KOMİSYON KONUŞMASI

KALKINMA BAKANI LÜTFİ ELVAN (Mersin) - Biliyorsunuz, yapılan düzenlemeyle, bir hizmet sözleşmesine bağlı olmaksızın kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanların ekonomik olarak zor duruma düşmeleri sebebiyle iş yerlerini kapatmaları veya iflas etmeleri gibi durumlardan dolayı faaliyetlerini durdurmaları nedeniyle oluşacak maddi kayıpları telafi etmek üzere Esnaf Ahilik Sandığı'nın kurulması amaçlanmıştır.

Esnaf Ahilik Sandığı primi sigortalının prime esas günlük kazançlarından, yüzde 2 sigortalı ve yüzde 1 devlet payı olarak alınacaktır. Günlük Esnaf Ahilik Sandığı ödeneği ise sigortalının son dört aylık prime esas kazançları dikkate alınarak hesaplanan günlük ortalama kazancının yüzde 40'ı kadar olup aylık asgari ücretin brüt tutarının yüzde 80'ini geçemeyecektir. İlgilinin ödediği prim gün sayısına göre kendisine sandık ödeneği verilecek. Bu kapsamda, Esnaf Ahilik Sandığı bütçe dışında olacak, vergi kesintileri hariç gelirlerinden hiçbir ilave kesinti yapılmayacak ve Esnaf Ahilik Sandığı sigortası kapsamda olanlar için zorunlu olacak. Kapsamda bulunanlardan, mahkeme kararıyla, iflas dâhil, iş faaliyetlerini sona erdirenlerden bir ay içinde Türkiye İş Kurumuna başvuranların başvuruları on beş gün içerisinde sonuçlandırılacak. Faaliyetin sona ermesinden önceki doksan günlük süreye kadar prim borcu olanlara, diğer şartları taşımaları hâlinde, borçları alacaklarından tahsil edilerek ödenek bağlanacak.

Esnaf Ahilik Sandığı giderleri olarak 5510 sayılı Kanun gereği ödenecek sigorta primleri, yeni bir iş bulma, aktif iş gücü hizmetleri kapsamında kurs ve programlar sayılmakta. Sandığın hizmet ve faaliyetleri ile primlerinin toplanması Sosyal Güvenlik Kurumunun sorumluluğunda olacak, yüzde 1'lik devlet payını ise Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ödeyecektir. Sandığın gelir ve giderleri üçer aylık dönemler itibarıyla mali müşavirlere denetlettirilecek, ayrıca sandık Sayıştay denetimine tabi olacaktır.

Özet olarak bu Sayın Başkan.