| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 11 .12.2014 |
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Hanımefendinin dediği konuyu aslında derinliğine incelemek lazım. İşte bu mağazalar nasıl ucuz satıyor noktasını biraz da oradan bulabilirsiniz. Mağaza diyor ki üretici firmaya: "Bana şu fiyata satacağım -bırak, kaliteyi filan da söylemiyor- mal yap kardeşim." "O fiyata satacağım mal yap." deyince "Ne yaparsan yap." diyor.
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Ama şöyle bir şey var...
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Bir dakika... Devam ediyorum.
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Pardon, bir şey söyleyeceğim.
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Tabii, tabii.
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Kalite var ama bu arada tüm gıda güvenliği koşullarına uymak zorunda, mevzuata uymak zorunda.
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Anlıyorum ya.
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Fason üretim yaptıran da ona uymak zorunda.
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Peki ucuzluğu nerede sağlıyorsunuz?
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Yani onun vardır birtakım yöntemleri.
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Gıda mühendisisiniz. Siz bilmezseniz...
BAŞKAN - O yöntemi vekiller de bir öğrensin. Bir mal 10 lira, bunu 5 liraya nasıl düşürürsünüz?
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Bir kere fason üretimde ambalaj bile daha şey oluyor, farklı ambalaj oluyor. Konservede mesela çok katlı, içinde koruyucu katman olan kullanmıyor da belki, tek katmanlı kullanıyor. Bunun birçok şeyi var.
BAŞKAN - Yani sadece ambalajdan düşürüyor diyorsunuz. Olur mu ambalajdan?
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Yok, ambalajdan örnek olarak verdim.
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - Hanımefendi söyledi. Mesela tanesi az olsun diyor, yağı az olsun diyor.
TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Ama şöyle bir şey var: Üzerine yazmak zorunda onu. Yazıyor. Orada meyve oranı mesela yüzde 10'sa yüzde 5 yazıyor üreticinin isteğine göre ama onun üzerine...
MEHMET ALİ SUSAM (İzmir) - İşte buradan yürüyelim yola. Bu öneri şundan dolayı önemli: Siz madem malınıza güveniyorsanız, o fiyata satılan mala, niye isminizi koymaktan, üretici firma olarak kendinizin lanse edilmesinden çekiniyorsunuz? Göğsünüzü gere gere deyin ki: "Bu firmada Migros markalı şu ürünü biz Doğa Gıda olarak ürettik." Koyun altına adını. İşin bir boyutu bu. Bir başka boyutu: Ben burada başka bir şey dedim. Ya, markalarımız yok oluyor, markalar yok oluyor. Firmalara bunu koyduğunuz zaman bu ürünün üzerine, firmalar istemeyecek zaten. Koydukları isimler nasıl biliyor musunuz etiketin üzerine? Hangi firmada yapıldığını koymak zorunda ama onun ismi o kadar küçük ve o kadar altta, tüketicinin göremeyeceği bir yerde ki ortaya çıkan tek şey o firmanın istediği marka ve bugün bütün "discount" mağazalarda hep marka yaratılmış. Olmadık olmadık marka, binlerce marka var. Hepsi de fason ürettiriyorlar.
Şimdi, bu konuda biz üreticilerimizi biraz ayakta tutmak istiyorsak üretici ürettiği ürüne markasını vurabilecek kadar onun arkasında, ürünün arkasında durmak zorunda olmalıdır. Üreticilerimiz mecbur kaldığı için üretiyorlar. Yoksa ben hiçbir üreticinin mecbur olmazsa fason üretime tevessül edeceğini düşünmüyorum ama ne yapsın ki o mağazalarda malı olmadığı zaman kendi markalı ürününü o mağazanın rafına sokup sokmaması konusunda çok... Bir de fasoncuları farklı yarattık artık.