KOMİSYON KONUŞMASI

MİLLÎ SAVUNMA BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum, gününüz aydın olsun.

Askerlik Kanunu ile Sözleşmeli Erbaş ve Er Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında söz almış bulunmaktayım.

Anayasa'nın 72'nci maddesinde vatan hizmetinin her Türk'ün hakkı ve ödevi olduğu ifade edildikten sonra, bu hizmetin Türk Silahlı Kuvvetleri veya kamu kesiminde ne şekilde yerine getirileceği veya getirilmiş sayılacağının kanunla düzenleneceği belirtilmiştir.

Askerlik hizmetinin yerine getirilmesine dair hususlar 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile 1111 sayılı Askerlik Kanunu'nda düzenlenmiştir. Buna göre, askerlik hizmeti bedelli askerlik uygulaması şeklinde de yerine getirilebilmektedir.

Bedelli askerlik uygulaması daha önce 4 kez yapılmıştır. 1987, 1992 ve 2011 yıllarındaki düzenlemelerle büyük miktarlara ulaşan saklı, bakaya ve yoklama kaçağı birikiminin engellenmesi amaçlanmış, 1999 yılındaki uygulamayla 17 Ağustos 1999 tarihinde Marmara Bölgesi'nde meydana gelen deprem felaketinden doğan zararların giderilmesi de amaçlanmıştır. En son 2011 yılında 6252 sayılı Kanun'la elde edilen gelir şehit yakınları, gaziler, engelliler, muhtaç erbaş ve er aileleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ile emniyet hizmetleri sınıfına mensup vazife malullerine yönelik sosyal hizmet ve yardım faaliyetlerinin finansmanında kullanılmak üzere Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına tahsis edilmiştir.

Yoklama kaçakları ile bakaya sayısının her geçen yıl arttığı gözlemlenmektedir. Bu birikimin engellenmesi amacıyla, teklifle 28 yaşından gün almış olan yükümlüler 18 bin Türk lirası bedelini iki ay içinde ödemek kaydıyla temel askerlik eğitimine tabi tutulmamak suretiyle askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılacaklardır. Haklarında saklı, yoklama kaçağı ve bakayadan dolayı idari ve adli soruşturma ve kovuşturma yapılmayacak ve başlatılmış olanlar ise sona erdirilecektir. Bu uygulamayla elde edilecek gelir savunma sanayisinin finansmanında kullanılacaktır. Böylelikle silahlı kuvvetlerimizin teknolojik yönden üstün olması sağlanacaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifte öngörülen bir diğer düzenleme de sözleşmeli erbaş ve erlerin kaynak ve teminine ilişkindir. Sözleşmeli erbaş ve er teminine Kara Kuvvetleri Komutanlığı tarafından 2011 yılında, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından ise 2013 yılında başlanmıştır. Sözleşmeli erbaş ve er kadrosu Kara Kuvvetleri Komutanlığı için 62.585, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı için 4.251, Hava Kuvvetleri Komutanlığı için 5.075 ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için 144 olmak üzere, 72.055 olarak kadro belirlenmiştir. Ancak, icra edilmiş olan temin faaliyetlerinde şu ana kadar 4.628 sözleşmeli er temin edilebilmiştir.

Teklifle temin faaliyetinde arzu edilen seviyeye ulaşmak maksadıyla, sözleşmeli erbaş ve erliğe başvuruda ortaöğretim mezunları için başvuru yaşının 20'ye indirilmesi ve askerlik yapma şartının kaldırılması, askerlik öncesi sözleşmeli erbaş ve erliğe müracaat edenlerin sevk tehir işlemleriyle erbaş ve er olarak yapılan hizmetlerin üçte 1'inin askerlik yükümlülüğünden sayılması amaçlanmaktadır. Bu teklife Hükûmet olarak biz de katılıyoruz.

Sayın Başkanım, Komisyonumuzun değerli üyeleri; bugün getirilmiş olan teklifteki bütün maddeler perşembe günü Millî Savunma Komisyonunda kabul edilen maddelerle aynıdır; ne bir kelime eklenmiştir ne bir kelime çıkarılmıştır. Ancak, Sayın Moroğlu'nun ve Sayın Sezgin Tanrıkulu'nun da dediği gibi, çarşamba günü bütçe görüşülecek ve bir önceki kanunumuz yaklaşık 120 madde. Her bir madde üzerinde bir değişiklik teklifi verilse, eğer 1 parti verirse yaklaşık 10 saat sürecek, 2 parti verirse yirmi saat sürecek. Dolayısıyla, çarşamba günü bütçe de olduğundan ve vatandaşın da beklentisi olduğundan... Yani, herkes bir sonraki sevke giderken "Acaba bu yaş değişir mi? Acaba bu bedel değişir mi?" diyerekten kendisini askerlik hizmetinden alıkoyacak. İşte, bunu önlemek için bir an önce bu askerlikle ilgili istemleri ya hiç konuşmamak lazım ya da konuşulduğu zaman en kısa zamanda neticelendirmek lazım. Dolayısıyla, bütçenin de olduğu dikkate alınaraktan daha fazla sürüncemeye yol açmamak için bugün Komisyonunuzun desteğiyle bu teklif Komisyondan geçer, muhtemelen yarın da yine bütün grupların önerisiyle -daha önceden görüşüldüğünü biliyorum- Türkiye Büyük Millet Meclisine gelir ve yasalaşır diyorum.

Şimdiden destekleriniz için de herkese sonsuz teşekkür ediyorum.