KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sayın Bakanımıza teşekkür ediyorum açıklamalarından dolayı. Bu maddedeki Maliye Bakanına verilen yetki, toplam bütçe ödenekleri içinde kalmak kaydıyla, herhangi bir kuruma verilmiş bir ödenekten kullanılmasına ihtiyaç olmayan ödeneklerin diğer kurum bütçelerine aktarılmasına ilişkin bir yetki. Dolayısıyla, toplam bütçe ödeneklerini artıran bir tasarruf yapılmadığı sürece, tamamlayıcı ödenek, ek bütçe kanunu düzenlemesine gerek yok. Hatırlıyorum, geçmişte, bir yılda Sosyal Güvenlik Kurumuna aktarma yapmak üzere açık finansman için öngördüğümüz bir ödenek için -Çalışma Bakanlığı bütçesine koyduk veya belki Maliye olabilir- yıl içerisindeki gelir gerçekleşmelerine bağlı olarak daha az o noktada ödenek aktarma ihtiyacı çıktı ama aynı zamanda, aynı yıl içerisinde bir başka kurumumuzun da gelişmeler karşısında ilave ödeneğe ihtiyacı oldu. Dolayısıyla, bu getirilen düzenleme Maliye Bakanına... Bir kere, hiçbir şekilde toplam bütçe ödeneklerinin yüzde 10'unu geçmeyecek. Ayrıca, bir kurumun bütçesinden alınıp bir kurumun bütçesine ihtiyaç fazlası olarak değerlendirilen ödeneklerin aktarılmasını ihtiva ediyor.

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Şunu söyleyeyim, yani burada tartışmamız gereken yaklaşımı da kısaca ifade edeyim: Bütçe hukukunda, bütçe teorisinde ve uygulamalarında ülkeler arasında farklı uygulamalar var. Bütçe uygulamalarında idareye çok esneklik veren ülkeler var; bizim gibi, 1990'lı yıllardaki bütçe disiplinindeki aşırı bozulmaya karşı bir reform olarak bütçe ödenekleri konusunda yürütme organının elini iyice sıkılaştıran örnek de var. Dolayısıyla, burada -bir yelpaze olarak düşünecek olursanız- mutlak bir doğru yok. Yani, işin... Hukuk devleti, Anayasa kararları bağlamında söylüyorum: "Hukuk devleti" ilkesi, "bütçe hakkı" ilkesi ve bütçeyle yürütme organına verilecek yetkinin sınırı konusundaki hukuki ve teorik tartışmalar bir tarafa, buradaki konu tamamen bütçe esnekliğinin derecesi ve oranının hangi düzeyde olacağına bağlı bir tartışma. Bu çok güzel de bir tartışma, bu tartışmayı kendi aramızda yapabiliriz ama bütün bu düzenlemeyi bu şekilde yapmamızın sebebi: Anayasa Mahkemesi temelde yürütme organına ve Maliye Bakanlığına böyle bir yetkinin verilmesini hukuka aykırı bulmadı, sadece bunun sınırlandırılmasını istedi.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Evet.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Biz de bu sınırlamayı yapmak üzere böyle bir çözüm önerdik. Ha, çözüm önerimizin şekli, içeriği tekrar bir hukuki tartışma başlatabilir mi? Başlatabilir, o tartışmayı yapmak ayrı bir şey ama bu kanuna bu hükmü koymamız hiçbir şekilde şöyle anlaşılmamalı: "Yani, Anayasa Mahkemesinin açık kararına rağmen bu hüküm yine bu şekilde düzenleniyor." Asla, Anayasa Mahkemesi kararlarına karşı bir hukuki düzenleme yapma düşüncemiz de oluşmadı.