| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı b) Karayolları Genel Müdürlüğü c) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 03 .11.2017 |
ŞAHAP KAVCIOĞLU (Bayburt) - Teşekkür ederim.
Sayın Bakanım, değerli milletvekilleri, kıymetli bürokratlar, değerli basın mensupları; öncelikle hepinize saygılarımı sunuyorum.
Sayın Bakanım, sabahtan beri burada hem sizin güzel sunumunuz hem de milletvekili arkadaşlarımızın değerlendirmeleri zaten Bakanlığın bugüne kadar yaptıklarını... Tabii, biz daha kısa süreceğini de düşündük, sadece teşekkür edilip... Çünkü gerçekten bu süre içerisinde Türkiye'de düşünülmeyen, yapılması imkânsız olarak düşünülen birçok projenin gerçekleştiği bir bakanlık. Bu anlamda da ben bugüne kadar tüm emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.
Şimdi, bizim oralarla ilgili baktığımda gerçekten, hem bir tespit hem de teşekkür hem de çok bitmeyen konularla ilgili de bir iki talebimizi ileteceğim. Yıllardır en çok ihmal edilen yöreler olarak bizim oralarda gerçekten son on beş yılda yapılan Kop Tüneli, yani devam ediyor ama, gerçekten bizim oralar için ulaşım açısından, tarihî İpek Yolu açısından çok önemli. İnsanların yaklaşık dört beş saatte, o da çok zor şartlarda ulaştıkları, hatta kışın ulaşımın imkânsız olduğu yerler artık bir saatlik mesafelerde ve her iklim şartında çok rahat ulaştığımız ve bunun daha da tünellerle beraber kolay hâle geleceği yerler.
Yine Salmankaş Tüneli yaptınız, bitirdiniz, teşekkür ediyoruz. Orada sadece Araklı tarafındaki yolumuzda da çalışmalar var; hızlandırıp tamamlatabilirsek Salmankaş Tüneli tarafı çok daha efektif olarak kullanılacak. Şu an tünelin bittiği noktadan Araklı tarafına giden yollar yine çok kullanılıyor ama virajlı ve otoban şeklinde diyelim, tam tünelle uyumlu olmadığı için biraz daha az kullanılıyor Sayın Bakanım. Limana ulaşım açısından Bayburt, Erzurum, Erzincan tarafı için orası çok önemli. Mesela o yollar tamamen bittiğinde "Bayburt'tan limana ulaşım bir saat." deniyor ki bu yıllardır niye oralara yatırım gitmiyor, en önemli sebebi ulaşım. Sizlerin sayesinde bunu aşağı yukarı çözdük.
Yine Gümüşhane tarafında Zigana Tünelleri ve Gümüşhane'nin yolları bitti. İşte, Gümüşhane Bayburt arasındaki Vauk Tüneli de başlıyor. Oralar bittiğinde... Yani yirmi otuz sene önce insanların hayal edemeyeceği bir şekilde bugün tahmin ederim iki-iki buçuk yılda -bize söylenen ama- o tüneller bittiğinde Trabzon'dan çıkan birisi Erzurum'a tahminim iki-iki buçuk saat gibi bir zamanda gitmiş olacak. Ki otuz sene, yirmi-yirmi beş sene önce, o tünellerden önce yedi saatte sadece Zigana'ya inen o yörenin insanları, o da yarısı inip yarısı inemiyordu Sayın Bakanım, o yöredeki ölen insanların yarısı Zigana'da ve Kop Dağı'nda ölmüştür. Bugün çok rahat ulaşımla ve dediğim gibi inşallah bu tünellerin bitimiyle de Erzurum-Trabzon arası -ki dört şehir yani Gümüşhane, Bayburt, Erzurum- iki-iki buçuk saat gibi bir sürede ve her iklim şartında rahatlıkla gidilebilecek bir mesafe olacak.
Tabii, oralardaki yörenin gelişimi açısından çok önemli. Bunları bir entegre olarak düşünürsek Sayın Bakanım, Salmankaş Tüneli'nin limana ulaşımı dedik. Burada şu dikkatimi çekti: Trabzon Limanı ve Samsun Limanı diğer limanlara göre navlun bedelleri çok pahalı. Bizim oraları teşvik anlamında, cazibe merkezi anlamında değerlendirdiğimizde -bu diğer bakanlıkları da konuşacağız ama- hem enerji fiyatları ama bunun diğer ulaşım yanında navlun fiyatları da teşvikin...
