| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Uzay Ajansı Kurulması ve Uzaya Yönelik Faaliyetlerin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı (1/823 |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 02 .03.2017 |
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI AHMET ARSLAN (Kars) - Efendim, çok uzatmamak adına, Sayın Engin'in sözüne...
Doğrusu teknik bir Komisyon, ben de teknik bir Bakan olarak buradayım. Sadece "Siz 'hayır' çıkacağını kabul etmişsiniz." dendiği için o açıklamayı yaptım. Tekrar söylüyorum: Vatandaşın takdiridir. Siz nasıl ki "'Hayır' çıkacağına inanıyorum." diyorsanız, ben de kişisel görüşümü açıkladım, "Ben 'evet' çıkacağına inanıyorum." dedim. Elbette ki ilgili kurullarda tartışıtı. Benim kastım o değil, benim kastım: Biz sahada milleti dinliyoruz, milletten gelen taleple bir karar oluşturmaya çalışıyoruz, sonra o da gelip burada tartışılıyor. Bu tespiti yapayım, çok uzatmayayım çünkü polemiğe götürmek istemeyen bir yapım var. Başbakanımızın tabiriyle ben ameleyim, amelinin oralarda işi yok.
Değerli Tarhan'ın çok güzel tespitleri vardı, onu da bir cümleyle özetleyeyim: Biz Hükûmet olarak da, Ulaştırma Bakanlığındaki arkadaşlar olarak da şuna inanıyoruz: "Ne kadar çok ulaşılabilir ve erişilebilir hâle gelirseniz üretimi, sanayiyi, endüstriyi, tarımı, turizmi, ticareti geliştirmiş olursunuz." diyoruz. Bütün hedefimiz, yani 25 bin kilometre yaparken de hedefimiz bu, otoyolları ve ana koridorları tamamlarken de hedefimiz bu. Bu hedef üzere yürüyoruz. Dediğim gibi, finansal modellerdir, bunlar konuşuluyor, herkesin bakış açısına da saygı duyuyoruz ama tekrar söylüyorum, bunlar insanımızın genel anlamda hayatını kolaylaştırmak, ticaretin önünü açmak için yapılan şeylerdir.
İkinci kısım: Yine çok güzel bir tespitti "Organize sanayi bölgeleriyle ilgili bağlantı var mı?" diye. Yüzde yüz doğru bir tespit. Altmış yıl demir yolları ihmal edilmiş, tamamen ihmal edilmiş. Benim hep bir tespitim var, onu da söyleyeyim. Ecdat bundan ta yüz elli sene önce raylı sistem yapmış. Cumhuriyetin ilk yıllarında -hepsini saygıyla anıyoruz- raylı sisteme önem verilmiş, 120 kilometre hızla gidecek demir yolu yapılmış. Sonra? Demir yolu yenileneceğine denmiş ki: "Efendim, artık buradan 120'yle gidilmez, 100'le gidilsin." Güzel. On yıl 100'le gitmişiz. Bir on yıl daha demişiz ki: "Artık buradan 100'le gidilmez, 80'le gidilsin." Bir on yıl daha: "60'la gidilsin." Demir yolunun tekrar devlet politikası hâline gelmiş olması Bakanlık olarak bizi ziyadesiyle memnun ediyor ama bir tespit yapayım. Demir yolu projeleri diğer sektörlere benzemiyor, etütleri de dâhil çok uzun sürüyor, yapımı da çok uzun sürüyor, maliyeti de diğer sektörlere göre pahalı ancak görece bir pahalılık, başlangıçta pahalı fakat yüz yıllık bir kullanım ömrü olduğu için uzun zamanlı düşündüğünüz zaman da ucuz. Ülkemizde yaklaşık kırk sene sonra ilk defa Tekirdağ Limanı ana koridora bağlandı, ilk defa kırk sene sonra bir il bağlandı. Kemalpaşa Organize Sanayi Bölgesinde 300'e yakın çok büyük işletme var. Kemalpaşa Organize Sanayi Bölgesi Turgutlu'ya bağlandı ki lojistik merkezinin de inşaatı devam ediyor. Sadece bir şeyi söyleyeyim atlamadığımızı size arz etmiş olmak adına, özellikle "lojistik master planı" diye şu an bir çalışma yapıyoruz. Bu çalışma kapsamında da OSB'leri, büyük sanayilerin olduğu bölgelerin hepsini ana koridora bağlamak adına çalışma yaptık, 33 hatta -ve çalışma da son aşamaya geldi- 275 sanayi tesisi ve bölgesini üst üste koyduğunuzda 385 kilometrelik "iltisak hattı" diyoruz -ki yine malumunuz- yaparak bunları bağlamış olacağız ve bunlar da demir yolu sektörüne yıllık yaklaşık 45 milyon ton ilave yükün aktarılması demektir ki 45 milyonun ne anlama geldiğini de heyete arz edeyim: Bizim şu an demir yoluyla Türkiye'de elleçlediğimiz yük miktarı yaklaşık 27 milyon ton. Biz sadece bununla 45 milyon tonun kaydırılmasını öngörüyoruz ve bu çalışma da yürütülüyor.
Öneminin farkındayız, tespitinize teşekkür ediyorum. açıklama şansı da vermiş oldunuz, çok teşekkür ediyorum, sağ olun.