| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Maliye Bakanı Naci Ağbal'ın 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/774) ile 2015 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/733) hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 25 .11.2016 |
Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonunun saygıdeğer üyeleri, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bütçe müzakerelerini, 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2015 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'na hep birlikte son şeklini vererek bugün itibarıyla tamamlamış olacağız. Görüşmeler süresince yaptığınız değerli katkılar için Hükûmetim ve şahsım adına içtenlikle teşekkürlerimi arz ediyorum.
Sayın Başkan, değerli üyeler; bugün sizlere, Bakanlığımızın, Gelir İdaresi ve Özelleştirme İdaresi Başkanlıklarının faaliyetleri, 2017 Yılı Merkezi Yönetim Gelir Bütçesi, Bakanlığımızın 2015 Yılı Kesin Hesabı ile 2017 Yılı Gider Bütçesi, Gelir İdaresi Başkanlığı bütçesi, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı bütçesi hakkında sunum arz edeceğim. Ardından, Kamu İhale Kurumu Başkanımız ile Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanımız da kendi kurum bütçeleriyle ilgili sizlere bilgi sunacaklardır.
Sayın Başkan, değerli üyeler; sunumumda sizlere öncelikle gelir politika ve uygulamalarımız hakkında bilgi vermek istiyorum. Gelir politikalarımızı yatırım, üretim, istihdam ve ihracatın teşviki, yurt içi tasarrufların artırılması, katma değer zincirinde yükselme, ekonomimizin rekabet gücünü artırma ve kayıtlı ekonomiye geçişi hızlandırma eksenlerini dikkate alarak oluşturuyoruz ve uyguluyoruz. Yatırımı, üretimi ve istihdamı teşvik ediyoruz. Ekonomimizin rekabetçi yapısını güçlendirmek ve iş yapma ortamını daha da iyileştirme yönünde önemli düzenlemeleri art arda yapıyoruz. Hepinizin bildiği üzere, son bir yılda, Plan ve Bütçe Komisyonundan da geçerek yasalaşan çok sayıda yasal düzenlemeyle yatırım ortamını iyileştiren, istihdamı artıran, yatırımı, üretimi, ihracatı destekleyen çok sayıda yasal düzenlemeyi sizlerle birlikte yaptık ve bu düzenlemeler umuyorum ki önümüzdeki dönemde ekonomimizin büyümesine önemli katkı verecektir. Özellikle yapmış olduğumuz yasal düzenlemelerden bir kısmını sizlerle burada tekrar paylaşmak istiyorum.
Yeni iş kuran gençlerimizin 75 bin liraya kadar kazancına üç yıl boyunca gelir vergisi istisnası getirdik, böylelikle genç girişimcilerimizin iş hayatına atıldıkları ilk dönemlerde özellikle vergi indirimi yoluyla teşvik etme yolunu seçtik.
Yine, basit usulde vergilendirilen esnafımıza yıllık 8 bin liraya kadar bir kazanç istisnası sağlamış olduk.
Girişimciliği teşvik etmek için girişim sermayesi yatırım fonu ve ortaklıkları ile iştirakleri arasında düzenlenen kâğıtlara damga vergisi istisnası getirdik.
Sermaye şirketlerinin pay devirlerinde damga vergisi ve noter harcını kaldırdık, hisse değişimini kolaylaştırdık, şirketlerin kuruluş aşamasında defter tasdik işlemlerinden harç alınmamasını sağladık.
İşlem maliyetlerini azalttık, işlem süreçlerini basitleştirdik.
Yatırımların önündeki engelleri kaldırarak yatırım ortamını daha da iyileştirmek ve süreçleri basitleştirmek için de birçok kanunda son bir yılda önemli değişiklikler yaptık. Özellikle damga vergisi ve Harçlar Kanunu'nda gerçekten epeydir üzerinde konuşulan birçok düzenlemeyi bu dönemde hayata geçirdik. Bu kapsamda, sözleşmelerin yalnızca tek nüshasından damga vergisi ve noter harcı alınmasına imkân sağladık.
Yatırım teşvik belgesi kapsamında binalara beş yıl, arazilere yatırım teşvik belgesi süresince emlak vergisi muafiyeti getirdik.
İnşa edilen binalardan bina inşaat ve imar harcını kaldırdık.