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Rize Limanı'na gelin, Rize Limanı.
ŞAHAP KAVCIOĞLU (Bayburt) - Orası da önemli. Ovit Tüneli'nden sonra Pazaryolu da inşallah bittiğinde... Rize'de liman olmadı ama geliriz.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Ucuz, ucuz...
ŞAHAP KAVCIOĞLU (Bayburt) - Yaparsanız oraya geliriz Mehmet Bey. Ama orası da çok kullanışlı hâle geliyor. Ovit Tüneli'nden sonra Pazaryolu'ndan... Yani o bölgede aşağı yukarı 6 şehir birbiriyle çok rahat bir ulaşım ağına kavuşmuş oluyor ki çok dağlık ve arazi olarak da işte Trabzon, Rize tarafını aldığımızda, Erzurum tarafını aldığımızda da ulaşımı çok zor gözüken yerlerdi. Tabii oralarda yatırım olması açısından -biraz önce söyledim- limanlara ulaşım açısından navlun fiyatlarının tekrar gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi bizim oralarda çok önem arz ediyor.
Yine, bir başka konu Bayburt-Gümüşhane havaalanı. Sayın Bakanım, teşekkür ediyoruz, inşallah bu sene proje ihalesini bekliyoruz. Orası da yine çok kullanışlı her ne kadar bazı eleştiriler olsa da sadece Bayburt, Gümüşhane değil Giresun'un bazı ilçelerinden Gölova'ya kadar çok rahat ulaşım, bir saatlik mesafede ki oraların Erzincan Havaalanı dışındaki havaalanlarına ulaşımı çok zor yani Ordu-Giresun Havaalanına üç-üç buçuk saatte gidilirken bizim Erzincan Havaalanı'na bir saatte gidecekler. Tabii, kullanım açısından baktığınız zaman o yöreler için de Şebinkarahisar, Alucra, Gölova, Erzincan'ın ilçeleri, Gümüşhane'nin ilçeleri, Bayburt; düşündüğünüz zaman aslında çok kullanışlı. Bir de göç olayı çok fazla olduğu için senenin altı ayında en fazla ulaşım olan yerlerden bir tanesi ve çok efektif olarak kullanılacak bir yer. Ondan dolayı da havaalanımız da inşallah belirlenen süre içerisinde bittiğinde, yöremiz açısından çok önemli ve yatırımcılar açısından da çok önem arz eden bir olay olacak.
Ben, bu yol ağının vizyonunu ortaya koymak yani halkın ve o yöredeki insanların nasıl gördüğünü yaşadığımız bir olayla, anekdotla anlatmak istiyorum Sayın Bakanım. Bir araştırma firması yazın Bayburt'taydı. Köylerde falan dolaşırken "Türkiye'nin 2023 vizyonunu nasıl görüyorsunuz?" diye sorduklarında köylülere aldıkları cevap çok ilginçti, çok dikkatlerini çekti ve bunu kullanıyorlardı. Belki sizin de haberiniz olmuştur ama biz şey yaptığımızda... Köylülere "Türkiye'nin 2023 vizyonunu nasıl görüyorsunuz?" diye sorulduğunda, onlar farklı şeyler beklerken köylüler "Artık 2023'te tarlalarımızın yolu bile sıcak asfalt olacak diye bekliyoruz." diyorlar. Yani insanların beklentisi artık o kadar üst noktaya geldi ki o yollardan, tünellerden sonra, tarlalarının yollarını bile asfalt, eskiden böyle bir beklenti ana yollar için varken şimdi tarlaların yollarını bile o şekilde düşünüyorlar.
Yine, turizm açısından Uzungöl, Trabzon, hatta Rize o taraf açısından Karaçam Tüneli'miz var proje hâlinde, onun da inşallah projesinin bitmek üzere olduğunu biliyoruz. Orası yine o yöre için, sadece Bayburt değil ama Bayburt, Trabzon, Rize, Uzungöl'e ve o yayla turizmine, Yedigöller dediğimiz o bölgeye ulaşım açısında ama özellikle Uzungöl'e bu Arap turistlerinin o yörede tüm şehirlere ulaşımı açısından çok önemli; inşallah oranın da projesi bitti diye biliyoruz, hızlandırılması gerektiğini ve o bölge açısından inşallah kısa sürede yapılırsa çok önem arz ettiğini düşünüyoruz.
