KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞBAKAN YARDIMCISI RECEP AKDAĞ (Erzurum) - Elbette.

Efendim, şimdi, kuruluş aşamasında, şu anda bir yatırımcı yedi adımdan oluşan bir işlemler silsilesini gerçekleştirmek zorunda. Notere gidiyor, noterde sözleşme yapıyor, noterden ticaret sicil müdürlüğüne gelip orada sicilini kaydettiriyor, tekrar notere gidip defterlerini tasdik ettiriyor. Bu arada Rekabet Kurumunu bir para yatırması lazım, Rekabet Kurumuna bu parayı yatırıyor; Sosyal Güvenlik Kurumuna gidip Sosyal Güvenlik Kurumundan kaydını yaptırıyor. Biraz sonrası da var, uzatmayayım, böylece yedi adım var işine başlayabilmesi için.

Burada, kanunun daha önceki uygulamasından gördüğümüz bu işlemlerin birkaç gün sürdüğü şeklindedir. Dolayısıyla şirket kuruluşlarını kolaylaştırmak için -bu da uluslararası değerlendirmeler, yatırımcılar açısından önemli görülmektedir- bütün bu işlemlerin ticaret sicil müdürlüğünde bitirilmesini öngörüyoruz, bunlardan biri de notere gitme zorunluluğunun ortadan kaldırılmasıdır.

BAŞKAN - Sayın Bakan, bunların hepsi bağlantılı maddeler yani 3, 4, 5, 16, hepsini beraber açıklayabilirseniz bizim için iyi olur tabii.

BAŞBAKAN YARDIMCISI RECEP AKDAĞ (Erzurum) - Hepsi bağlantılı maddeler, tabii, efendim.

İfade ettiğim gibi şöyle efendim: Tekrarlıyorum, şirketinizi kurarken bir form dolduruyorsunuz ve notere gidiyorsunuz. Noterde şirketi kuruyorsunuz, imzaları atıyorsunuz şirket sahipleri ya da vekilleri olarak, buradan ticaret sicil müdürlüğüne geliyorsunuz, ticaret sicil müdürlüğünde sicilinizi yaptırıyorsunuz, sonra defterlerinizi alıp tekrar notere gidiyorsunuz, defter tasdikini yaptırıyorsunuz. Bu arada yaptırmak zorunda olduğunuz başka işlemler var: Sosyal Güvenlik Kurumuna gidip Sosyal Güvenlik Kurumuna kayıt yaptırmanız lazım; Rekabet Kurumu için bankaya gidip para yatırmanız lazım. Bir de Maliyenin -dünyanın hiçbir ülkesinde olmayan biçimde- şirket kuruluşu sırasında size, adresinize yoklamaya gelmesi lazım. Bütün bu işlemleri ortadan kaldırıyoruz, ticaret sicil müdürlüklerinde bu işleri, hepsini yapılabilir hâle getiriyoruz, diğer maddelerde de bunları yapıyoruz. Zaten ticaret sicili müdürlüklerinin, adı üstünde, buradaki arşiv yani ticari sicille ilgili arşiv orada, eninde sonunda oraya kayıt yaptırmak zorundasınız; işinizi noterde de yaptırsanız, nerede yaptırırsanız yaptırın düzenli bir sicil tutuluyor orada. Dolayısıyla, bu işlemlerin ticaret sicili müdürlüğünde yapılmasıyla vatandaşın işini, yatırımcının işini kolaylaştıran maddeler getiriyoruz. Bu da onlardan birisi, 2'nci madde. Açılış sırasında fiziki ortamda tutulacak defterlerin, kuruluşta açılış onaylarının ticaret sicili müdürlüklerince yerine getirilmesini sağlıyoruz, noterleri aradan çıkarıyoruz.

Ayrıca, bunun bir de maliyeti var; ilave bir maliyet oluşturmuyoruz, bunun için ticaret sicili müdürlükleri ilave bir para almayacaklar, oysa notere gittiğinizde, başlangıçtaki kuruluş ve daha sonraki defter onayı için aşağı yukarı ortalamada 500 Türk lirasına yakın da bir para harcamak zorundasınız, bunu ortadan kaldırıyoruz.

BAŞKAN - Teşekkür ederiz.