| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (1/914) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 21 .02.2018 |
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Bu düzenlemeyi piyasa da bekliyor. Tabii, amaç gayet güzel çünkü model yılı ilerlemiş ve yıpranmış araçlar ya imha edilerek, hurdaya ayrılarak ya da ihraç edilerek şartlı bir şekilde trafikten çekiliyor ve yerini yeni araçlar alıyor. Yalnız benim bir iki tane endişem var çünkü piyasadaki bu işlerle ilgili kuruluşlardan ve kişilerden aldığım bazı notlar var, onları paylaşmak istiyorum. Çünkü uygulama önemli burada. Mesela, hurdaya kim ayıracak? Bu işte kim görevli? Her ne kadar "Ekonomi Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı müştereken belirlenir." diyor usul ve esaslarla ilgili. Geçmişten birkaç tane kötü örnek verdi bazı kurumlar, dediler ki, geçmişte de çıktı böyle bir kanun: "Araçlar imha edilmeyip bilhassa ücra köylerde kullanılmaya devam edildi plakasız bir şekilde. Plaka tamam, teslim edildi ama araç imha edilmedi." Ayrıca, demek istediğim şu: Aracın mutlaka bir kuruma teslim edilmesi ve imha edilmesi lazım. Yani bununla ilgili yetkili kim? Mesela, Makine Kimya Kurumu bu işi yapabilir mi ya da bizim belirlediğimiz bir kurum var mı bu konuda?
BAŞKAN - Onu ikincil düzenlemede yapacaklardır yani.
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Tereddütlerden birisi bu. Yani aracın mutlaka teslim edilmesi ve alınan belgeyle işlem yapılması gerekiyor, ki burada bir önemli bir açıklık var. Bu belge devredilebilecek mi yani bir değerli kâğıt gibi alınan belge? Yani aynı kişi mi yapacak?
İkinci: Bu şeyde bir de şu var, "aynı cins bir aracın ilk iktisabında." diyor. Bu şartı niye getiriyoruz, niye aynı cins? Adam hurda kamyonunu, eski kamyonunu satıp belki otomobil alacak. Yani bu mümkün mü? Ya da otomobilini satıp bir yük taşıma aracı alacak yani bunun gibi. Bu işi kim organize edecek? Sıfır satan araç bayileri mi yapacak? Yani bununla ilgili bir şey var. İşte, belge, değerli kâğıt gibi işlem görebilmeli diyorum ben ama siz "hayır" dediniz. Mesela, ihraç kaydıyla teslimde piyasaya verilme ihtimali söz konusuymuş, ihraç kaydıyla teslim ediyorsunuz, "araç ihraç edilecek" deniliyor. Yani iyi organize edilmeli, yoksa bumerang gibi geri dönebilir endişesi var. Araba trafikten çekilerek mutlaka imha edilmeli, buna Makine Kimya, özel idare ya da valilik gibi kurumlar gözetim yapmalı, "aksi takdirde tekrar trafiğe döner" deniliyor.
Noter satışı mesela, bu konuda deniliyor ki: "Noter satışı işin içine girmemeli." muayene masrafı devreye girer diye, böyle bir şey de geldi. Yani uygulamayı yapacak olan Ekonomi ve Maliye Bakanlığı bu konuyla ilgili hassasiyet göstermeli diye endişelerimi belirtiyorum.