Sayın Bakanım, bizim oralarda bu anlamda hem yapılan hem de proje bazında olan konular çok önem arz etmekte ve bu konuda da Karayollarının, Bakanlığınızın çok büyük bir çalışması var, çabası var; teşekkür ediyoruz. Ben sadece böyle birkaç noktayı da burada bürokrat arkadaşlar varken -dönem dönem görüştük ama- çözüm noktasında belki burada not alırlarsa...
Birincisi: Bu ana yollarda -tabii yerleşim alanlarıyla ilgili olduğu için -mesela Gümüşhane-Bayburt arasında ve Bayburt'tan Erzurum'a giderken eskiden yanlar -korkuluk mu diyorsunuz onlar- yoktu, şimdi korkuluk yapıldı. O korkuluklar yapılırken... Bölge müdürümüz bu konuyu biliyor, beraber de gittik, tespit ettiler. Bir senedir şöyle bir sıkıntı yaşıyoruz: Genelde köylü diyelim yolun bir tarafında arazisi, otlak yerleri falan karşı tarafta. Tabii şimdi yollara o korkuluklar yapılınca, köylüler bir tarafta kaldı; hayvanları, tarlaları, otlakları bir tarafta kaldı ve çok sıkıntı yaşıyoruz, iki üç kilometre mesafelere gidip ,bir kilometre mesafelere giderek buralardan getiriyorlar.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Kavcıoğlu lütfen tamamlayın.
Buyurun.
ŞAHAP KAVCIOĞLU (Bayburt) - Bu konuda bir talimat verirseniz, ya alt geçit şeklinde veya yani nasıl bir çözüm bulunur? Şu an bizim orada 5-6 köy o Gümüşhane-Bayburt arasında sıkıntı yaşıyor. Bölge müdürümüz bu konuda bilgi sahibi, bir iki yere çözüm buluyorlar, konuştuk ama yollar yapılırken köylere girişler veya o karşı geçitler de düşünülerek bir çözüm bulunursa çok memnun oluruz.
Bir diğer sorun da, yine görüşüyoruz ama belki mevzuattan mı kaynaklanıyor çok aşamıyoruz: Yollar yapılırken kamulaştırma... Bizim orada şöyle bir sıkıntı var yani gitseniz oradan bir yer almaya kalksanız çok fazla bir para etmiyor yani insanlar, kimse gelip de Bayburt'un bir köyünde arsa alıp yerleşmek istemiyor, öyle bir fiyatı yok, öyle bir piyasası yok. Tabii değerlendirirken Karayolları kamulaştırma ekiplerinden arkadaşlar geliyor oranın mevcut yerine bakıyor, ama kamulaştırırken evini alıyor, ahırını alıyor, mereğini alıyor. Şimdi bizim burada şeyler var, bu ahır projeleri devletin hibe verdiği projelerde mesela 400 milyona bir ahır çıkıyor, devlet bunu vermiş bayındırlık fiyatlarıyla. Diyor k: "Hibe yap, yüzde 50'sini ben vereceğim." Ne kadara çıkıyor? 400 bin lira. Bir evin yapımı falan filan bunlar... Mesela yapmaya kalktığınız da 700-800 bin lira olan yerleri gelip değerlendirdiğinizde 250-300 lira. Şimdi, 250 liraya kamulaştırılıyor, adam aldığı zaman bir ev bile yapamıyor; adamın dama ihtiyacı var, meraya ihtiyacı var. Dolayısıyla çok sorun yaşıyoruz, insanlar diyor ki: "Dışarıda kalıyoruz yani ben aldığım 200 bin lirayla gidip hiçbir yerden bir şey alma şansım yok. O zaman malımı, davarımı satıp çekip gideceğim buradan." Çok göç oluyor. Zaten hızlı bir şekilde göç veriyoruz, bunlar da hep tetikleyici şeyler oluyor. Kamulaştırmada, orada bayındırlık fiyatları baz alınarak yani piyasa satış fiyatı değil...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Kavcıoğlu, toparlamayın, bitirin.
Bir dakika, lütfen...
ŞAHAP KAVCIOĞLU (Bayburt) - Tamam, bitiriyorum.
BAŞKAN - Buyurun.
ŞAHAP KAVCIOĞLU (Bayburt) - O konuda bir talimat verirseniz, arkadaşlar o yörenin durumuna göre değerlendirme yaparsalar memnun oluruz.
Ben, 2018 bütçesinin ülkemize, Bakanlığınıza hayırlı olmasını diliyorum. Gerçekten, gösterdiğiniz emekler için de teşekkür ediyor, saygılarımı sunuyorum.
BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz Sayın Kavcıoğlu.