| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Vergi Kanunları ile Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/884) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 18 .10.2017 |
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Arkadaşlar tablodan çıkarmışlar, ben söyleyeyim.
Şöyle: Biliyorsunuz, benim size vereceğim rakamlar genel ve özel bütçeli yani merkezî yönetim bütçesine dâhil kurumların bütçeden veya döner sermayeden finanse ettikleri çalışanlar. Çünkü Maliye Bakanlığı olarak uygun görüşü biz bunlar için veriyoruz.
2016 yılında genel bütçeden biz 4.195 uygun görüş vermişiz, bunun 2.500'ü YURTKUR'a verilmiş, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına 250 verilmiş, Adalet Bakanlığına 1.100 verilmiş, diğerleri de 3, 5 diye bir sürü kamu kurumu, önemlilerini söylüyorum. 2017 yılında bugüne kadar yine bütçeden 7.319 vermişiz, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına 2.525, YURTKUR'a da 2 bin vermişiz, DSİ'ye de 550 vermişiz. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına ve YURTKUR'a niye çok verdiğimizi söyleyeyim: YURTKUR'da biliyorsunuz çok hızlı bir şekilde yurt sayıları artıyor. Yurt kapasitesi arttığı için oradaki temizlik, güvenlik elemanı ihtiyaçlarını bu yolla karşılıyoruz.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Çalışan sayısı?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Yok yok, izin verilen kişi sayısı.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Neden düşük totalde bu kadar?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Bize gelen talepleri değerlendiriyoruz, sıkı davranıyoruz. Her geleni böyle... Mesela, YURTKUR diyor ki: "Bana 10 bin kişi ver."
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - 700 bin taşeron yok mu sonuçta?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Yok yok şöyle Sayın Vekilim: O, 2014'e kadar oluşan bütün stok.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sonraki sözleşme yenilemelerinde de siz vermiyor musunuz?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Şöyle: 2014'teki seviye aşılmadığı sürece yani diyelim ki bir kurumun o yıl itibarıyla 10 bin personeli var. 10 bin sayısını aşmadıkça bize gelmiyor, aştığı zaman bize geliyor.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - O zaman onu da düzenleyelim. Niye düzenlemiyoruz?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Yok, şimdi burada şöyle bir yetki alıyoruz: İhale bitti, yeniden ihaleye gelecek. Burada sayılar konusunda ve ücretler konusunda bir standart belirleme yetkisi alıyoruz ama şunu söyleyeyim: 2014 yılında Maliye Bakanlığına bu yetkiyi alırken zaten amacımız, bütçedeki kaynak yönetimiydi çünkü kamu idareleri bir merkezî izin mekanizması olmadığı için bütçesindeki ödeneği çok rahatlıkla bu kaleme kullanabiliyordu. Maliye Bakanlığı olarak biz ne yapıyoruz, onu söyleyeyim: Mesela, diyelim ki YURTKUR geldi bize, personel talebinde bulunuyor. Diyelim ki standart temizlik elemanı var, güvenlik elemanı var; en çok bunlardan veriyoruz. Mesela, biz Maliye Bakanlığı olarak çalışma yaptık, bütün kurumların temizlik ve güvenlik elemanı sayıları ile kapalı alan metrekarelerini bir analize yaptık, analitik bir çalışma yaptık. Baktık, ortalama bir değer bulduk, ondan sonra bize gelen kurumlara artık diyoruz ki: Bizden personel talep ettiğinizde -kurumlardaki standart belirleme bu- ortalama şu kadar metrekare başına 1 personel düştüğü için, o standarda göre eleman veriyoruz.
2014 sonrası dönemde, biz Sağlık Bakanlığına da döner sermayeden... Onu da söyleyeyim, burada sayılar daha yüksek. Mesela, Sağlık Bakanlığına döner sermayeden 2016'da Kamu Hastaneleri Kurumu için 10.755 vermişiz, 2017'de de 5.500 vermişiz. Oturuyoruz Sağlık Bakanlığıyla tek tek, hastane hastane çalışıyoruz. Mesela, diyoruz ki: Yeni açılan hastanelerde hastanenin kapalı alan metrekaresine göre güvenlik personeli, diğer yardımcı hizmetlerde belli rasyolar belirliyoruz. Dolayısıyla Maliye Bakanlığı olarak aslında bu yetkiyi almış olmamız bu noktada personel sayılarının kontrol altında tutulmasına da bir fayda sağladı, onu ifade edeyim.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Maaş aralığı konusunda...
