KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Evet, zaman zaman 5018 sayılı Kanun'la kamu mali yönetim sisteminde yapılan reformlara atıfta bulunuyoruz, bu iyi bir şey. Ben de aynı yaklaşımla bu maddenin ne kadar doğru olduğunu, kanunun içindeki düzenlemeden hareketle açıklayacağım.

5018 sayılı Kanun'un 1'inci maddesi şöyle diyor: "Bu Kanunun amacı, kalkınma planları ve programlarda yer alan politika ve hedefler doğrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılmasını..." Tekrar söylüyorum: "...kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılmasını..." Peki, kamu kaynağı nedir? Aynı kanunun 3'üncü maddesinde tanımlanmış: "Kamu kaynakları: Borçlanma suretiyle elde edilen imkânlar dahil kamuya ait gelirler, taşınır ve taşınmazlar, hesaplarda bulunan para, alacak ve haklar ile her türlü değerleri..." Dolayısıyla burada yine hazinede hazine birliği ilkesi var. Burada 5018 sayılı Kanun'la kamu mali yönetim kontrol sisteminde yaptığımız reformun tam da gereği bu noktada aslında bütüncül bir yaklaşımla ve yine 5018 sayılı Kanun kapsamı dâhilindeki idareler açısından -sadece KİT'ler ilaveten geliyor- yapılmış oluyor. O açıdan buradaki düzenleme sayesinde bütün kamu kurumlarının ellerinde bulunan nakit varlıklar ki bunlar kamu kaynağı tanımı içerisine girmiş durumda, bunların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde değerlendirilmesinin de önü açılmış oluyor. O açıdan bu iyi bir şey, bunu desteklememiz lazım.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Etkili mi değerlendiriliyor? Yani kamu kaynağı olmuş bütün bunlar, kamu kaynağı hâline gelmiş. Biz bunları kendi amacımız doğrultusunda değerlendiriyoruz, etkili olduğunu, doğru olduğunu söylemiyoruz. Mesela SGK için bu kamu kaynağının, SGK'nin kamu kaynağının doğru, etkili bir şekilde değerlendirildiğini söyleyemeyiz mesela.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Değerli Başkanım, biliyorsunuz, 5018 sayılı Kanun'a göre ilgili yıl bütçe kanunlarına göre Sosyal Güvenlik Kurumunun finansman açığını esasen hazine karşılıyor. Dolayısıyla yani burada günün sonunda aslında bütçe denkliği ilkesi Türkiye'de tek bir kurum için geçerli, o da Sosyal Güvenlik Kurumu. Sosyal Güvenlik Kurumunun elindeki nakit varlıklar da dâhil bunların etkin bir şekilde yönetilmesi neticesinde ortaya çıkacak nakit ihtiyacını hazine zaten karşılayacak. Şimdi, burada şöyle bir düşünce oluşabilir, buna gerekiyorsa genel müdürümüz de cevap versin: Önemli olan, nakit varlıklar iki amaçla tutulur ya tasarruf etmek amacıyla ya da zaman ve mekân itibarıyla değerlendirmek amacıyla tutulabilir. Burada Hazine Müsteşarlığı kamu kurumlarının nakitlerini yönetmekle birlikte her an ihtiyaç duydukları nakitleri anlık bir şekilde karşılayacak. Dolayısıyla böyle bir noktada aslında, kurumların nakit yönetimi için özel bir birim kurmaları, nakit yönetimiyle ilgili özel bir gayret göstermelerine de gerek kalmayacak, hazine onlara şu andaki mevcut vadede tuttukları hesaplar için alabildikleri getiriyi de zaten ödeyecek. O açıdan, bence bunu hani ilkesel olarak konuştuğumuzda ben buna kimsenin karşı çıkacağını sanmıyorum, hepimiz aynı düşünüyoruz. Zaten sizlerden gelen birkaç öneri çerçevesinde maddeyle ilgili bugün öneri değişiklikleri yapıldı. Bence hazinenin bu sistemi süratle hayata geçirmesi, nakit yönetiminde gerçekten hazine birliği ilkesine uygun bir çerçevede uygulamaya girişmesi lazım. Uygulamada herhangi bir sorunla karşılaşırsak tabii ki kamu kurumlarımızın haklarını, imkânlarını en iyi şekilde kullanmalarına imkân verecek şekilde gerekli düzenlemeleri yapma yetkisini aldık zaten. Yani burada herhangi bir şekilde bir kurumun nakit yönetimiyle ilgili bir sıkıntı çıksa zaten Bakanlar Kurulunun her an için kapsama alma yetkisi olduğu gibi kapsamdan çıkarma yetkisi de olacak.

Teşekkür ediyorum.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Türkiye'ye gelen paranın çok önemli bölümü sosyal güvenlik fonlarından geliyor biliyorsunuz, bütün dünyada da öyledir. Sosyal güvenlik fonları kendi paralarını, kendi birikimlerini değerlendirirler. Bu yönleriyle zaten sosyal güvenlik vardır, en önemli hususlarından bir tanesidir bu. Biz bütün bunları hamur ederek, bir araya getirerek 5018 mantığına aykırı bir iş yapıyoruz. Yani siz okudunuz oradan 5018'in amacını vesaire ama tamamen mantığına aykırı bir iş yapmış oluyoruz Sayın Bakanım. Ve Sosyal Güvenlik Kurumunu da ya tek tek...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Ben de tutanaklara geçsin diye söyleyeceğim.

5018 sayılı Kanun'da yapılan değişiklikten sonra hazine birliği ilkesini sağlama noktasındaki bence şu aşamada geldiğimiz en önemli ileriye dönük bir adımdır bu ve 5018'in bütün ilkelerine de uymaktadır; hiç tereddüt etmiyorum.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Genel bütçeye dâhil olanları yapıyorsunuz zaten.

BAŞKAN - Sayın Kuşoğlu, artık karşılıklı şeye döndü...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sosyal güvenlik kurumları da bu kanuna tabii.