Mal alımı, gayrimaddi hakların tedariki, sabit kıymet yatırımlarının imal ve inşası ile danışmanlık ve teknik müşavirlik hizmetlerine damga vergisi ve harç istisnası getirdik. Biliyorsunuz, yatırım teşvik belgeleri yatırımlarda yatırım döneminde finansman maliyetlerini aşağıya çekmek ve yatırım maliyetlerini düşürmek için önemli düzenlemeler yaptık. Özellikle bu dönemdeki damga vergisi, harç, banka sigorta muameleleri vergilerinde istisnalar getirdik, katma değer vergisi iadelerinde kolaylıklar getirdik, en son dün Meclise yeni göndermiş olduğumuz kanun tasarısında da teşvik belgeli yatırımlarda yatırım süresi içerisinde tedarik edilen yazılım ve gayrimaddi haklarda KDV istisnası getirdik. Bütün amacımız, yatırım döneminde yatırım maliyetlerini aşağıya çekmek suretiyle ülkede yatırıma önemli teşvikler vermek, bunları da daha da devam ettireceğiz.
Senet, sözleşme ve kâğıtların değiştirilmesi hâlinde yalnızca artan tutar üzerinden harç alma sistemini getirmiş olduk.
İmalat faaliyetlerinde kullanılan yeni makine ve teçhizat alımlarına yönelik işlemlerde harç ve damga vergisini kaldırdık.
Yine, imalat sanayi makine ve teçhizat yatırımlarının finansmanında kullanılan kredilere banka sigorta muameleleri vergisi istisnası getirdik. Girişim sermayesi yatırım fonu ve ortaklıklarının menkul kıymet işlemleri üzerindeki banka sigorta muameleleri vergisini kaldırdık.
Şirket kuruluş ve defter tasdik işlemlerinde alınan harçların odalar tarafından da tahsil edilmesini sağlayarak işlem süreçlerini kolaylaştırdık. Son bir yılda yapmış olduğumuz düzenlemeler arasında bana göre önemli düzenlemelerden bir tanesi şirket kuruluş işlemlerinin basitleştirilmesi ve bu süreçte oluşan kamusal yüklerin azaltılmasıydı. Özellikle damga vergisi ve harç yükümlülüklerini kaldırdık, defter tutma ücretlerini yarı yarıya düşürdük, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ticaret sicili memurluklarında alınan ücretlerde önemli indirimlere gittik. İnşallah, Türkiye Barolar Birliğiyle yapmış olduğumuz olumlu görüşmeler çerçevesinde, Türkiye Barolar Birliği de önümüzdeki yılbaşından itibaren şirket kuruluş işlemlerine ilişkin avukatlık ücretlerini aşağıya çekecek. Bütün bu düzenlemeler şirket kuruluş maliyetlerini ortalama 1.100 liradan 300 liraya düşürmüş olacak. Ortalama şirket kuruluş süresi sekiz, sekiz buçuk günden iki buçuk güne düşmüş olacak. Türkiye'yi özellikle global rekabet endeksinde bu kriter bakımından üst sıralara taşıyacak bir düzenlemeyi de hep beraber hayata geçirmiş olduk.
Yine, geçmiş bir yıl içerisinde vergi kanunlarında öngörülebilirliği artırmak, mükellefin haklarını güçlendirme noktasında da önemli yasal düzenlemelere imza attık. Haklarında vergi incelemesine başlanılmamış Takdir Komisyonuna sevk edilmemiş mükellefler için yeni bir müesseseyi hayata geçirdik, İzaha Davet müessesesi. Bir mükellefimiz hakkında bir başka kaynaktan herhangi bir bilgi edindiğimizde mevcut sistemde doğrudan doğruya vergi incelemesine başlıyorduk ama bu, birçok defa çok farklı sonuçlar doğurabiliyordu. Yapmış olduğumuz düzenlemede mükellefe izahatta bulunma imkânı getirdik. Böylelikle birçok vergi incelemesi başlamadan vatandaşımız vergiyle ilgili meselelerini çözme imkânına kavuşacak.
Yine, vergi teşviklerinden geriye dönük yararlandırmamaya ilişkin Vergi Usul Kanunu'ndaki hükmü kaldırdık, bu da vergide son derece öngörülebilirliği artıran bir düzenleme oldu.
Transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç dağıtımında uluslararası mevzuata yani OECD kurallarına uygun bir transfer fiyatlama sisteminin yasal altyapısını bu Komisyondan geçirdik, şu anda ikincil düzenleme çalışmaları devam ediyor. Yurt dışında OECD ülkelerinde transfer fiyatlama kuralları neyse Türkiye'de de bire bir aynı kuralları getiriyoruz, özellikle uluslararası yatırımların doğrudan Türkiye'ye gelmesi noktasında bana göre son derece önemli bir sonuç doğuracak bir düzenleme oldu.
