| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Maliye Bakanlığı b) Gelir İdaresi Başkanlığı c) Kamu İhale Kurumu, ç) Özelleştirme İdaresi Başkanlığı d) Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 24 .11.2017 |
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Torba kanun görüşmeleri sırasında burada herhangi bir koşula bağlanmaksızın Hükûmete borçlanma yetkisi verirken tartıştığımız bir konu vardı, yedek ödenek, tamamlayıcı ödenek, ek bütçe gibi. Burada bir bütçe yapılıyor, doğal olarak da ödenekler belirli harcama kalemleri arasında en etkili ve verimli kullanılacak şekilde Hükûmet tarafından dağıtılıyor, buraya kadar tamam, bu bütçenin temel düzenlemesi. Sonra, 6'ncı maddeye geliyoruz, diyoruz ki: Bu ödenekleri siz dağıttınız ama bunların daha etkili ve verimli kullanılabilmesi için Maliye Bakanına kalemler arasında aktarma yapma imkânı verelim. Bu da bir noktaya kadar herhangi bir şekilde sorun yaratmıyor. Ancak değerli arkadaşlar, bu, özellikle de konulan yedek ödeneği 10 kat, 17 kat -geçmiş bütçeleri söylüyorum- artırmasına neden olacak kadar ödenekler arası kaydırmalara neden oluyorsa Anayasa bunu uygun görmüyor, burada yapılması önemli değil, Anayasa Mahkemesi uygun görmüyor. Nitekim, Anayasa Mahkemesinin 2015 yılı Bütçe Kanunu Tasarısı üzerine ana muhalefet partisinin açmış olduğu dava üzerine verdiği kararda bunu Anayasa'nın 7, 87 ve 161'inci maddelerine aykırı bularak iptal ediyor böyle bir yetkiyi, bu, bu kadar açık. Biz Anayasa Mahkemesi tarafından 26/5/2016 tarihli kararla iptal edilmiş olan bir hükmü 2018 bütçesine yeniden koyuyoruz. Anayasa Mahkemesinin söylediği olay şu: Çerçevesi çizilmemiş, esasları belirlenmemiş bir alanda hiçbir sınırlamaya bağlı olmaksızın geniş yetkiler tanınarak yasama yetkisinin devri yapılamaz. Söz konusu aktarma toplamı için genel bütçe ödeneklerinin yüzde 10'u gibi bir limitin konulması çerçeve sınırı geliştirme ve getirme anlamında bulunmamaktadır. Bütçe kanununa Anayasa'ya aykırı olarak bütçe dışı hükümler konularak mevcut kanun hükümlerinin değiştirilmesi veya bütçe yılı itibarıyla zımnen kaldırılması Anayasa'nın 87 ve 161'inci maddelerine aykırıdır. Sonuç olarak, yasama yetkisi Türk milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir, bu yetki devrilemez. Bütçe hakkının Türkiye Büyük Millet Meclisine ait olduğu 87'nci maddede net olarak belirtildiğine göre buna aykırı hüküm getirilemez.
Şu anda oylayacağınız madde bu maddedir. Biz sadece bununla ilgili olarak hukukumuzda çözümlerin olduğunu yani ilave bir ödenek gerektiği takdirde Hükûmetin tamamlayıcı ödenek talebinde bulunabileceğini, ek bütçe getirebileceğini... Dolayısıyla, bu düzenlemenin Anayasa'ya uygun bir şekilde ancak orada yapılacağını hüküm altına alıyor. Biz de onun için, bununla ilgili olarak bu önergeyi verdik. Madde metninden çıkartılmasını istiyoruz. Böyle bir sorun çıkarsa eğer bunun çözüm yolları var diyoruz.
Teşekkür ederim Sayın Başkanım.