| Komisyon Adı | : | (10 / 114, 365, 378, 494, 702, 884, 1423, 1431, 1442, 1449, 1597, 1787, 1808, 1949, 1955, 1970, 2056, 2092, 2094, 2095, 2096, 2097, 2098, 2099) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Rehberlik Hizmetleri Daire Başkanı Seyfettin Toraman'ın, Bakanlığının konuyla ilgili mevzuatı, koruyucu, önleyici kapsamda yapılan çalışmalar ve okul temelli müdahaleler hakıknda sunumu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 14 .02.2018 |
MUSTAFA HİLMİ DÜLGER (Kilis) - Sayın Başkan, teşekkür ediyorum.
Seyfettin Bey, size de sunumlarınız için teşekkür ediyorum.
Benim sormak istediğim iki soru var, birincisi: Meslek liseleri ile düz liseler arasında gerek bağımlı gerekse riskli öğrenciler konusunda bir çalışma yapılmıştır, hangisi daha çok riskli alanı teşkil ediyor? Veya sizin dışınızda bu mücadelede taraf olan bileşenlerden işte, diyelim sizin de birlikte çalıştığınız Yeşilay olsun, AMATEM olsun onların çalışmalarından sizin herhangi bir faydalanmanız var mı?
İkincisi: Okullarda öğretmenlerimizin bu bağımlılıkla mücadele konusunda örnek olmaları konusunda öğretmenler üzerinde yapılmış bir çalışma var mıdır? Mesela sigarayla mücadele ediyoruz, öğretmenlerimizin okullarda sigara içmemeleri konusunda; teknoloji bağımlılığıyla mücadele ediyoruz, on sekiz saat elde telefonla dolaşılan bir ortam, bunun aynı şekilde okulda, derste, sınıfta, öğretmenler odasında, kantinde yapılmaması konusunda yapılmış bir çalışma var mıdır? Bu konuda bilgi almak istemiştim.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ REHBERLİK HİZMETLERİ DAİRE BAŞKANI SEYFETTİN TORAMAN - Sayın Vekilim, teşekkür ediyorum.
Şimdi, meslek liseleri ile ortaöğretimde diğer liseler, işte Anadolu liseleri, fen liseleri arasında rehberlik şeyleri hazırlanırken yani ihtiyaç analizleri yapılırken ve yıllık çalışmalar hazırlanırken her okulun risk haritasının veya önceliklerinin farklı olmasını bekleriz, planlama anlayışımız bu şekilde. Şimdi, bağımlılıkla ilgili yapılan en son araştırma, yani sizin sorunuza somut olarak cevap da lise yaş gruplarını hedefleyen yapılan araştırmada böyle bir okul karşılaştırması yok fakat bu yeni yaptığımız araştırmada TÜİK'ten aldığımız örneklemde işte fen lisesi de var, özel fen lisesi de var, özel okul da var, normal Anadolu lisesi de var, meslek lisesi de var; belki bu yaptığımız araştırmada bunun sonuçlarına bakabiliriz.
MUSTAFA HİLMİ DÜLGER (Kilis) - Yani burada özellikle dikkat çekmek istediğim konu şu: Beden çalışmalarının olduğu yerde, el becerilerinin geliştirildiği yerde hâliyle bu bağımlılıkla mücadele biraz daha kolay olur çünkü riskli çocukların bir konuda çalışmaları bir başka konudan kendilerini uzaklaştıracaktır. Şimdiye kadar olmaması bence büyük bir eksikliktir. Yani TÜİK'ten faydalandığınızı söylediniz, inşallah...
MUSTAFA HİLMİ DÜLGER (Kilis) - Öğretmenler üzerine yapılmış bir araştırmanız var mıydı? Öğretmenlerin bağımlılığı yani bağımlılık demeyelim de öğretmenlerin okullarda bu işin başlangıcı olan sigara konusunda uyarıldığı, bu konulara dikkat edildiği, uymayanlar için birtakım zecrî tedbirlere başvurulduğuna dair bir uygulamanız var mı?
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ REHBERLİK HİZMETLERİ DAİRE BAŞKANI SEYFETTİN TORAMAN - Sayın Vekilim, aslında bunu ülke olarak da hep birlikte yaşıyoruz.
MUSTAFA HİLMİ DÜLGER (Kilis) - Okullara gittiğimizde teneffüslerde öğretmenlerimizi görüyoruz.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ REHBERLİK HİZMETLERİ DAİRE BAŞKANI SEYFETTİN TORAMAN - Sayın Vekilim, şöyle: Ben okullarda da çalıştım uzunca bir süre, biz öğretmen odalarında sigara içerdik. Daha sonra, yine, gelişmişlikle birlikte artık dediler ki: "Sigara içenler sadece bir yerde olacak." Millî Eğitim Bakanlığı bir iç şey yayınladı Sağlık Bakanlığıyla birlikte, dedi ki: "Sigara odası olacak." Sonra, baktık ki bu da ilkel, dedik ki: Okulun dışında içilecek bu. Ne oldu? Kapının önünde sigara içmeye başladı öğretmenler fakat öğrenciler teneffüste öğretmenleri görüyor. Dedik ki: Eğer içiyorsanız öğrenci sizi görmeyecek. Şu an bu yönde aslında toplum olarak hep birlikte olumlu gidiyoruz ve bu şekilde biraz daha yaptırımı takip edilen yaklaşımlarla, inşallah, okul içerisinde ve çevresinde hiçbir öğretmen arkadaşımız şey olmayacak; umudumuz öyle çünkü geçmiş, bunun hikâyesi bize doğru yolda gittiğimizi gösteriyor inşallah.
MUSTAFA HİLMİ DÜLGER (Kilis) - Yani burada dikkat edilmesi gereken bana göre şudur: Sigara içen bir öğretmenin üzerinde sigara yakaladığı bir öğrenciye söylediği sözün manası sıfır derecesindedir ve bugünkü gençlerimizde orantısız zekâ dediğimiz bir durumu hepimiz biliyoruz, "Hocam, zararlıysa sen neden içiyorsun?" dediğinde verecek cevabı yoktur. Bütün diktiğiniz, camdan yaptığınız kuleler o cümleyle bana göre bitmiştir.
Teşekkürler.