| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı b) Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı c) Türk Standartları Enstitüsü ç) Türk Patent ve Marka Kurumu d) Türk Patent Enstitüsü e) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu f) Türkiye Bilimler Akademisi g) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ğ) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 06 .11.2017 |
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - Sayın Başkanım, Değerli Bakanım, çok kıymetli Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımızın değerli çalışanları, değerli arkadaşlar, hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
Sözlerime başlamadan önce Türkiye'nin yarım yüzyıllık hayali olan yerli otomobil projesini gerçeğe dönüştürme yolunda devasa bir adım atan Sayın Cumhurbaşkanımıza, Başbakanımıza ve hassaten Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız personelimize ve Sayın Bakanımıza çok teşekkür ediyor ve kendilerini tebrik ediyorum.
Bu önemli bir konu. Her ne kadar çeşitli yönlere çekilmeye çalışılsa da ilk uçak yapan Vecihi Hürkuş'un başına gelenleri hepimiz biliyoruz, adam yokluk ve sefalet içerisinde öldü. Yine, varını yoğunu uçak sanayisini geliştirmek için harcayan Nuri Demirağ'ın akıbetini de hepimiz biliyoruz...
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Nuri Demirağ'ın nesi var akıbetinde?
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - ...ve Türkiye Büyük Millet Meclisinde, yapmış olduğu uçakların dışarıya satılmaması için kanun çıkartıldığını da biliyoruz ve yine ilk silah ve mühimmat fabrikasını Sütlüce'de kuran Nuri Killigil'in başına neler geldiğini ve bir suikast sonucu hem fabrikanın hem de kendisinin ve onlarca insanın kendisiyle beraber bu yolda vefat ettiğini de biliyoruz. Onun için bu proje önemli.
Biz 1945 yılına kadar olan birinci otomobil dönemini kaçırdık. İkinci dönem olan 1945 ile 1980 arasındaki dönemi de kaçırdık. 1960'da bir deneme yapıldı. Devrim otomobilleri konusu, orada da "Yakıt konulmadı." denerek, "Araba yürümüyor." denerek o da tedavülden kaldırıldı.
Üçüncü devreyi de kaçırdık değerli arkadaşlar. Bu devre de 1980'den günümüze kadar gelen dönemi kapsıyor ama şimdi bir hava yakaladık. Nasıl İHA'larda bir ivme yakalamışsak, İHA teknolojisini bir yerden yakalayıp şu anda dünyanın sayılı üreticileri içerisine girmişsek yerli ve millî otomobilde de bunu yapabiliriz. Burada bunu çok boyutlarıyla tartışmaya gerek yok. Burada önemli olan millî bir markadır yani markanın her şeyiyle, patentiyle, tasarımıyla Türk olması, bunu çok önemsiyoruz ve bu 5 tane babayiğidi çok önemsiyoruz çünkü bunlar çeşitli konularda kendini ispatlamış Türkiye'nin en önemli kuruluşları. Bunların yaratacağı sinerjiye ve tabii ki Bakanlığımızın ve Hükûmetimizin de desteğiyle buradan bir yerli otomobil çıkacağına da inancımız tamdır. Ama kanaatimiz odur ki bu otomobil konvansiyonel bir otomobil olmayacak yani benzinli veya mazotlu değil, hibrit veya elektrikli bir otomobil olma yolunda yürüdüğünü de biliyoruz. Bunun örnekleri var. Tesla denilen bir firma -Elon Musk'un kurduğu- Türkiye'de, dünyada diğer otomobil devlerini bu elektrikli otomobil konusunda fersah fersah geçmiş ve aşmış durumdadır. Bu, ülkemiz için neden olmasın? Ayrıca bu tür babayiğitler her türlü sektör için de gerekli. Yapay zekâdan robot teknolojisine kadar ülkemizin ihtiyaç duyduğu uzay, havacılık sanayisine kadar her türlü alanda bu tür babayiğitlere ihtiyaç var. Bunları tebrik etmek lazım ve bunların da desteklenmesi lazım.
