KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Kuşoğlu "Kamu ihalelerinden iş alan firmalara bu yolla kaynak aktarılacak mı?" şeklinde bir soru sordular. Böyle bir şey söz konusu değil.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Aktarılabilir mi bu mevzuata göre?

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Mümkün değil.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Aktarılamaz.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Aktarılamaz.

"Türkiye Varlık Fonu'na buradan kaynak aktarılabilir mi?" şeklinde bir soru oldu. Şimdi, bir kere, Sayın Bakanım, sayın vekillerim; bu madde ilk defa getirdiğimiz bir madde değil, mevcut olan bir maddede ibare değişiklikleri yapıyoruz, bazı ifadeleri çıkarıyoruz, bazı ifadeleri ekliyoruz. "Üst fon" dediğimiz, "fon" dediğimiz, "yatırım fonu" dediğimiz bütün kavramlar maddede bugünkü hâliyle de var. Bu maddeyi ne zaman çıkarmışız? 2013. 2013'te çıkardığımız bütün o maddenin mevcut hâlinde bu söylediğiniz ifadelerin hepsi bire bir aynen var ve bu çıktıktan sonra bir de Bakanlar Kurulu kararı çıkarılmış, bu üst fonlara kaynak aktarmak için karar çıkarılmış. Burada bir kere mevzuat bakımından bugün getirdiğimiz düzenleme bir anda kapsamı, kullandırılacak kurumları böyle sıfırdan düzenleyen bir konu değil. Burada üst fon tanımlanmış Bakanlar Kurulu kararında "Üst fon tam mükellef sermaye şirketlerine finansman sağlamak amacıyla kurulan tüzel kişi ve girişim sermayesi fonları ile ortak yatırım fonlarına kaynak sağlayan, tüzel kişiliği olan veya olmayan yapıları ifade eder." denmiş. Burada karşılaştığımız temel sorun şu: Bizim kendi normal mevzuatımızda bu atipik yapılar bunlar. Fon yapıları bizim iç mevzuatımızda çok tanımlanmış yapılar değil. Sermaye piyasası mevzuatında bile çok garip böyle fon tipleri oluşuyor, onları tanımlamaya çalışıyoruz. Burada da Hazine Müsteşarlığı dünya örneklerinden hareketle dünya örneklerini incelemiş, iki tip fon görmüş yani bir, girişim sermayesi olan şirketlere ve projelere para aktaran fonlar var, bir de fonlara para aktaran üst fonlar var. Yani birisi doğrudan para yatırıyor, birisi de diyor ki: "Ya, ben doğrudan para yatırmayım, bu işte uzmanlaşmış şu fonlar var, ben direkt kendim gidip yatırımcıyı bulmak yerine bunun performansı iyi, ben buna para yatırayım." Dolayısıyla burada getirilen uygulama, dünya örneklerinden hareketle Türkiye'ye bu mevzuatı kazandırmaya dönük bir düzenleme. Şimdi iki mevzuatı yan yana getirdiğinizde, Türkiye Varlık Fonu Kanunu'nda demişiz ki Türkiye Varlık Yönetimi Şirketi fon kurabilir; fon var zaten, fonun gelirleri var, fonun giderleri var. Orada demişiz ki bu fon alt fonlar kurabilir; o da var yani orada bir sıkıntı yok. Şimdi iki mevzuatı yan yana getirdiğimde, Türkiye Varlık Fonu teknik olarak kendi kurduğu alt fonları, şu girişim sermayesine dönük birtakım projeleri yapmak istediğinde, Hazine Müsteşarlığına müracaat ettiğinde bu Bakanlar Kurulu kararında belirlenmiş şartları, koşulları sağlıyorsa ve o amaca hizmet ediyorsa tabii ki verebilir, burada bir sıkıntı yok. Ama bu madde, Türkiye Varlık Fonu'na kaynak aktarmak üzere doğrudan doğruya böyle bir maddeyi geçirelim de Türkiye Varlık Fonu'na kaynak aktaralım diye getirilen bir düzenleme değil. Bunu "Türkiye Varlık Fonu'na kaynak aktaralım." diye getirmedik. Bakın, Bakan olarak söylüyorum, Türkiye Varlık Fonu'na kaynak aktarmak için bu maddeyi getirmedik ama teknik olarak...

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Ne diye getirdiniz?

