KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sayın Kuşoğlu, 13'üncü maddede sizin söylediğiniz sorumlulukla ilgili ayrıca bir düzenleme olacak.

Sayın Başkanım, Sayın Paylan zaman zaman bir değerlendirme yapıyor, bir değerlendirme de ben yapayım. Yani, bu tasarı içerisinde belki, vatandaşın günlük hayatını ilgilendiren bir düzenleme olmadığı noktasında bir eleştiri getirilebilir ama şunun da hakkını teslim etmek lazım Sayın Paylan, Sayın Bekaroğlu: Burada, Hükûmet olarak on altı yıldır, farklı zamanlarda, geniş halk kitlelerine dönük çok ciddi vergi indirimleri yaptık, bunları ben sizlerle paylaşmak istiyorum.

Bu Hükûmet döneminde olan vergi indirimleri ve istisnalar: Bakın, bütün ilaç, tıbbi malzeme ve tıbbi hizmetlerde katma değer vergisi oranını AK PARTİ hükûmetleri döneminde 18'den 8'e indirdik. Zirai amaçlı kullanılan birçok ürünün katma değer vergisi oranını 18'den 8'e veya 8'den 1'e indirdik. Birçok sebze, meyve, tohum, fidan teslimlerinde yani vatandaşın günlük gıda tüketiminde katma değer vergisi oranlarını düşürdük. İçeceklerin teslimindeki KDV oranlarını düşürdük. Eğitimde katma değer vergisi oranlarını düşürdük. Tekstilde, konfeksiyonda vatandaşın bugün... Yani şöyle söyleyeyim: Aslında çok güzel bir şey, belki arkadaşların yapması lazım, bizim Tüketici Fiyat Enflasyonu Sepeti var yani vatandaşın yaptığı harcamaların ağırlığını gösteren bir sepet var. O sepete baktığımız zaman, orada gıda maddelerinde KDV oranlarını düşürdük. Eğitimde KDV oranlarını düşürdük. Sağlıkta KDV oranlarını düşürdük. Yine vatandaşın o tüketim sepeti içinde olan birçok diğer alımlarında KDV oranlarını düşürdük. Tarım sektörüne dönük, yemde, gübrede, makinelerde, tarım makinelerinde katma değer vergisi oranlarını düşürdük. Yine vatandaşların lehine olmak üzere gayrimenkul, konut teslimlerinde KDV oranlarını düşürdük. Dolayısıyla burada, AK PARTİ Hükûmetleri olarak son on beş yıldır, vatandaşımızın gerçekten sosyal olarak, ekonomik olarak ihtiyacı olan birçok alanda vergi oranlarını düşürmüş hükûmetleriz.

Bu tasarının ortak özelliği, zaten baştan beri gerekçesinde de var, söylüyoruz, yatırımı, üretimi, ihracatı ve genel ekonomiyi desteklemek. Yoksa diğer alanlarla ilgili zaten tasarıda özel bir düzenleme yok. Artı, katma değer vergisiyle ilgili birçok düzenleme, biliyorsunuz, Bakanlar Kurulu kararıyla da vatandaş lehine yapılabilen düzenlemeler.

Bu açıdan, bu tasarıda getirdiğimiz düzenlemeler sanki vatandaşların bu taleplerine karşı yabancıymışız gibi bir anlayışla söyleniyor, bu doğru değil. On beş yıl boyunca çok ciddi anlamda vergi indirimleri yaptık.

GARO PAYLAN (İstanbul) - Ama benim soruma cevap verilmedi Sayın Başkan.

BAŞKAN - Hangi sorunuza?

GARO PAYLAN (İstanbul) - Şunu diyorum: Şu anda mahsuplaşma...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Bir dakika...

Sayın Paylan'ın söylediği konular doğru yani Sayın Paylan'ın gündeme getirdiği konular gündeme getirilebilecek konular. Haksız rekabet konusu doğru bir konu. Yani acaba aynı sektörde aynı işi yapan firmalar arasında böyle bir şey olabilir mi? Bizim bildiğimiz bir konu, üzerinde dikkatle çalışacağımız bir konu.

Sonra, burada firmaların lehine nihai olarak bir vergiden vaz mı geçiyoruz? Burada sadece bir zaman problemi var, yoksa, alınması gereken KDV'yi yine alıyoruz. Ama grup KDV'si, firmaların ödeyecekleri KDV'yi onların lehine olmak üzere ötelediği muhakkak. Zaten grup KDV'sinin getirilme amacı o.

Üçüncü olarak: Doğru, etki analizinde bu boş geçilmiş, yanlış. Bunun karşısına bizim "negatif" yazmamız lazım, eksi. Ama şu anda bir karar vermediğimiz için... Biliyorsunuz, biz etki analizi raporunda hesaplayabildiklerimizi yazdık, artı veya eksi işaretiyle gösterdiklerimize de dedik ki: "Bunlarla ilgili verilecek karara göre negatif." Onun için bu düzenleme yapıldığında, tabii ki katma değer vergisi gelirleri üzerinde yıllık bazda gelir azalışına neden olacak ama bu, vergiden vazgeçtiğimiz anlamına gelmiyor. Sadece zamana...