| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Dışişleri Bakanlığı b) Kültür ve Turizm Bakanlığı c) Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ç) Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü d) Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 16 .11.2017 |
LALE KARABIYIK (Bursa) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Ben konuşma süremin çoğunu arkadaşıma vermiştim, çok kısa bir şey söyleyeyim, bir de sorum olacak Sayın Bakana.
Sayın Bakan, Avrupa Birliği ve Amerika'daki parasal sıkılaştırma, vergi reformu, büyüme gibi sebepler tüm ülkelerde, özellikle de gelişmekte olan ülkelerde riski artırıyor, özellikle finansal riski artırıyor. Tabii bu değişime bazı ülkeler hazırlıklı ama yüksek enflasyon içeren ve kırılgan olan ülkeler de tabii bu değişime olumsuz bir görünümle yakalanmış oluyor. Türkiye de kırılgan ülkelerden, kırılgan beşlide yer alıyor bildiğimiz gibi. Geçen yıl kırılgan beşlide vardık, bu sene 5 ülkenin 4'ü çıktı kırılgan beşliden. Bu senenin yeni kırılgan beşlisinde yeni bir 4 geldi ama biz yine varız orada. Bunu niçin söyledim? Bu kırılganlığın altında ekonomik nedenler var tabii ki ama bir de bize özgü siyasi ve dış politikadaki sorunlarımızı da ilave ettiğimizde bu faturayı biraz daha kabarık ödemeye başlıyoruz. Türkiye'nin ihracatı belli bir banda sıkıştı bildiğimiz gibi, son yıllarda da geriliyor. Doğrudan yatırımların performansı iyi değil, gelen yabancı yatırımlar da azalmış durumda. Dünyada aslında pasta daraldı, pastanın daralması da rekabeti artırdı. Artık sadece makro dış ticaret politikalarıyla değil, ürün ve ülke bazında çalışma yapmak gerekiyor ki burada Ekonomi Bakanlığına bağlı olarak DEİK'in yani Dış Ekonomik İlişkiler Kurulunun da çalışmaları var.
Sayın Bakan, biliyoruz ki kuvvetler ayrılığına bağlı demokratik bir sistem var olduğunda, sağlam bir siyasi yapıda, hukukun evrensel şekilde eşit uygulandığı bir hukuk düzeninde, temel hak ve özgürlüklerin evrensel anlamda garanti altına alındığı bir ülke yapısında, iyi yönetişimin varlığında dış politika da tabii ki daha güçlü oluyor, bunu biliyoruz. Şimdi, gerçeklerle yüzleşmek, dış siyaset cephesindeki tercihlerin içine düşülen açmaz üzerindeki etkisini irdelemek, yapısal sorunları kalıcı olarak çözmeye çalışmak gerektiğini de biliyoruz. Bu anlamda, dış ilişkilerden kaynaklanan gelir kayıpları ve etki analizi yapıyor musunuz veya DEİK gibi kuruluşlarla bunu birlikte takip ediyor musunuz? Dış ilişkilerden kaynaklanan gelir kayıpları konusunda, ne kadar etkili olduğu konusunda sizin görüşünüzü merak ediyorum.
Teşekkürler Sayın Bakan, Sayın Başkan.