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - İfade ediyorum arkadaşlar. Girişim sermayesi uygulamasını Hazine Müsteşarlığı 2013'ten bugüne kadar yapmış, çok fazla sayıda fon kullandırılamamış, fazla sayıda başarılı örnek yok. Burada Hazine Müsteşarlığı diyor ki: "Ben 2013'te getirdiğim bu müesseseyi yaygınlaştırmak, daha başarılı örnekler yapmak istiyorum, dünya örneklerini inceledim, benim mevcut maddem beni bazı noktalarda kısıtlıyor, farklı farklı enstrümanları da kullanmamın önü açılsın." ve biz burada bu düzenlemeyi yapıyoruz.

Getirilen düzenleme mutlaka bütçedeki ödeneğe tabi. Şimdi, burada şu söyleniyor: Değerli arkadaşlar, şimdi, 2018 yılı bütçesini Meclise sunduk, 24'ünde de burada görüşmeye başlayacağız. Sonuçta Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'na göre bütçeleri hazırlama görev ve yetkisi yürütme organına ait. Yürütme organı, seçimler sonucunda aldığı yetkiyle kendi siyasi hedeflerine uygun olarak bir bütçe tasarısı hazırlar ve bunu Meclise getirir. Burada kaynakların doğru dağıtılıp dağıtılmadığı, etkin kullanılıp kullanılmadığı konusunda da demokrasinin gereği olarak burada tartışmalar yapılır, "Şuraya şu kadar kaynağı niye verdin, buraya bu kadar kaynağı niye verdin." diye. Dolayısıyla burada Türkiye Varlık Fonu'na eğer bir kaynak aktaracaksak her zaman için bütçe kanununa bir madde koyularak da pekâlâ getirebilirim. Mesela 2018 yılı bütçe kanununda Başbakanlık bütçesinin içerisine bir kalem açarım, "hazine yardımı tertibi" derim, "Türkiye Varlık Fonu'na şu kadarlık kaynak aktarılacaktır." diye bir madde getiririm; bu, kanunlara uygun. Dolayısıyla şunu söyleyeceğim...

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Bunların 5018'e dâhil olması...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Hayır, öyle değil Sayın Bakanım, gene yanlış biliyorsunuz, söyleyeyim.

5018 sayılı Kanun özel bir kanun. O kanuna tabi kurumlar o kanunda ekli listede varsa o kanuna tabidirler.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Uygulamaları nedeniyle aynı kapsamda harcama yapıyorlarsa, kamu kaynağını kullanıyorlarsa zorunlu olarak...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Ha bir dakika, Sayıştay Kanunu'nun kapsamı ayrıdır, 5018 sayılı Kanun'un kapsamı ayrıdır. Ben Türkiye Varlık Fonu'nu 5018 sayılı Kanun'a ekli bir tabloda göstermemişsem, kanuna ekli tabloda yoksa ve merkezî yönetim bütçesinde onu bir kamu idaresi olarak göstermemişsem o zaten tabi değil. Eğer Türkiye Varlık Fonu'nu ben 5018 sayılı Kanun'a tabi kılmak isteseydim, özel kanunu yaparken onu zaten gidip kanuna -listede- eklemem lazımdı. Peki, şu anda sizin onayladığınız, uygun gördüğünüz bütçelerle kendisine kaynak transfer ettiğimiz çok sayıda kurum var, bu kurumlar 5018 sayılı Kanun'a tabi değil. Daha doğrusu, bütçeden her kaynak alan kurum eşittir bütçe kanununa tabi, 5018'e tabi kurum değil ki. Biz bütçeden bütçe dışı birtakım kurumlara kanunla veya kanunun verdiği yetkilerle kaynak aktarıyoruz.

Burada bütün mesele şu: Türkiye Varlık Fonu Kanunu'na hep beraber çalıştık, çok güzel katkılarınız oldu. Türkiye Varlık Fonu kendi kaynaklarını oluşturacak. Özel bir denetim yapısı getirdik, Meclise gelecek, Plan ve Bütçe Komisyonuna gelecek, sizlere Türkiye Varlık Fonu özel sunuş yapacak. Siz gerek bağımsız denetim raporu gerek Başbakanlık raporu üzerinden burada denetim yetkinizi kullanacaksınız ama bütün mesele "Bu madde Türkiye Varlık Fonu'na kaynak aktarılmak için mi getirilmiştir?" diyorsanız; hayır, böyle bir şey söz konusu değil.

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Bakanım.