| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Katma Değer Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/926) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 15 .03.2018 |
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim Başkan.
Aslında kanunla kurulan yeni sistemin bir başlangıç tarihi, ondan sonraki işleme sistemi ve geçmişle ilişkisini kesme sistemi diye, kesme süreci diye üç aşamalı olarak değerlendirilmesi gerekiyor. 2018 yılından itibaren kanunun yürürlüğe girme tarihi 01/01/2019 tarihi zaten yürürlük maddesine göre. O süre içerisinde birikmiş olan katma değer vergisini izleyen yıldan itibaren iadesi, belirli bir süre içerisinde iade edilmemesi hâlinde de faiz uygulaması. Buna kimsenin bir itirazı olmaz. Sadece onunla ilgili olarak Bakanlığa bırakılan yetkiler konusu ayrı bir olay. Diğer bir süreç geçmişle ilişkinin kesilmesiyle ilgili olan konuda ortaya çıkıyor. Biliyorsunuz, Anayasamıza göre vergiyle ilgili alt ve üst sınırları belirlenmeyen hiçbir yetki Bakanlar Kuruluna devredilemez. Burada sınırı belirlenmeyen, sınırsız bir geçmişle ilişkiyi kesme maddesi var. Bir vergici olarak böyle bir uygulamayı yapmak elbette ki çok önemli bir olay olur. Çünkü maliye açısından yıllardan beri devrede devrede neredeyse 1 kuruş vergi ödenmemesine neden olabilecek bir stoku siz devlet iç borçlanma senetlerine bağlayacaksınız ya da ödeyeceksiniz ama o andan itibaren artık düzenli olarak ödeme başlamış olacak. Fakat bununla ilgili olarak kişilerin her birinin işinin niteliğini göz önüne almadan böyle bir şey yapmaya kalkışmak hele bazı işlerdeki üretim sürecini de göz önüne aldığınızda, eğer bu süreç uzunsa bunlarla ilgili üstlenilen katma değer vergisi belki bir iki yıllık bir süreçte oluşuyorsa ki birçok işletme vardır böyle. Bir iki yıl içerisinde sürekli olarak ham maddelerini alır, işler, bekletir, demlendirir, şunu yapar bunu yapar, vesairesini yapar o süreçten sonra ancak mamul hâline gelebilir o. Bütün onların hepsini onun hasılatından alınacak katma değer vergisinden mahsup ettirmeden direkt olarak bunu şeye bağlamaya kalkışmak, işte o, yetkileri ve sınırı aşan bir düzenleme olmuş olur.
O nedenle kanunun üzerinde şu konularla ilgili olarak iki tane maddedeki bu geniş düzenlemeler -"large" diye kastettiğimin anlamı sadece geniştir Sayın Bakanım, onu da burada söyleyeyim, bu kadar geniş düşünme anlamında, başka bir anlama asla gelmez- bu kadar geniş düşünülmesi olgusunu bu sınırları belli olan yetki kavramına aykırı görüyorum açık söylemek gerekirse.
İlk defa olarak muhalefet şerhi ve Anayasa Mahkemesi lafı etmediğimiz bir kanun görüşmesi yapmak üzere buraya oturduk. Tamam, yani katılmadığım bir sürü şey var, özellikle de katma değer vergisinin temeli olan belge sisteminin oturtulmasıyla ilgili zorunlukların bu basitleştirilmiş sistemle ortadan kaldırılmasında ciddi endişe duyarım, ciddi olarak hata var ama buna rağmen zaten hâkim olamadığınız bir olayda böyle bir düzenleme yapalım, belki sonuç alırız denilmesine de pek fazla karşı çıkmam ancak bu yetkiler konusunda ve işletmelerin özellikleri vesaire konusu dikkate alınarak bir yetki verilmesi yerine sınırsız bir yetki verilmesi konusunda zorunlu olarak itiraz etmek konumunda kalacağız.
Teşekkür ederim.