Sayın Başkan, değerli üyeler; son bir yıl içerisinde teşvik sisteminde çok önemli değişikliklere gittik. Teşvik sisteminin daha etkin, daha etkili, yatırımcı bakımından daha cazip olmasını sağlayan düzenlemeleri de hayata geçirdik. Özellikle yatırımları hızlıca hayata geçirecek olan proje bazlı süper teşvik modelini hayata geçirdik. Bu süper teşvik modelinde mevcut klasik teşvik modeline ilave olarak on yıla kadar kurumlar vergisi istisnası getirdik. Yani bu kapsamda yapılan bir yatırımda Bakanlar Kurulu tarafından yatırımcıya on yıla kadar vergi tatili getirdik. Bu son derece önemli bir düzenleme.
Yine, süper teşvik kapsamında kamu alım garantisi, bedelsiz hazine taşınmaz devri, yatırıma ortak olma, ücret desteği, enerji desteği gibi normal, klasik teşvik sisteminde olmayan, hem maliyetleri azaltan hem yükümlülükleri düşüren hem de yatırımın fizibilitesini, kârlılığını artıran önemli düzenlemeleri hayata geçirdik. Şimdiden görüyorum ki yapmış olduğumuz bu düzenleme gerek yerli firmalarımız bakımından gerekse uluslararası firmalar bakımından, Türkiye'de yatırım yapmayı düşünen uluslararası firmalar bakımından önemli bir cazibe konusu olmaya başladı.
İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında, yatırım döneminde yararlanılabilecek olan yüzde 80 oranını yüzde 100'e çıkarma konusunda yetki aldık. Biliyorsunuz, normalde yeni getirmiş olduğumuz teşvik sisteminde diğer kazançlardan elde edilen gelire uygulanacak yatırım indirimi tutarı kısıtlanmıştı. En son yapmış olduğumuz düzenlemede bütün bölgelerde bu oranı yüzde 80'e çıkardık. Yani bir yatırımcı yapmış olduğu bir yatırım nedeniyle elde ettiği yatırım indirimi hakkını diğer faaliyetlerden elde ettiği kazanca uygulayabilecek. Dolayısıyla, diğer faaliyetlerden ödediği vergi aşağıya gelecekti. Bir kere bunu bütün bölgeler bakımından yukarı çektik. İlaveten, bu oranı yüzde 100'e çıkarma konusunda da Bakanlar Kuruluna yetki verdik. Bu ne demek? Bir yatırımcı artık yatırımını yaptığı takdirde diğer kazançlarının tamamına yatırım indirimini uygulamak suretiyle daha cazip bir teşvik sistemi olacak.
Yapmış olduğumuz önemli düzenlemelerden bir tanesi de yatırım indirimi tutarına endeksleme yapma imkânı getirdik. Bir yatırımcı yatırım indirimi hakkını elde etmiş fakat o ilgili yılda kazancı yeterli değilse yatırım indirimi tutarını indireceği bir vergi matrahı yok. Mevcut sistemde aynı tutar sonraki yıllarda indirilebilmektedir. Bu ise enflasyon karşısında eriyen bir yatırım indirim imkânı demektir. Dolayısıyla, burada özellikle başka bir faaliyeti olmayan, ilk defa yatırım yapan işletmeler bakımından yatırım indiriminin efektif etkisini aşağı çekmektedir. Yapmış olduğumuz düzenlemeyle yatırım indirimini eriten, azaltan mevcut sistemi değiştirdik ve endeksleme sistemi getirmiş olduk.
Kurumlar vergisi avantajlı yatırıma katkı oranları ile sigorta primi işveren hissesi teşvikini de uzun süreli hâle getirdik. Biliyorsunuz, mevcut sistemde 2016 yılı sonuna kadar sigorta primlerinde ve işveren primlerinde teşvik vardı. Biz "2016 yıl sonu şartı"nı kaldırmış olduk. Böylelikle, sigorta primlerindeki teşviki kalıcı hâle getirmiş olduk.
Stratejik yatırımlar dışındaki yatırımlarda da inşaat işleri nedeniyle indirilemeyen KDV'nin iadesini mümkün hâle getirdik. Özellikle yüksek inşaat maliyetlerinin olduğu birçok yatırımda KDV iadesinin olmaması yatırım maliyetleri üzerinde önemli bir yük oluşturuyordu. Burada iade imkânı getirmek suretiyle KDV'nin doğurduğu maliyetleri de ortadan kaldırmış olduk.
Uluslararası yatırımları ülkemize kazandırıyor, hizmet ihracatını teşvik ediyoruz. Katma değeri yüksek yatırımların ülkemize daha fazla gelebilmesini sağlamak amacıyla bölgesel yönetim merkezlerine kurumlar vergisi muafiyeti tanıdık ve belirsizlikleri giderdik. Bu bölgesel yönetim merkezlerinde çalışanlara Türkiye dışındaki kazançlar üzerinden döviz olarak ödenen ücretleri gelir vergisinden istisna ettik. Gelirinin yüzde 85 ve daha fazlasını yurt dışından elde eden hizmet işletmelerinin çalışanlarına gelir vergisi stopajı teşviki sağladık.
