| Komisyon Adı | : | (10 / 114, 365, 378, 494, 702, 884, 1423, 1431, 1442, 1449, 1597, 1787, 1808, 1949, 1955, 1970, 2056, 2092, 2094, 2095, 2096, 2097, 2098, 2099) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Türkiye Yeşilay Cemiyeti 2. Genel Başkan Yardımcısı Mehmet Dinç'in, davranışsal bağımlılık olarak internet ve teknoloji bağımlılığı, önlenmesi için öneriler ve Yeşilay olarak yapılan çalışmalar hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 21 .03.2018 |
Şimdi, Sayın Hocam, arz ve talebi azaltalım diyoruz. İnterneti yasaklamak ya da internet hızını azaltmak çözüm mü? Tabii, bunu medyada farklı şekilde algılıyorlar, bizim böyle bir düşüncemiz yok ama bir çözüm üretmemiz gerekiyor. Güney Kore örneğinde, gece saat on birden sonra internet hızının azaltıldığının faydası olduğunu söylediniz. Bu konuda görüşünüzü almak istiyorum; bir.
İki; teknoloji ve internet maalesef son zamanlarda o kadar hızlı ilerliyor ki artık yapay zekâlardan bahsediyoruz. Davos'ta Profesör Harari'nin bir sunumu olmuştu. Onun söylediğine göre, bizler özgür düşünebilen son nesilleriz. "Bizden sonraki nesiller artık özgür düşünemeyecekler." diyor. Yani bu yazıyla ilgili ne demek istediğini az çok biz anlıyoruz ama önümüzdeki yüzyılda bu yapay zekâlar insanların zekâlarını, duygularını ele geçirebilecekler mi ya da böyle bir teknoloji olacak mı?
Bir de az önce "Kritik ve analitik düşünme becerisini öğrencilerimize kazandırmamız gerekir." dediniz. Bu bence çok önemli. Kritik analitik düşünceyle ilgili benim de âcizane çalışmalarım olmuştu, üniversitede öğretim üyesi iken öğrencilerimize bu konuda sunum bile yapmıştım. Örneğin, Amerika Birleşik Devletleri'nde kritik analitik düşünceyle ilgili "think tank" kuruluşlarını biliyoruz ama üniversitelerde dersler veriliyor. Biz de bu çocuklarımıza ilkokul, ortaokul veya lise çağlarında -bu tartışılabilir- kritik ve analitik düşünme becerisini verebilir miyiz? Bu konuda dersler hangi çağda, hangi sınıflarda, okullarda verilebilir?
Çocuklarımız tabii, kapalı ortamlarda kalıyorlar, inanılmaz bir tıbbi dezavantaja sahip oluyorlar çünkü güneş görmüyorlar, D vitamini sentezlenmiyor, osteopeni, osteoporoz gibi kemik hastalıklarıyla çok ciddi bir şekilde karşı karşıya kalıyorlar. Hele kız çocukları, kız öğrenciler, onlar işte, menopoza girdikten sonra -biliyorsunuz- osteoporoz, osteopeni onlarda daha şiddetli gelişiyor. Bunu da işlemek veya anlatmakta fayda var diye düşünüyorum.
Çözüm önerileri, tabii, çok net, böyle başlıklar hâlinde almak isteriz çünkü "İnternet ve teknoloji bağımlılığında çözüm şudur..." Sihirli bir kelime var mı? Raporlarımıza da bunu dercedelim diye düşünüyorum.
Teşekkürler.