KOMİSYON KONUŞMASI

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Evet, teşekkür ediyorum.

Şimdi, benim aldığım bilgilere göre, önümdeki bilgilere göre bugün bağlama kütüğünde 81 bin tane tekne var Türkiye'de, bunların yaklaşık 62 bini özel tekne. Marinalarımızda toplam 19 bin adet tekne var, bunun 4.500 adedi Türk bayraklı, 5.600 veya 5.800 -bendeki- adedi Türk sahipli ve yabancı bayraklı.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Onlara verelim o zaman, onlarla ilgili yapalım.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - 8.700 adedi de yabancı sahipli, yabancı bayraklı, bunlar Türkiye'de. Türk sahipli teknelerin yabancı bayrak çekmesi özellikle yabancı bayrağın mali avantajlarından kaynaklanıyor, bunu zaten biliyoruz. Mesela, boyu 11,5 metre olan, 2016 yılında üretilmiş, fiyatı 130 bin Euro olan bir yelkenli teknenin Türk Bayrağı çekmesi durumunda kişiye maliyeti 170 bin Euro iken bu tekne Amerikan bayrağı altında kaydedilmesi hâlinde kişiye maliyeti 131 bin Euro diyor. Yani, şimdi, burada bu işte. Yani, biz ülkemizde her türlü hizmeti veriyoruz... Ben yabancılarla çalıştığım için biliyorum, gezdiriyorum onları Ege sahillerinde, görüyorlar bu tekneleri, her şeyi, diyorlar ki "Bunlar sizin mi?", "Evet, bizim.", "E, siz zengin bir ülkesiniz."-yani, ben özellikle Fransız şirketinde genel müdürlük yaptığım yıllarda diyorlardı- "Ama bize ait değil, Amerikan bayrağı." Yani, bir gariplik var, bunu düzeltmeye çalışıyor gibime geliyor yani "gibime" derken, birisi en azından bu.

Bir de tabii, burada, sahibi Türkiyeli olan deniz ticaret filomuzda uluslararası sefer yapan gemiler var dwt olarak. Mesela, 21 milyon dwt'luk gemi hâlâ yabancı bayraklı Türkiye'de ama toplamda 29 milyon dwt'luk bir şey var, şimdi bunun 21 milyonu hâlen yabancı bayrak kullanıyor. Hâlbuki, bunlar dünyada geziyor ama yabancı bayrakla geziyor, Türklere ait yani sahibi Türk bunların. Şimdi, bunun bir şekilde...

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Meşhur Türkler var mı bunların arasında?

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Bilmiyorum, benim yok en azından gemim de...

Tabii, bunların nedeni ne? Diğer devletlerin sağladığı vergi avantajı ki tescilde, denetimde kolaylık sağlıyorlar. Hâlbuki, Türk bayraklı gemilerin dünya limanlarında, denizlerinde Türk bayraklı olarak gezmesi bizim en azından, hiçbir olmazsa psikolojik açıdan... Bir kere deniz ticaret filomuza bunların katılması... Ki yine bendeki bilgilere göre 3 bin civarında gemi işletmecisi bu alanda faaliyet gösteriyor ve bu 3 bin civarındaki gemi işletmecisinin gemileri yabancı bayrak taşıyor. E, bunlar bizim limanlarımızda da konaklıyor. Yani, neticede, kanun tasarısının amacını ben kendimce şöyle yorumluyorum: Uluslararası gemi siciline kayıtlı gemilere vergi, harç muafiyetlerini genişleterek Türk Bayrağı çekmelerini cazip hâle getirmek olarak yorumluyorum ben.

Teşekkür ediyorum.