BAŞKAN - Sayın Bakanım, zamanı biraz daha efektif kullanabilirsek... Yani, on beş dakika oldu.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Ben bir saate kadar süre verdiğinizi duydum.
BAŞKAN - Otuz dakika.
MUSA ÇAM (İzmir) - Doğru, aynen bir saat.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Ben de öyle bir düşünceyle rahat rahat anlatıyorum.
Sayın Başkanım, uyarınız için teşekkür ediyorum, daha hızlı o zaman...
BAŞKAN - Sayın Çam'a bir şeyler oldu, bol keseden zaman veriyor.
Buyurun Sayın Bakanım.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Hizmet ihracatının kapsamını genişlettik. İleri teknolojiye sahip şirketlerin satın alınmasına damga vergisi ve harç istisnası getirdik. AR-GE ve tasarım desteklerinde önemli artışlara gittik.
Sayın Başkanın bana verdiği uyarıyı dikkate alarak burayı biraz hızlı geçeyim.
Üniversite-sanayi birliğini geliştirecek şekilde teşvikler getirdik, AR-GE ekosistemini artıracak teşvikler getirdik. Bir de özellikle belirtmem gereken husus, finans sektörüne yönelik olarak geçmiş bir yıl içerisinde de önemli vergi teşvikleri getirdik. Finans sektörünün vergilemesindeki farklılıkları giderdik, rekabet eşitsizliği doğuran veya işlemden caydıran vergiyle ilgili düzenlemeleri de kaldırmış olduk.
Faizsiz finans sistemini destekliyoruz. Faizsiz finans ürünlerinin vergilendirilmesine ilişkin kurumlar vergisi, katma değer vergisi, damga vergisi ve harçla ilgili birçok düzenlemeyi diğer faizli finansal enstrümanlarla eşit hâle getirdik.
Yine, geçmiş bir yıl içerisinde tasarrufları teşvik edecek önemli düzenlemelere imza attık. Özellikle bireysel emeklilik sisteminde otomatik katılıma dayalı sistemi hayata geçirdik. Yine, bireysel emeklilik sistemi ve hayat sigortalarında daha uzun vadede tutulan tasarrufların vergi teşvikini artırdık.
Enerji verimliliğini destekleyecek vergi indirimleri ve vergi istisnalarını da hayata geçirdik. Yine, bu dönemde vergi kanunlarında yapmış olduğumuz düzenlemelerle verginin sosyal boyutunu destekleyen düzenlemelere de imza attık. Özellikle kreş ve gündüz bakımevlerinin işletilmesinden elde edilen kazançları beş vergilendirme dönemi boyunca vergiden muaf tuttuk. Şehir içi yolcu ve ticari yük taşımacılığında araçların yenilenmesi hâlinde ÖTV alınmamasını düzenledik. Öğrenim gören 25 yaşını doldurmamış gençlere verilecek pasaportlardan harç almayacağız. Uluslararası normlara uygun olarak bir vergi harcama raporunu da bu dönemde yayımlamış olduk.
Yine, komisyonlarımızın kabulleriyle yasalaşan düzenleme çerçevesinde inşallah yılbaşından itibaren başlamak üzere muhtasar beyanname ile Sosyal Güvenlik Kurumu bildirgelerini de birleştiriyoruz. Bu da vatandaşlarımızın vergiye gönüllü uyumu bakımından önemli bir uygulama olma niteliğini taşıyor. Vergi uygulamalarında gönüllü uyumu artırıyor, mükelleflerimizin vergiye gönüllü uyum maliyetlerini azaltıyoruz. Mükellef haklarını gözeterek yüksek kalitede hizmet sunmak amacıyla teknolojinin bütün imkânlarını kullanıyoruz. Bu kapsamda beyan, bildirim ve ödeme gibi işlemlerin çoğunu elektronik ortama taşıdık. Artık vergisel yükümlülüklerin önemli bir kısmının yerine getirilebilmesi için vatandaşımızın vergi dairesine gitmesine gerek yok; evinde, ofisinde, nerede isterse istesin beyannamesini, ödemelerini, işlemlerini elektronik ortamda takip edebilme imkânına kavuştu. Elektronik belge ve elektronik defter uygulamalarıyla mükelleflerimizin vergiye uyum maliyetlerini azaltıyor, kayıtlı ekonomiye geçişi destekliyoruz. 2016 yılı Ekim ayı itibarıyla e-Fatura, e-Defter uygulamasına kayıtlı kullanıcı sayısı yaklaşık 52 bine ulaştı, e-Arşiv fatura uygulamasına kayıtlı kullanıcı sayısı ise 4 bini geçti. Düzenlenen elektronik fatura sayısı 330 milyona, e-Arşiv fatura sayısı ise 4,5 milyar adede ulaştı. Tebliğ işlemlerinde elektronik tebliğ uygulamasına geçiyoruz. Ekim sonu itibarıyla 2,7 milyon adet tebliğ belgesini elektronik ortamda tebliğ ettik.