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Maaş aralığı konusunda şunu söyleyeyim, genel bir şey söyleyeyim: Aslında Kamu İhale Kurumu geçmişte... Eskiden, biliyorsunuz, toplu sözleşme yoktu Sayın Çam, dolayısıyla eskiden toplu sözleşme olmadığı için Kamu İhale Kurulu şöyle bir pratik çözüm bulmuş: İhaleye çıkarken asgari ücretin katları olarak belirlemiş, mesela, "Asgari ücretin 1,5 katı." demiş. Sonraki yıllarda asgari ücret ne kadar artarsa otomatik olarak o kadar artıyordu. Bizim gördüğümüz, genel olarak bakıldığında asgari ücretin 1,5 katı veya 2 bin-2.250 lira aralığında bir yoğunlaşma var ama toplam personel içerisinde baktığınız zaman, temizlik ve güvenlik elemanlarının sayısı zaten toplam personelin yüzde 60'ı, yüzde 70'i, diğerleri daha az. Onun için buradaki yığılma bu iki grubun olduğu aralıkta yoğunlaşıyor ama şöyle söyleyeyim...
GARO PAYLAN (İstanbul) - 3 bin, 4 bin alan da var.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Mesela, çok yüksek alanlar da var, 7 bin lira, 8 bin lira da var, doğru ama mesela, bunlara baktığımız zaman, çok nitelikli personel çalıştırılması işini de buradan biz... Özellikle IT departmanlarında, bilgi işlem departmanlarında çalışan veya çok nitelikli sağlık cihazlarının kullanımında çalışan az sayıda olan personele yüksek ücretler de öngörülmüş. Onun için, arkadaşlar sayıları getirdiğinde söyleyeyim.
GARO PAYLAN (İstanbul) - 1.500 liraya çalışan taşeron var.
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Bizdeki rakam bu şeyle ilgili, yaklaşık olarak şu anda kamuda bizim elimizdeki en son rakam temizlik elemanı olarak 175 bin kişi var, güvenlik elemanı olarak 82 bin kişi, yemek hizmetlerinde çalışan 17 bin kişi ve "diğer" olarak çalışan da 167 bin kişi. Bence bu 167 bin kişinin önemlice bir kısmı, aslında Sağlık Bakanlığındaki yardımcı sağlık hizmetlerinde çalışan personeldir. Belediyeler bunun dışında, belediyelerin dağılımı yok yani unvan olarak dağılımı yok.
GARO PAYLAN (İstanbul) - Toplam rakam var mı belediyelerde?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Toplam sayı 330 bin ama burada da şunu söyleyeyim: Belediyelerde çalışan personelin önemlice bir kısmı aslında şehir içi temizlik, bahçe bakımı gibi, bence büyük ölçüde çöp toplama. Yani şunu da söylemek lazım; belediyelerdeki model şöyle: Belediyelerdeki model biraz farklı. Orada sadece personel çalıştırma yok. Aslında, ihaleler genelde şöyle yapılmış: Hizmeti sunacak firma kamyonları kendisi tedarik ediyor, temizlik araçlarını kendisi tedarik ediyor, dolayısıyla ihale bedelinin içerisinde tek başına personel maliyeti yok. Aslında, ihale bedelinin önemlice bir kısmı makine ekipman maliyeti. Mesela, bizim Kamu İhale Kanunu'na veya İş Kanunu'na bakıldığında, bu tür ihaleler personel çalışmasına dayalı ihale değil, normal, bildiğimiz hizmet ihalesi. Onun için çok karmaşık. Yani bunu daha önce de ifade ettim, bu işin içine girince gördük ki çok komplike sözleşmeler ve hizmetler var.
BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz.