| Komisyon Adı | : | DIŞİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Gürcistan Hükümeti Arasında Uluslararası Kombine Yük Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı (1/793) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 07 .02.2018 |
OĞUZ KAAN SALICI (İstanbul) - Sayın Başkan, şimdi, bu Türkiye'den Orta Asya cumhuriyetlerine gidecek olan ticaret yolları meselesi eski bir mesele ve sıkıntılı bir mesele. Şimdi, bütün bu yapılan anlaşmalar, demir yollarının devreye sokulması, işte Hazar Denizi'ndeki Ro-Ro faaliyetleri, bunlar Türkiye'den o bölgeye mal göndermek isteyen ihracatçının ortalama navlun giderini ne kadar düşürüyor yaklaşık olarak? Çünkü Türkiye'den kara yoluyla Kazakistan'a ya da Türkmenistan'a mal göndermek isterseniz neredeyse malın bedeli kadar da navlun ödüyorsunuz. Dolayısıyla bu rahatlatılamadığı sürece orada ticarete atılmak gibi bir imkânımız yok. Onun için, bunun doğrudan navlun bedeline etki ediyor olması lazım. Bir tanesi bu.
İkincisi de: Bu son dönemlerde yapılan Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Projesi de dâhil olmak üzere bu demir yolu projeleri ve yatırımları aynı zamanda yük taşımacılığındaki kapasiteyi ne kadar artırıyor? Onu öğrenmek istiyorum.
Teşekkür ederim.
BAŞKAN - Sayın Atlas, buyurun.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI MÜSTEŞAR YARDIMCISI ŞABAN ATLAS - İzninizle teknik bilgi olduğu için Genel Müdür Yardımcım cevap verebilir mi?
BAŞKAN - Buyurun.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI LOJİSTİK DAİRESİ BAŞKAN YARDIMCISI NACİ ÖZÇELİK - Sayın Başkanım, bu kapasitemizi ilk etapta yolcuda 1 milyon, yükte de 6 milyon ton artırıyor. 2034'te ise yolcuda 3 milyon, yükte de 17 milyon artışımız olacak efendim, kapasitemizi artırıyor.
OĞUZ KAAN SALICI (İstanbul) - Yani 1 milyon artıyor da 100 binde mi 1 milyon artıyor, 20 milyonda mı 1 milyon artıyor, yorumlarsanız daha iyi olur.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI LOJİSTİK DAİRESİ BAŞKAN YARDIMCISI NACİ ÖZÇELİK - Efendim, sıfırdan başlamak üzere, evet. İlk etapta taşıyacağımız 2023'e kadar yolcuda 1 milyon yolcu, yükte de 6 milyon yük taşımayı planlıyoruz.
BAŞKAN - Yani hiç olmayandan 1 milyona...
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI LOJİSTİK DAİRESİ BAŞKAN YARDIMCISI NACİ ÖZÇELİK - 2034 yılında da 3 milyon yolcu, 17 milyon da yük taşımayı planlıyoruz şu anda efendim.
BAŞKAN - Sayın Salıcı'nın bir de navlun ücretleriyle ilgili olarak...
OĞUZ KAAN SALICI (İstanbul) - Sayın Başkan, navlun da var da...
BAŞKAN - Buyurun Sayın Salıcı.
OĞUZ KAAN SALICI (İstanbul) - Şimdi, şunu söylemeye çalışıyorum: Sadece Bakü-Tiflis-Kars demir yolu bir örnek. Yani burası yapıldıktan sonra ne kadar yolcu ve ne kadar yük taşınacak, bunu söylemeye çalışmıyorum. Türkiye'den Orta Asya'ya, hatta Çin'e ya da Moğolistan'a sıfır ilişkimiz var, demir yolu şeyi hariç, kara yolu hariç, başka bir ilişkimiz mümkün değil, denize sınırları yok çünkü. Buralara yapmış olduğumuz toplam ticarette yani yükte ne kadarlık bir artış getirecek? Sadece Bakü-Tiflis değil. Bu yaptığımız Ro-Ro, Hazar geçişi vesaire, toplam ticaret anlamında.