| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Vergi Kanunları ile Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı(1/884) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 13 .10.2017 |
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Şimdi, Gelir Politikaları Genel Müdürümüze söz vereceğim ama ben şunu söyleyeyim: Birincisi, buna devam etmek istiyoruz. Sürekli olan bir şey değil, ilk defa 2017 yılında yaptık. Hatırlarsanız geçen sene ekonomiyi canlandırmak amacıyla aldığımız tedbirlerden bir tanesiydi bu. 2018-2020 Orta Vadeli Programı'nda özel sektör yatırım harcamalarının artacağını varsayıyoruz ve büyümede daha fazla bir katkı yapacağını varsayıyoruz. Dolayısıyla mevcut 2017 yılında getirmiş olduğumuz bu ilave teşviklerin 2018 yılında da devam etmesi hâlinde sadece özel sektör imalat sanayisinin yatırımlarına bir katkı sağlayacağını, bir ivme sağlayacağını düşündüğümüz için bunu uzatıyoruz.
Biliyorsunuz, aslında yine ekonomiyi canlandırmak amacıyla aldığımız birçok tedbirin süresi doldu ve uzatmadık. Bunların içerisinde uzattığımız tek tedbir budur. Bu da yatırımlara dönük bir tedbirdir.
İnşaat konusu da şöyle: Bir kere, bu getirdiğimiz teşvikin kapsamı sadece teşvik belgeli imalat sanayisi yatırımlarıdır. Yoksa bizim teşvik belgeli yatırımlar sadece imalat sanayisi yatırımlarından oluşmuyor, diğer sektörel yatırımlar da var ama biz özellikle imalat sanayisini burada sınırladık. Neden inşaata burada bir imkân sağlıyoruz? İnşaatta özellik arz eden husus şu: Burada, inşaat harcamaları sırasında oluşan vergi yükü katma değer vergisinden kaynaklanıyor çünkü inşaatı yaparken ödediği vergi yükü üzerinde kalıyor. Dolayısıyla burada özellikle bu inşaat üzerindeki vergi yükü üzerinde kalmasın diye vergi iadesi imkânı getiriyoruz.
Şimdi, bir imalat sanayisi
sektöründe bir yatırım yapıldığı zaman önce fabrika inşa edilecek, sonra içine makine teçhizat alınacak, beraber yürüyen bir şey. Onun için, bizim bu getirdiğimiz teşvikte -arkadaşlar, biliyorsunuz- makine teçhizat aldığı zaman zaten KDV'siz alıyor, KDV ödemiyor zaten ama inşaat harcamalarında KDV istisnası olmadığı için inşaat harcamalarında katma değer vergisi ödüyor. Onun için, bu açıdan bakıldığında, biz kurumlar vergisindeki katkı oranları bakımından ilave puanlar vermek suretiyle harcamayı aslında öne almasını istiyoruz, hızlandırmasını istiyoruz. Bu yolla aslında harcamanın totalinin artmasını umuyoruz. Diğer taraftan da inşaat harcamaları üzerindeki KDV yükünü de üzerinden alarak aslında ona bir noktada bir finansman imkânı sağlıyoruz. Öyle baktığımız için inşaat harcamalarıyla ilgili KDV iadesi meselesi gündemde.
Uygun görürseniz, bu düzenleme nedeniyle ne kadar vergiden vazgeçiyoruz yaptığımız çalışmaya göre, imalat sanayisi veya teşvik belgeli yatırımlarla ilgili elimizdeki rakamlar nelerdir, bunlarla ilgili açıklamaları Gelir Politikaları Genel Müdürümüz yapsın.