Komisyon Adı | : | (10 / 114, 365, 378, 494, 702, 884, 1423, 1431, 1442, 1449, 1597, 1787, 1808, 1949, 1955, 1970, 2056, 2092, 2094, 2095, 2096, 2097, 2098, 2099) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Çocuk Hizmetleri Genel Müdür Vekili Selahattin Güven'in, bağımlılıkla mücadele kapsamında ÇODEM'lerde yürütülen çalışmalar hakkında sunumu |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 14 .02.2018 |
ALİM TUNÇ (Uşak) - Teşekkür ediyorum Sayın Genel Müdürüm.
Şimdi, biraz önce -Sayın Daire Başkanımızdı herhâlde- tedavinin iyi yapılmasıyla ilgili yani AMATEM'lerde tedavinin iyi yapılmasıyla ilgili... Bunun kriteri var mı? Yani AMATEM yirmi bir günlük bir arındırma, oradaki bir merkez. Genellikle yatarak... Yani ondan sonraki süreçte bizim de bu Komisyonun başından beri konuştuğumuz bir rehabilitasyon süreci... Bugün rehabilitasyonun sizler tarafından uygulandığını ve bunun altı aylık bir süreç olduğunu... Peki, yani bize... Yani şu andaki asıl sorumuzun mesela, en çok eleştiri aldığımız şeyler, işte AMATEM merkezlerinin artırılması ya da buraya müracaat eden insanların arındırmadan sonra rehabilitasyon merkezleri olmadığı için de tekrar tekrar AMATEM'lere müracaat noktasına geldiği.
Şimdi, bizim burada Sağlık Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, bakanlıklar arası kurulumuz şu anda faaliyetlerini devam ettiriyor ama rehabilitasyonla ne yapıyorsunuz? Nedir yani? Nasıl bir yöntem izliyorsunuz altı aylık süreçte? Bununla ilgili bilgi verebilir misiniz?
Bir de özellikle geçmiş dönemlerde bağımlılıkla ilgili, internet kafelerle ilgili bir çalışma da yapmıştım ben. Bu konuda internet kafeler kullanılarak bu bağımlılıktan ya da oradaki bilgiler alınarak oradaki çocukların durumunda iyileştirme yani bu kurumları ya da kötü göstererek buralara gitmeyi önleme yerine oradaki -çünkü odaları da var- o tesislerden ya da işletmelerden faydalanarak çocuklarımızın daha iyi internetten faydalanmalarını sağlamayla ilgili bir çalışmanız var mı? Çünkü daha önceki yıllarda Aile Bakanlığımızın böyle bir çalışması da vardı?
Teşekkür ediyorum.
ÇOCUK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR VEKİLİ SELAHATTİN GÜVEN - Sayın Vekilim, ben rehabilitasyonla ilgili kısımla ilgili bilgi arz edeyim.
Şimdi, biz bir çocuğumuz kuruluşa geldiğinde BİRDEF dediğimiz bireysel yapılandırılmış bir form dolduruyoruz. Burada çocuğumuzun aslında temel kişiliğini öğrenmeye çalışıyoruz, ihtiyaçlarını analiz etmeye çalışıyoruz. O ihtiyaç ve kişisel özelliklerine göre bir uygulama planı oluşturuyoruz. Burada psikologlarımız, sosyal hizmet uzmanlarımız, sosyolog, öğretmenlerimiz ve hep birlikte bir komisyon marifetiyle bu çocuklarımızı değerlendiriyorlar. Yani o ilk değerlendirmeden sonra çocuklarımızın ihtiyaçlarını belirliyoruz ve burada aslında bizim gördüğümüz temel program noktalarından biri çocukların "Hayır." demeyi bilmiyor olmaları. Yani birincisi, biz bu çocuklarımıza nasıl "Hayır." demeleri gerektiğini, bunu, başka insanları kırıp dökmeden "Hayır." diyebilmeyi, önce bunu yapılandırmaya çalışıyoruz.
İkincisi, yani biz iletişim becerilerini geliştirmeye çalışıyoruz. Bu modülün temellerinden biri de iletişim becerilerini artırmak. Çocuk aslında duygusal olarak kendini ifade edemediği için ifadesini başka bir yöntemle, uyuşturucu ya da bağımlılık yapan diğer unsurlarla destek alarak, bunu bir destek mekanizması olarak kullanarak kendini ifade etmeye kalkışıyorlar. Biz bu konuda da bir iletişim becerilerini artırmaya çalışıyoruz.
Bir diğer husus: Aslında çocuklarımız... Sorumluluk almayı öğretmeye çalışıyoruz. Yani bir çocuğumuz sorumluluk aldığında yani diyelim ki siz... O kuruluştaki bir köpeğimiz var...
ALİM TUNÇ (Uşak) - Başkanım, ben müdahale edeyim.
12 yaşında bir delikanlı geldi, yirmi bir günlük süreci de tamamladı. Buna ne yapıyorsunuz? Çünkü 9 yaşındaki ayrı, 15 yaşındaki ayrı, farklı farklı. Biraz daha büluğ çağında olan 12 yaşında bir erkek çocuk veya 13 yaşında bir erkek çocuk; ne yapıyorsunuz?
ÇOCUK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜR VEKİLİ SELAHATTİN GÜVEN - Biz öncelikli olarak o çocuğun eğer yani etkisi... Şöyle söyleyeyim: Eğer çok fazla, Sayın Vekilim, ağır bir madde kullanımı söz konusu değilse ve çevreyle iletişimleri problemli değilse biz hemen ilk önce onun aile bağlarını kurmaya çalışıyoruz. Çünkü çocuğun ailesiyle bağının güçlü olmaması, sosyal bağlarının zayıf olması aynı zamanda o çocuğu aslında madde bağımlılığına doğru götüren temel sebeplerden biri. Burada da baktığımızda, özellikle hani anne babanın ayrılmış olması, o ayrılma süreçlerinde yaşanan travmalar; bunlar çocuğu olumsuz etkiliyor. Biz o sosyal bağı kurmak...
İkincisi, çocuğu okula devam edebilecek durumdaysa mutlaka okula devam ettirmek istiyoruz. Çünkü çocuğu toplumsal hayattan koparmak belli bir süre belki yeterli olabiliyor ama toplum içerisinde onu rehabilite etmediğimiz takdirde bu çocuğun çok ciddi geri dönüşleri, daha sonra rehabilitasyonu bitirdik dediğimizde, o tekrar topluma döndüğünde dönmesi daha fazla hızlı olabiliyor.
ALİM TUNÇ (Uşak) - Şimdi Başkanım, altı ay boyunca çocukla sürekli konuşuyor muyuz? Yani şimdi bir çocuğa bu şeyi örnekleme yaparken, yani "Biz işte iki saat spor yaptırıyoruz." veya "Şunu yaptırıyoruz." veya "İşte geziye götürüyoruz." veya yani bu rehabilitasyondaki bakış açısı ve uygulamalardaki pratiği ben aslında anlamaya çalıştım ama teorikte kaldı daha çok.