Hazır beyan sistemini hayata geçirdik ve onu daha da genişletiyoruz. Hazır beyan sistemiyle kasım ayı itibarıyla 1 milyon 446 bin mükellefin beyannamesini bu sistem üzerinden almış olduk. KDV iadelerinde etkinliği artırıyoruz. KDV iadelerinin hızlı ve doğru bir şekilde yapılabilmesini sağlamak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz. KDV iadelerinin etkinleştirilmesi ve hızlandırılması iade süreçlerinin standartlaştırılması eylem planını bu yılın mart ayında uygulamaya koyduk. Bu çerçevede, Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemi tarafından üretilen KDV iadesi özet kontrol raporlarını mükelleflerimizle elektronik ortamda paylaşmaya başladık. KDV iade talebinde bulunan ancak mevzuatın gerektirdiği bilgi ve belgeleri eksik veren mükelleflerimize ve yeminli mali müşavirlere neleri eksik yaptıklarına ilişkin yazıları artık elektronik tebligat yoluyla tebliğ ediyoruz. Böylece, mükelleflerimiz iade taleplerindeki eksikliklerden hızlı bir şekilde haberdar olarak bunları daha hızlı bir şekilde tamamlayabilme imkânına kavuştular. Ayrıca, kâğıt olarak vergi dairelerine teslim edilen ve iadesi talep edilen tutarla ilgili listeler İnternet Vergi Dairesi aracılığıyla alınmaya ve manuel olarak yapılan kontroller KDVİRA sistemine eklenmeye başlanmıştır.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden kapasite raporlarını ve Ulaştırma, Denizcilik ve Habercilik Bakanlığından uluslararası taşımacılık yetki belgelerini de elektronik ortamda almaya başladık. Amacımız KDV iade süreci içerisinde sıfır kâğıt, sıfır manuel işlem ve gerçekten, vatandaşın en hızlı şekilde katma değer vergisi iadesini doğru bir şekilde alabilmesini sağlamak. Özellikle KDV işlemlerinde etkinliği, etkililiği ve hızı artırabilmek için ihtisas vergi daireleri kurmaya başladık; Ankara'da, İstanbul'da bu amaçla vergi dairelerini faaliyete geçirdik, önümüzdeki aylarda ihtisas vergi dairelerinin sayılarını artıracağız. Diğer illerde de sadece KDV iadelerine dönük olmak üzere yeni ihtisas vergi daireleri kuracağız. Bu vergi dairelerinde çalışan personele kapsamlı eğitimler verdik, vermeye devam ediyoruz. Böylelikle, konusunda uzman personelin incelemelerinden geçecek katma değer vergisi iadesi sistemi daha az bürokrasi, daha uzman bir inceleme ve daha hızlı bir iadeyi de kendiliğinden geçirecek.
Kayıt dışı ekonomiyle mücadele konusundaki kapsamlı çalışmalarımıza devam ediyoruz. Yoklama işlemlerini elektronik ortama taşıdık, elektronik yoklama sürecini artırarak devam ediyoruz.
Mükelleflerimizin borçlarını yeniden yapılandırdık. Biliyorsunuz, bugün Yeniden Yapılandırma Kanunu için son başvuru günü, bugün akşam itibarıyla başvurular tamamlanmış oluyor. Çok önemli bir tanıtım ve kampanya dönemi yürüttük. Vatandaşımıza hem bire bir ulaşmada hem sosyal medya araçlarını kullanmada hem televizyon, medya araçlarını kullanmakta hem de bire bir gündelik hayatın içerisindeki araçları kullanmakta son derece proaktif bir yaklaşım benimsedik ve gerçekten tanıtım faaliyetlerine verdiğimiz ağırlığın ve önemin karşılığını da aldık. Başvurular önceki kanunlara göre rekor seviyelere ulaştı, inşallah, pazartesi günü de bu konuda kapsamlı bir açıklamayı basın toplantısıyla vatandaşlarımızla paylaşacağız.
Vergiye gönüllü uyumun artırılmasına yönelik bir eylem planı hazırladık, bu eylem planını da uyguluyoruz.
İnteraktif vergi danışmanı uygulamasını başlattık. Mükelleflerimizi vergilerle ilgili konularda bilgilendirmek amacıyla yürütmekte olduğumuz Vergi İletişim Merkezi Projesi'yle daha da büyüyerek devam ediyoruz.
