KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Şöyle bir şey anlaşılmasın: Yani bu teşvik dışında Türkiye'de hiçbir teşvik yok da biz sadece bu birleşenlere veriyoruz. Şu anda kendi işletmesini büyütmek için yatırım yapan işletmelerimize, hiçbir ortak yanına almasa da yatırım teşvik sistemi üzerinden çok ciddi anlamda vergi istisnaları ve vergi indirimleri sağlıyoruz. Onun dışında, işini büyütmek isteyen yatırımcılarımıza nakdi teşvikler, nakdi destekler ve birçok kanunda yine kolaylıklar zaten sağlıyoruz. Bu, sadece, bugün dönelim bakalım, birçok sektör raporuna bakalım, ekonomiyle ilgili taleplere bakalım, hep denir "Türkiye'de en büyük sorunlardan bir tanesi ölçeğin küçük olması, aile işletmeciliği, kurumların kurumsallaşmalarının sağlanamaması. Onun için, şirket birleşmeleri teşvik edilmelidir." diye. Doğru bir şey. İki ayrı sektörde bile faaliyet gösterse, bu iki ayrı bilanço yerine tek bilanço olsa, "bankaya ibraz" dediği daha güçlü bir bilanço var, yani daha büyük ölçekli bir bilanço var. Yani aynı sektör içinde olsun, olmasın tartışılır. Ama farklı sektörlerde bile olsa daha güçlü bir bilanço, daha kurumsal bir yapı üreteceğinde herhangi bir tereddüt yok. Onun için, burada yani başka işletmeleri cezalandıralım diye bu teşviki getirmiyoruz. Birleşme yoluyla büyümek isteyen şirketlere teşvik getiriyoruz ve bu bir geçici teşvik, üç vergilendirme döneminde veriyoruz ve bu dönemde de böyle bir teşvikin işletmeler bakımından... Ben de gittim OSTİM sanayiyi dolaştım, özellikle savunma, güvenlik alanında küçük küçük işletmeleri gezdim. Genç, dinamik, çok böyle zeki çocuklar var. Ama fark ettim yani küçük küçük işletmelerde bunu yapıyorlar ve birbirlerine de benzer iş yapıyorlar. Gerek yurt içinde gerek uluslararası ihalelere girmek istediklerinde ölçek nedeniyle onlarla yarış yapamıyorlar ama bir araya gelmeleri lazım aslında, bir araya gelseler yapabilecekler. Ha, bir araya gelmeyi engelleyen psikolojik sorunlar var, sosyal sorunlar var, çalışma kültürü var, var, var... Ama devlet olarak "birleşmeye teşvik vermek" şeklinde bir kanal açıyoruz. Bu kanalı işletmeler kullanabilir kullanılmayabilir, aynı sektör olur, farklı sektör olur. Ama reel hayatta gördüğüm mutlaka ve mutlaka bu yeni yeni büyümeye başlayan işletmelerimizi -ister bu yolla isterse hep beraber yine başka yollar da bulmak lazım- büyümeye, birleşmeye sevk etmemiz lazım. Bu doğru bir tercih.