Burada, tabii, bununla ilgili de tartışmalar yapılıyor ama değerli arkadaşlar, önümüzde bir Kore örneği var. Kore 1953'te savaştan çıktı, başlangıç tarihlerini göz önüne aldığımızda Türkiye'yle ekonomik yapısı hemen hemen aynıydı; şu anda gelmiş oldukları aşamaya baktığımız zaman da Türkiye'nin fersah fersah önünde olduğunu görüyoruz çünkü orada devlet daha elli altmış yıl önce bu tür babayiğitleri bulup desteklemişti. İşte 100 tane büyük teknoloji dünya devinin içerisinde 10 tane Koreli firmanın oluşunun hikâyesi budur. LG böyledir, Samsung böyledir, Daewoo böyledir, Hyundai böyledir ve bugün sayamayacağımız birçok firma desteklenmiş ve bugünlere gelmiştir. Bu, inşallah, ülkemizde yeni yapılıyor. Ben tebrik ediyorum, hayırlı olsun diyorum ve bu çalışmalardan da netice alınacağına inancım var.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - Bitmedi Sayın Başkanım.
BAŞKAN - Ne bileyim, toparlar gibi konuştunuz ama toparlayın zaten.
Buyurun, son cümlelerinizi alayım.
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - Çok uzun da ben...
BAŞKAN - Yok, yok, çok uzun vaktimiz yok.
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - O zaman toparlayalım.
Sayın Bakanım, ben Türk sanayisi, bilimi ve teknolojisi için yapmış olduğunuz çalışmalara teşekkürlerimi bir borç biliyorum bütün çalışma arkadaşlarınızla birlikte.
Zonguldak özeline geldiğimiz zaman da, bu en son çıkartmış olduğumuz üretim yasası ile ilgili olarak Trabzon'a verilen haklar Zonguldak'a da verildi. O konuda hassaten teşekkür ediyorum sizlere ve bütün çalışma arkadaşlarınıza, destek olan bütün gruplara. Ayrıca Filyos endüstri bölgesinde de hızlı bir çalışma var, ondan dolayı da teşekkür ediyorum. Yine, bu torba yasadan, sanayinin desteklenmesiyle ilgili olan yasadan Zonguldak'ımız için önemli bir şey daha çıktı, o da OSB'lerin durumu, onlar da şu anda çalışmalarını yapıyorlar.
Tam sözün burasında yerli ve millî otomobilin Zonguldak'ta yapılması konusunda sizlerden yardım bekliyoruz. Siz bir açıklamanızda "şehirleri yarıştıracağız." demiştiniz bu konuda. Zonguldak buna taliptir. Çünkü geçmiş, tarihî, kültürel, bilgi ve teknoloji birikimi, cumhuriyetin ilk sanayi başkenti oluşu, o organize sanayi bölgeleri ve endüstri bölgeleriyle birlikte buna Zonguldak layıktır.
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Ayrıcalık veriyorsunuz sanki Başkanım.
BAŞKAN - Öyle mi görünüyor?
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - Zonguldak'ın sadece TTK'ya bağımlı olmaktan kurtarılması da gündemdedir.
BAŞKAN - Sayın Çaturoğlu, müsaade eder misiniz.
Sayın Çaturoğlu Komisyon üyemizdir. Sıkışıklıktan dolayı onu sizinle beş dakika içine sığdırayım dedim.
Sayın Çaturoğlu, dört dakika daha vaktiniz var, buyurun.
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - Dört dakika konuşacağım ağabey, tamam.
Zonguldak buna hazırdır Sayın Bakanım. Zonguldak'a pozitif ayrımcılık yapmanızı bekliyoruz. Bu, aynı zamanda Zonguldak-Bartın-Karabük havzasında sanayinin, ekonomik faaliyetlerin çeşitlenmesiyle birlikte sadece madenciliğe bağlı olmasının önünü açacak ve bağımlı olmaktan kurtaracak önemli bir hadisedir diyorum.
BAŞKAN - Dört dakika da doldu ama. Teşekkür edeyim artık.
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli üyeler...
BAŞKAN - Hadi toparlayın Sayın Çaturoğlu.
FARUK ÇATUROĞLU (Zonguldak) - ...biz biliyoruz ki Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız Türkiye'de hem sanayimizi hem teknolojimizi geliştirecek ve buralardan müreffeh ve güçlü bir Türkiye inşallah kurulacak.
Bu vesileyle, 2018 merkezî bütçesinin Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız, ülkemiz ve milletimiz için hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum. Sayın Bakanımın şahsında bütün bakanlık çalışanlarını bir kez daha kutluyor, tebrik ediyor, teşekkür ediyorum.