Mükelleflerimizle daha etkin iletişimi sağlamak için idari kapasitemizi de genişletiyoruz.
Vergi dairesini mobil ortama taşıyoruz, artık kullanıcılar Gelir İdaresi Başkanlığı mobil uygulamasıyla motorlu taşıtlar vergisi, trafik para cezası gibi borçlarını ödeyebilecek, en yakın vergi dairesi bilgisini alabilecek. Vergi haberleri, vergi takvimi, vergi mevzuatı, vergi istatistikleri gibi bilgilere kolaylıkla ulaşacak. Dolayısıyla Gelir İdaresi Başkanlığımız teknolojinin bütün imkânlarını, bütün araçlarını, bütün ortamlarını çok etkili bir şekilde kullanmak suretiyle mükellefe vermiş olduğu hizmetleri artırıyor. Çifte vergilendirme önleme anlaşmalarını farklı bölgelerde farklı ülkelerle artırarak devam ediyoruz.
Sayın Başkan, değerli üyeler: Hükûmetimiz döneminde artan ve kararlılıkla sürdürülen özelleştirme uygulamalarıyla önemli başarılar elde etmiş olduk. AK PARTİ hükûmetleri dönemine kadar gerçekleştirilen özelleştirme uygulamaları yaklaşık 8 milyar dolar iken, Hükûmetimiz döneminde gerçekleştirilen ve sözleşmeye bağlanan özelleştirme uygulamalarının toplamı 60 milyar dolara kadar yükseldi. Özelleştirme kapsam ve programında yer alan gerek şirket özelleştirmelerine gerek varlık özelleştirmelerine devam ediyoruz. 2016 yılında Millî Piyango lisansının özelleştirilmesi, Türkiye Petrollerinin hisselerinin satış suretiyle özelleştirilmesi, varlık satışlarına yoğun bir şekilde devam ettik.
Sayın Başkan, değerli üyeler; vergi denetim sistemimizi geliştirmeye ve etkinliğini artırmaya devam ediyoruz. Vergi Denetim Kurulu mevcut bilgi işlem altyapısını güçlendiriyor, vergi denetiminde risk analizine daha fazla ağırlık veriyor, özellikle vergi denetimlerinin daha etkin, daha verimli bir şekilde yapılabilmesi için kapsamlı rehber çalışmaları, kapsamlı eğitim çalışmaları da sürdürülüyor. Bu çerçevede de özellikle son bir yılda, memnuniyetle ifade etmek isterim ki, vergi denetiminde mükellefin hakkını, hukukunu güçlendiren, vatandaşın vergi denetimi sırasında karşılaştığı güçlükleri ortadan kaldıran önemli düzenlemelere imza attık. Artık vatandaş vergi denetimi sırasında her türlü hakkını bilmeye, hakkını takip etmeye ve vergi denetimine ilişkin de her türlü sorgulamayı yapabilme imkânına kavuştu.
Suç gelirlerinin aklanması ve terörizmin finansmanıyla mücadelemize de kararlılıkla devam ediyoruz. Bu anlamda biliyorsunuz, Türkiye olarak bu alandaki uluslararası sözleşmelere tam uyumlu, OECD, FATF üyeliği olan ve bu konuda gerçekten uluslararası platformlarda küresel toplumun, çağdaş toplumun, çağdaş uluslararası toplumun bütün ortak çabalarına destek veriyoruz. Terörizmle mücadelenin güvenlik boyutu çok önemli ama terörizmin finansmanıyla mücadele de terörizmle mücadelenin olmazsa olmaz önemli bir ayağını oluşturmaktadır. Bu anlamda, MASAK olarak başta FETÖ terör örgütü olmak üzere, diğer terör örgütleriyle mücadelede bunların finans kaynaklarının tespiti, bunların çeşitli yöntemlerle dondurulması, engellenmesi yoluyla da MASAK, Adalet Bakanlığımızla ve İçişleri Bakanlığımızla çok kapsamlı, ortak çalışmaları birlikte yürütüyor. Özellikle FETÖ terör örgütünün finans kaynaklarının tespiti ve bunlara ilişkin gerek yurt içinde gerek yurt dışında alınacak tedbirler konusunda MASAK diğer ilgili kurumlarımızla çok kapsamlı çalışmaları yürütüyor.
