KOMİSYON KONUŞMASI

HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Kısa bir ek yapmak istiyorum Sayın Başkan, çok teşekkür ediyorum.

Hazır Enerji Bakanlığı yetkilileri buradayken birkaç ek de ben yapmak istiyorum. Bu Enerji İnt. AŞ'yle ilgili ilk yönetim kurulu kararı, yönetim kurulu üyelerinin herhangi bir ücret almayacakları yönünde. Ama daha sonra ne olduysa bu yönetim kurulu kararından vazgeçiliyor ve maşallah -herhâlde bu çok önemli bir bürokrat, biz de hayranız ki görsek de nasıl hak etmemişiz biz bu ücreti diye bir sorsak- 20 bin dolar maaşla bir genel müdür atanıyor. Yani gerçekten burada 20 bin dolar maaşı bırakın yarısı kadar alan bir bürokratımız var mı bizim? Yok. 20 bin dolar aylık maaşla buraya genel müdür atamanın mantığını bir öğrenmek isterim doğrusu.

Hatta, bir başka şey daha sorayım, biraz arabesk olacak ama bir gerçek yani. Gerçekten Enerji Bakanlığının Özel Kalem Müdürünün çaycısı yönetim kurulu üyesi mi? Sormak istiyorum. Doğru mu gerçekten bu? Bu yönetim kurulu üyeleri daha önce hiç maaş almazken bu şirket zaten aktif olarak bir iş yapmadığı süre içerisinde hiç maaş almazken neden ihtiyaç duyuldu da böyle bir maaş skalası oluşturuldu? Maşallah oluşturulan skala da hakikaten yani gözümüz yok ama yani enteresan. İzah ederseniz de sevinirim.

Bir şey daha sormak isterim: Enerji Bakanlığı yetkilileri onu da izah ederlerse... Son iki yılda özellikle doğal gaz santrallerinden üretilen enerjinin toplam enerji içerisindeki payı yüzde 29'lara kadar çekilmişken, bu da çok iyi bir yöntemken, ne oldu da bir anda tekrar yüzde 37'lere çıktık? Ne oldu, hangi gerekçeyle çıktık? Bir taraftan kapasite fazlası var, dehşet, öbür taraftan biz doğal gaz santralinden üretilen enerjiyi, rakamını artırdık. Yani enerji politikasında gerçekten sorgulamamız gereken, anlamamız, algılamamız gereken çok ciddi sorular var.

Biri iki soru daha sorayım: Sayın Bakanım, siz, burada geldiniz, santrallerin özelleştirilmesi, özellikle yerli kömürden üretim yapan enerji santrallerinin özelleştirilmesinde dolar üzerinden özelleştirme yapıldı ama sonra bu yatırımcılar ne hikmetse geldiler, muhtemelen Hükûmete ağladılar, döviz kurunu bahane ettiler, bunu TL'ye çevirdiniz. Tamam, borçlarını TL'ye çevirdiniz ama alım garantileri hâlâ euro üzerinden devam ediyor, hâlâ sent üzerinden devam ediyor. Bunun bir mantığı olur mu?

Bir başka... Bunlara bu yetkileri verdiniz, arkasından alım garantisi yoktu, hadi bir de yüzde 50 alım garantisi verdiniz, şimdi bunu çıkardınız yüzde 60'a. Bir alım garantisi koydunuz üzerine, bir de az önce konuşuldu fiyatlar, tekrar etmek istemiyorum, şimdi yeni fiyat belirlediniz, 20,135'e mi çıktı? Evet. 20 sent 135 kuruş. Yani bir tarafta Sayın Bakanın az önce belirttiği gibi 3 sent... Hatta bir rüzgârda 2,5 sent de firma devlete pay ödüyor yani inanılmaz güzel bir iş, büyük bir başarı. Ama öbür tarafta bu 20,135 kuruşu nasıl izah edeceğiz? Ya, bunun gerçekten bir vicdanı var mı? O zaman insanın aklına bu nükleer santralle ilgili bir sürü soru geliyor yani? EÜAŞ çok bilerek bu yasal kılıf içerisinde bu işin içerisine sokulacak ve Türkiye'nin gerçekten yirmi yılını ağır bir ipotek altına sokacağını görüyoruz.

Çok teşekkür ediyorum.

BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz Sayın Pekşen.

Sayın Yamaç, buyurun.

MUSA ÇAM (İzmir) - Bu Jersey'de kurulan şirketle ilgili geniş bir bilgi istiyorum.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI MÜSTEŞAR YARDIMCISI NECATİ YAMAÇ - Kanun tasarısıyla ilgili gündeme gelen soruları cevaplamak istiyorum.

Hükûmetler arası anlaşmalar, az öne bahsettiğim, hem Akkuyu'yla ilgili hem Sinop'la ilgili, teşvikle ilgili konuların kanunla düzenleneceğini açıkça belirtmiş. Dolayısıyla daha önce Bakanlar Kurulu kararıyla yapılan işlemin kanunla düzenlenmesinin daha doğru olacağını düşünüyoruz.

Sayın Temizel demişti "Sinop'la ilgili anlaşmada beşinci bölge teşvikleri var. Önümüze gelen metin tıpatıp aynı, neden böyle bir düzenlemeye ihtiyaç var?" diye. Sinop'la ilgili anlaşma, doğru, beşinci bölge teşviklerinden bahsediyor ama önümüze gelen anlaşma daha önce 2017'de Bakanlar Kurulu kararı alınmıştı ve o Bakanlar Kurulu kararı stratejik yatırımları işaret etmektedir. Dolayısıyla kanun tasarımız stratejik yatırımlara ilişkin bir düzenlemeyi öngörmektedir.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - 3305 ayrı...

ENERJİ VE TABİÎ KAYNAKLAR BAKANLIĞI MÜSTEŞAR YARDIMCISI NECATİ YAMAÇ - Mayıs 2017'de bir Bakanlar Kurulu kararı alınmıştı. O Bakanlar Kurulu kararı stratejik yatırımları işaret etmektedir. Sinop'la ilgili hükûmetler arası anlaşma beşinci bölge teşviklerinden bahsetmektedir. Dolayısıyla bahsedilen teşvikler uluslararası anlaşmada ve Bakanlar Kurulu Kararında farklı teşviklerdir, o yüzden metin farklı.

"Teşviki otomatik olarak niye veriyorsunuz? Hükûmetler arası anlaşmada taraflar tartışacaklardır." demişti. Bununla ilgili yapılmış resmî başvurular var, toplantılar, istişareler var ve teşvikin verilmesine ilişkin bir mutabakat var. O çerçevede teşvik verilmiştir. Yoksa otomatik bir teşvik verme ya da zorla bir teşvik verme söz konusu değildir.

Benim hükûmetler arası anlaşma ve Bakanlar Kurulu kararıyla ilgili olarak yapacağım açıklama bu çerçevededir.

GARO PAYLAN (İstanbul) - Pek çok sorumuz oldu.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI MÜSTEŞAR YARDIMCISI NECATİ YAMAÇ - Diğer sorular kanun tasarısının dışında olmakla birlikte açıklama yapmak isterim ama tamamen kanun tasarısının dışında olan...