| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Komisyon Başkanı Süreyya Sadi Bilgiç'in, İzmir Milletvekili Zekeriya Temizel'in birinci bölümde yer alan bütçeler üzerinde yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 31 .10.2017 |
BAŞKAN - Ben sadece bu bütçe ve kesin hesap görüşmelerine ilişkin olarak bir iki hususu vurgulamak istiyorum:
Sayın Meclis Başkanımız, Sayın Temizel'in açıklamalarında, doğru, şöyle ki: Geçtiğimiz görüşmelerde de bu gündeme geldi. Anayasa gereği bütçe ve kesin hesap tasarıları Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulduktan sonra Komisyonumuzda birlikte ele alınıyor ve Genel Kurula da birlikte raporlanıyor, buna ilişkin amir hükümler var. Ancak bu Sayıştay raporlarının incelenmesi, görüşülmesi ve bunun nasıl bir sonuç doğuracağına ilişkin olmak üzere orada bir belirsizlik söz konusu. Bununla ilgili olarak geçmişte Plan ve Bütçe Komisyonunun altında 2 tane daimî alt komisyon kurulmasına ilişkin bir konsensüs oluşmuştu yani bütçe daimî alt komisyonu ve kesin hesap daimî alt komisyonu ve kesin hesapla ilgili gelen Sayıştay raporlarının da bu daimî alt komisyonda görüşülmesi. Ancak bu, maalesef, İç Tüzük meselesi, uzun süre görüşülmesine rağmen kaldı ve bu komisyonlar kurulamadı ve bu komisyonlar kurulduktan sonra da Kesinhesap Alt Komisyonu ve Plan ve Bütçe Komisyonunun bununla ilgili olarak nasıl bir hareket izleyecek, nasıl bir raporlama yapacak bununla ilgili bir belirsizlik sürüyor.
Yeni Anayasa değişikliğiyle beraber malumunuz 162, 163 ve 164'üncü maddeler kaldırıldı ve 161'inci maddede birleştirildi. Birleştirilen 161'inci maddede gene kesin hesap kanun tasarısının bütçeyle birlikte Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulup Komisyon birlikte ele alınıp Genel Kurula raporlanacağı orada yazıyor. Ancak önemli bir değişiklikle mevcut Anayasa'mızda yani şu an meri Anayasa'da Meclisin organize olmasına rağmen iktidar komisyon olarak tanımlanan ve 40 üyesinin 25'i iktidar partisi grup veya gruplarından, 15 üyesi de muhalefet grup veya gruplarından oluşacağı belirlenmiştir. Yeni yapılmış olan 2019'da yürürlüğe girecek Anayasa'da bu ayrışım ortadan kaldırılıyor ve buna ilişkin herhangi bir hüküm belirlenmedi ve yasama yetkisi de bütçe kanun tasarısı dışında tamamen Türkiye Büyük Milet Meclisine geçtiği için de komisyonların ve özellikle Plan ve Bütçe Komisyonunun yasama kapasitesinin ciddi manada artırılması gerekmekte. Bunun için de -daha önce söyledik, ki ben burada kayıtlara girmesi için söylüyorum- ciddi manada uzmana ihtiyacımız var efendim. Yani uzman yardımcılarına ihtiyacımız var. Bu 3-5'le değil, önümüzdeki süreçte bütün Türkiye Büyük Meclisi, sadece üyelerimize değil diğer milletvekillerimize de yasama süreçlerinde yardımcı olunabilmesi açısından mutlaka Plan ve Bütçe Komisyonunun uzman yasama kapasitesinin ciddi manada artırılması gerekiyor. Bunu pek çok kez Genel Sekreterimizle de paylaşmamıza rağmen hâlâ bu konuda mesafe alabilmiş değiliz efendim. Bir uzmanın yetişmesi asgari iki sene. Bunu da takdirlerinize arz ediyoruz. Onun için süratle, ciddi manada Bütçe Başkanlığının, Plan ve Bütçe Komisyonunun yasama kapasitesinin güçlendirilmesi için uzman takviyesi gerekmekte, bunu da, bu hususu da size arz etmiş olayım bu vesileyle ve tutanaklara geçirmiş olayım.