Sayın Başkan, değerli üyeler; hazine taşınmazlarını ihtiyaç duyulan her alanda vatandaşlarımızın hizmetine sunuyoruz. 2/B kapsamında 2016 yılı Ekim ayı sonu itibarıyla 805 bin vatandaşımızın satın alma başvurusunu işleme koyduk. Satışı yapılabilecek nitelikte olan taşınmazlar için 720 bin başvuru sahibinden 608 bin hak sahibine 450 bin taşınmaz bugüne kadar satıldı, bu satışların toplam değeri 8,7 milyar liradır. Bu bedelin 5,3 milyar lirası tahsil edildi, geriye kalan kısımlar da tahsil edilmeye devam ediliyor. Yapılan son düzenlemeyle 2/B Kanunu çerçevesinde bugüne kadar başvurmamış vatandaşlarımıza da altı aya kadar ilave başvuru hakkını getirmiş olduk.
Hazineye ait tarım arazilerine ilişkin yapılan düzenleme çerçevesinde de burada da bir süre uzatımına gittik. Burada da bugüne kadar tarım arazilerinin satışında da yaklaşık olarak 225 bin vatandaşımız başvuru yaptı, 218 bin vatandaşımızın bu taşınmazları alabileceği şeklinde değerlendirmemiz oldu, çalışmalar sonucunda satışa hazır hâle getirilen 34 ilde satış işlemlerine başlandı. Bugüne kadar 6.600 kişiye toplam 8 bin adet taşınmaz 85 milyon lira bedelle satıldı, bu bedelin 41,5 milyon lirası ise tahsil edilmiş oldu.
Sürdürülebilir güçlü bir ekonomik büyümeye destek sağlamayı ve bu büyümenin toplumun tüm kesimlerine olumlu bir şekilde yansımasını hedefliyoruz. Bu kapsamda, Millî Emlak Genel Müdürlüğümüz gerek küçük sanayi sitelerinin gerek organize sanayi bölgelerinin gerekse kalkınmada öncelikli illerimizde yer alan organize sanayi bölgelerimizin ihtiyaç duyduğu taşınmazları temin etme konusunda yoğun bir çaba sarf ediyor. Yine teşvik belgeli yatırımlar kapsamında da yatırımcılarımıza üretmiş olduğumuz hazine taşınmazlarını bugüne kadar sunduk, bundan sonra da bu çalışmalarımıza devam edeceğiz.
Yine turizm sektöründe, özellikle turizm bölgelerinde yatırımları teşvik etmek amacıyla 541 yatırımcı lehine iyileştirmeler yapıldı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Bakanım, buyurunuz.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sayın Başkanım, toparlıyorum.
Enerji sektörüyle ilgili olarak enerji yatırımlarının yapılabilmesi amacıyla da Bakanlık olarak yoğun bir çalışma içerisindeyiz. Kentsel dönüşüm ve afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi kapsamında da gerek TOKİ'ye gerek belediyelere önemli miktarda hazine arazilerini temin ediyoruz.
Eğitim, sağlık, sosyal amaçlı yatırımları desteklemek amacıyla derneklere, vakıflara ve diğer sosyal toplum kuruluşlarına hazine taşınmazlarını kullanım haklarını da veriyoruz. Hazine taşınmazlarının yönetiminde teknolojik altyapımızı güçlendirmek amacıyla da önemli çalışmaları yapıyoruz.
Özellikle kamu mali yönetim ve kontrol sisteminin gerektirdiği kalkınma planından gelen öncelikli dönüşüm programlarının hayata geçirilmesi, program bütçenin uygulamaya konulması, kamu mali yönetim sistemi içerisinde mali raporlamanın kalitesinin artırılması, kamu mali yönetiminde şeffaflığın artırılması ve yine kamu harcamalarında hesap verebilirliğin geliştirilmesi amacıyla birçok ikincil düzenlemeyi hayata geçirdik. Bakanlık olarak diğer kuruluşlarda yeni sistemin yaygınlaşması, idari kapasitenin oluşturulması ve kamu mali yönetiminde saydamlığın ve hesap verilebilirliğin artırılması yönünde de önemli uygulama ve düzenleme çalışmalarını yürütüyoruz. Özellikle Muhasebat Genel Müdürlüğümüz bünyesinde uluslararası muhasebe standartlarına tam uyumlu bir muhasebe sisteminin kurulması, uluslararası standartlara uygun bir istatistik sisteminin daha da geliştirilmesi gerek Eurostat'e gerek IMF'e vermiş olduğumuz uluslararası istatistiklerin tam uyumlu olması noktasında da önemli düzenlemeleri bir bir hayata geçiriyoruz. Kamu-özel iş birliği projelerinin muhasebe sistemi içerisinde raporlanması, kaydı, izlenmesi konusunda da gerekli ikincil düzenlemeleri yaptık ve bunları da hayata geçirdik.
