman sanki bundan sonra...
GARO PAYLAN (İstanbul) - O yokmuş gibi...
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Ee, tabii.
O zaman ne oluyor? Artık yük taşımacılığı...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Bakanlığınızın anlayışı şu: "Münhasıran yük" demesine rağmen kanuna aykırı olarak uyguluyor, sonra da dönüyor hukuku suçluyor.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - ...için bunu verebilirsiniz ama yolcu taşımacılığı için veremezsiniz gibi noktasına geliyor.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Veremezsiniz gibi anlaşılıyor.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Dolayısıyla, burada amaç bakımından düzenlemenin geçmiş uygulamayla paralel olarak tekrar eski hâlinde devam ettirilmesini düşünüyoruz. Bir an için bu düzenlemeyi ilk defa getirdiğimizi düşündüğünüz zaman da yani "Biz hava yolu taşımacılığında yük taşımacılığı için böyle bir istisna verilim de yolcu taşımacılığı olunca mutlaka vermeyelim." diye herhâlde hiçbirimiz düşünmeyiz çünkü zaten bu düzenlemenin esas amacı, Türkiye'de döviz kazandırıcı faaliyetleri artırmak, teşvik etmek. Bunda bir tereddüt yok.