KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Teşekkür ediyorum.

Hakikaten, ekonomik ömrünü doldurmuş ve kullanıcısına da çok fazla fayda sağlayamayan ama trafikte dolaşan araçların trafikten çekilmesi ve böylelikle de Türkiye'deki toplam araç parkının gençleştirilmesini amaçlayan bir düzenleme yapıyoruz. Sayın vekillerimiz tarafından ifade edilen tüm hususlar önemli konular, kendimizin de çalışmaları yaparken bu konularla ilgili değerlendirmelerimiz oldu. Bu düzenleme tabii, olabildiğince ekonomideki ihtiyaçları karşılayacak, yerli otomobil sanayisinin üretim imkânları artıracak şekilde olmalıdır; o da önemli bir parametre. Burada tabii, yarılanacak sayılar 5 milyonun üzerinde olmakla birlikte tabii, burada birçok kısıt da var yani her... Bir kere getirdiğimiz teşvikin tutarı zaten maksimum 10 bin lira yani bugün en düşük, en ucuz otomobildeki ÖTV kaç liradır? 46 bin liralık bir araçta ne kadarlık ÖTV vardır? Yani 20 bin liralık bir ÖTV en düşük zaten. Dolayısıyla yani hani burada sağladığımız teşvik böyle ciddi anlamda çok fazla sayıda talep getirecek bir... 10 bin maksimum, Bakanlar Kurulu olarak...

GARO PAYLAN (İstanbul) - Çok önemli bir sayı 10 bin, belki size önemli gelmez ama siz milyarları yönetiyorsunuz.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Yok, yok Bakanlar Kurulu olarak bu rakamı zaten, çeşitli kriterlere göre sınırlandıracağız; birincisi bu. O açıdan, cari açıkla ilgili ifade edilen konularda başta bizim hassasiyetimiz var, o konuda...

GARO PAYLAN (İstanbul) - Ne kadar bir öngörünüz var cari açıkta?

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sayın Paylan, bir sabreder misiniz, vallahi hiç, ne zaman söz alsam sürekli müdahale ediyorsunuz.

GARO PAYLAN (İstanbul) - Ben hatırlatayım size.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Şimdi, geçmişte yaptığımız, 2004 yılında yapılan bir hurda araç teşviki var. Gerçekten, aslında orada büyük bir tecrübe de oldu, kötüye kullanımlara da şahit olduk. Gerçekten, araçların teslim edilmediği de oldu. O açıdan, özellikle, burada Ekonomi Bakanlığıyla, Ulaştırma Bakanlığıyla ve İçişleri Bakanlığıyla müştereken çalışacağız. Kesinlikle bu araçların imha edildiğinin kesin belgeleriyle, delilleriyle tespiti üzerine bu uygulama yapılacak. Burada kanuna özellikle tek tek bu imha merkezleri olarak belirleyeceğimiz yerleri yazmadık. Sivil toplum örgütlerinin de değişik talepleri var, onu da biliyoruz. Ama burada önemli olan gerçekten bu araçların bir daha trafiğe çıkmayacak şekilde imha edildiği ortamlara teslim edilmesi, bunun belirlenmesi ve sağlanması. Bu açıdan o konularla ilgili geçmişteki tecrübe bize önemli dersler verdi, ona dikkat ederek uygulamayı yapacağız. Devredilmeme konusunu da yani bir kişiye devir hakkı verdiğiniz zaman yine belge sirkülasyonu gündeme geliyor; belgelerin doğrulanması, takibi bir başka konu.

Biz burada diyoruz ki: "Bir kişinin kendi aracı varsa ve yenilemek istiyorsa o zaman bu kampanyadan yararlansın." Bunu yaparken bir araç bayisi kendisine yardımcı olabilir mi, yönlendirebilir mi? Bu pekâlâ mümkün, bunu piyasa kendi mekanizmaları içerisinde yönlendirir ama biz bunu imha ettikten sonra belgeyi al, bir başkasına devret, bunun da takibi önemli ve suistimale açık bir konu. Ha, bir kişi bu aracı bir başkasından satın alır, satın aldıktan sonra kendisi yararlanabilir mi? Mümkün. Burada "Noter aranmasın." denmesinin sebebi aslında o. Yani "Biz gidelim, birilerinden araçları toplayalım, noterde devir olduğunda hiç muayene şartı da olmasın böylelikle." gibi bir noktaya geliyor. Onun için bence bunun çok doğru bir yaklaşım olmaması lazım.

Aynı cins araçta da burada yani ticari bir araç varsa mümkünse ticari bir araçla yenilensin. Yani demin söyledik, bizim biliyorsunuz ticari araçtaki yerlilik oranımız çok daha yüksek. Yani ticari araçların elden çıkarılıp da otomobile dönüştürüldüğü bir sistem de olmasın diye düşünüyoruz açıkçası.

BAŞKAN - Tam tersi de olabilir Sayın Bakan.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Genellikle birinci seçenek daha geçerli bir seçenek olduğu için...

BAŞKAN - Ama öbürü de ihtimal dâhilinde.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - E kim organize edecek. Burada bizim tahminimiz bunu tabii büyük ölçüde araba bayileri, araç bayileri organize edecek diye düşünüyorum.

İhraç kaydıyla teslim değil, ihraç edilmiş olması şart. Fiilen gümrük sınırlarını aşacak, gümrük çıkış beyannamesinde işlem görecek, bu belge düzenlenip araç fiilen yurt dışı edildikten sonra ancak bu hak doğacak. Bu araçların tekrar yurt içine getirilme riski yani böyle bir şey olması yani bu araç yani herhâlde gümrükten bu kadar kolay tekrar sokma ihtimalleri...

BAŞKAN - Sayın Bakanım, Gürcistan plakalı 5.900 tane ticari araç şu an Türkiye'deki kalış sürelerini de geçirdikleri için hepsi cezayı yemiş vaziyetteler.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Yok, yok, o kalış sürelerine ilişkin bir...

BAŞKAN - Şimdi "Bunları nasıl kurtarırız?" diye de bir çalışma var.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Ha, o başka bir konu.

BAŞKAN - Var işte yani.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Hayır, hayır, şöyle...

BAŞKAN - Böyle geri gelir diye diyorum ben de.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Hayır, hayır, şöyle; bir dakika, o söylediğiniz konu şöyle olmalı: Gümrük mevzuatına uygun şekilde yurda sokulan bu araçların kalış sürelerine rağmen, belirlenmiş sürelerine rağmen yurt dışı edilmemeleri bahsi; buradaysa biz yurt dışı ediyoruz zaten aracı.

BAŞKAN - Tamam, sorun yok.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - İnşallah hayırlı, güzel bir uygulama olacak, takip edeceğiz.