Sayın Başkan, değerli üyeler; şimdi de sizlere 2017 yılı gelir bütçesi hakkında bilgi vereceğim. 2017 yılında merkezî yönetim bütçe gelirlerinin 2016 yıl sonu gerçekleşme tahminlerine göre yüzde 9,5 oranında artarak 598,3 milyar liraya ulaşacağını tahmin ediyoruz. Vergi gelirlerinin yüzde 13,6 oranında artarak 511,1 milyar lira gerçekleşmesini; vergi dışı gelirlerin ise yüzde 9,7 oranında azalarak 87,2 milyar lira olarak gerçekleşmesini bekliyoruz.
Sayın Başkan, değerli üyeler; şimdi de sizlere Bakanlığımızın 2015 yılı kesin hesabına ilişkin bilgiler vermek istiyorum. 133,6 milyar lira olan Bakanlığımız bütçesinin 2015 yılı sonu itibarıyla 133,3 milyar lirası kullanılmıştır. Bunun yüzde 1,7'sine tekabül eden 2,3 milyar liralık kısmı Bakanlığımızın kendi ihtiyaçlarında kullanılmıştır. Bu çerçevede personel ve sosyal güvenlik giderleri için 1,6 milyar lira, mal ve hizmet alım giderleri için 545,7 milyon lira, sermaye giderleri için 122,3 milyon lira, cari transferler için ise 10,6 milyon lira harcanmıştır. Kamu hizmetlerinin finansmanı için diğer idarelere aktarılan kaynak tutarı ise Sosyal Güvenlik Kurumu için aktardığımız bütçe 51,5 milyar lira, mahallî idare payları için 46,1 milyar lira, fon payları için 8,6 milyar lira, yükseköğretim kurumları için ise 19,6 milyar lira kaynağı aktardık.
Sayın Başkan, değerli üyeler; şimdi de Bakanlığımızın 2017 yılı bütçesine ilişkin kısaca bilgi vermek istiyorum. Bakanlığımızın 2017 yılı bütçesi için 171,7 milyar lira ödenek teklif edilmiştir. Bu ödeneğin yüzde 1,6'sına tekabül eden 2,7 milyar lirası Bakanlığımızın kendi hizmetleri için kullanılacak olup; 1,9 milyar lirası personel giderleri, 644,9 milyon lirası mal ve hizmet alım giderleri, 199,9 milyon lirası sermaye giderleri, 15,8 milyon lirası ise cari transferlerden oluşmaktadır. Yine, Maliye Bakanlığı bütçesi için teklif edilen bütçe toplamı içerisinde diğer idarelere aktarılmak üzere konulan ödenek tutarı toplam bütçe içerisinde yüzde 98,4'e tekabül etmektedir. Bu kapsamda Sosyal Güvenlik Kurumu için 64,2 milyar lira, mahallî idare payları için 58,4 milyar lira, fon payları için 11,4 milyar lira, yükseköğretim kurumları için 24,2 milyar lira, yedek ödenekler için 6,4 milyar lira ödenek tefrik edilerek Komisyonumuza teklif edilmiştir.
Gelir İdaresi Başkanlığımızın 2017 yılı gider bütçesi için teklif ettiğimiz ödenek tutarı 3 milyar lira olup bu tutarın; 2,4 milyar lirası personel gideri, 359,5 milyon lirası mal ve hizmet alım gideri, 226,3 milyon lirası sermaye gideri, 14,3 milyon lirası ise cari transferdir.
Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 2017 yılı gider bütçesi için teklif ettiğimiz ödenek tutarı ise 31,2 milyon lira olup bu tutarın; 21,1 milyon lirası personel, 7 milyon lirası mal ve hizmet, bu 3,1 milyon lirası ise cari transferler ve sermaye giderlerinden oluşmaktadır.
Sayın Başkan, değerli üyeler; başta FETÖ terör örgütü tarafından tertiplenen alçak 15 Temmuz başarısız darbe girişimi olmak üzere, millî birlik ve beraberliğimize kasteden terör saldırılarıyla mücadele ettiğimiz bir yılı daha geride bırakıyor olmamıza rağmen ekonomimiz ve mali yapımız bütün bu olumsuz koşullara rağmen direncini korumakta ve ortaya çıkan kırılganlık doğurabilecek iç ve dış faktörlere karşı kararlı bir şekilde bunlar karşılanmaktadır. Bu anlamda 2017 yılında da mali disiplinden taviz vermeyen, büyümeye destek olan ve yapısal reformları sürdüren bir maliye politikası anlayışımıza kararlılıkla devam edeceğiz. 2017 yılı bütçesinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyorum.
Konuşmamızı Gazi Mustafa Kemal'in "Milletimiz her güçlük ve zorluk karşısında, durmadan ilerlemekte ve yükselmektedir. Büyük Türk milletinin bu yoldaki hızını her vasıtasıyla artırmaya çalışmak bizim hepimizin en kutlu vazifemizdir." sözleriyle noktalıyor, hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.