KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Sayın Başkan, Komisyonumuzun çok değerli üyeleri; bildiğiniz gibi, 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan halk oylaması sonucu halkımız parlamenter sistemden Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçişi kabul etmiştir. Anayasa değişikliğinin ilgili maddesinde Anayasa değişikliğine ilişkin uyum maddelerinin en geç altı ay içerisinde çıkarılacağı öngörülmüş. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi gerektiren hususların ise yeni seçilen Cumhurbaşkanının göreve başlamasından sonra çıkarılması öngörülmüştür ancak seçimin erkene alınmış olması ve aynı zamanda bu konudaki kanunların taranması ve diğer mevzuatın taranması çok büyük zaman almıştır ve bu süre içerisinde Türkiye Büyük Millet Meclisine uyum yasalarını sunma imkânı maalesef olamamıştır.

Elimizdeki rakamlara göre, uluslararası antlaşmaların uygun bulunmasına dair kanunlar dışında şu anda yürürlükte 879 kanun, 80 kanun hükmünde kararname bulunmaktadır. Tabii, bunların içerisinde çerçeve yasalar ile herhangi bir kanunda değişiklik yapan kanunlar yok. Temel, kod kanun olarak ifade etmek istiyorum: 879 kanun, 80 kanun hükmünde kararname vardır. Hükmünü icra eden kanunlar, içeriğinde değiştirilecek hüküm bulunmayan kanunlar, kanun hükmünde kararname yetki kanunları, Millî Mücadele kanunları ile diğer kanun ve kanun hükmünde kararnameler yetki kanunu kapsamı dışında bulunmaktadır, inkılap kanunları da yetki kanunu kapsamı dışındadır.

Yaklaşık olarak yetki kanunu kapsamında değişiklik yapılacak kanun sayısı 521 şu anda. Bu rakam artabilir, eksilebilir. Kanun hükmünde kararname sayısı 40, yapılan taramalar sonucunda. Bu da dediğim gibi artıp eksilebilir. Madde bazında kaldırılacak madde sayısı 2.483 ve değiştirilecek madde sayısı da 2.470 olarak şu anda yaptığımız tespitler çerçevesinde görülmektedir. Ama tabii bu taramalar uzun bir zamandır yapılıyor, hem Başbakanlık Kanunlar Kararlar Genel Müdürlüğü hem ilgili bakanlıklarımız, ilgili kurumlarımız bu konularda çok detaylı çalışmalar yaptılar. Seçimin erkene alınması nedeniyle bunları Parlamentoya sunup, komisyonlarda tartışıp Genel Kurulda müzakere ettikten sonra yasalaştırma imkânı maalesef kalmamıştır. Bu nedenle yetki kanunu tasarısını Türkiye Büyük Millet Meclisine sunmak Hükûmetimiz için bir tercih değil, bir zarurettir. Bunun başka da bir çözümü maalesef şu aşamada bulunmamaktadır çünkü 24 Haziranda yapılacak seçimin arkasından seçim sonuçlarının kesinleşmesiyle birlikte muhtemeldir ki işte 5 Temmuz ile 10 Temmuz arasında yeni Cumhurbaşkanı göreve başlayacak ve yeni sistem bütün gerekleri ve kurumlarıyla beraber yürürlüğe girecektir. O nedenle, kanunlardaki bu uyumla ilgili kısımların bu süre içerisinde, göreve başlamadan önce çıkarılması, bazı kavramların, ibarelerin madde metinlerinden çıkarılması, bazılarının uyum hâline getirilmesi, bazılarının yürürlükten kaldırılması gibi birtakım işlerin tamamlanmış olması gerekiyor ve Cumhurbaşkanı göreve başladıktan hemen sonra da diğer Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin çıkarılması gerekiyor. Şu anda Hükûmetimizin kurduğu komisyonlar marifetiyle yeni seçilecek Cumhurbaşkanının çıkaracağı Cumhurbaşkanlığı kararname taslakları üzerinde de ciddi çalışmalar yapılmıştır. Seçilecek Cumhurbaşkanı bunları inceledikten sonra hemen yürürlüğe koyabilecek hâle gelmiştir.

Kanunlarla ilgili taramalar, kanun hükmünde kararnamelerle ilgili taramalar şu an itibarıyla bitmiştir ama bir yandan da acaba eksik var mı, unutulan var mı; onun üzerinde de taramalar devam etmektedir. O yüzden, bu yetki kanununu, Parlamentonun seçim nedeniyle de kapanacak olması, 24 Hazirandan sonra yeni sistemin yürürlüğe bütün gerek ve teşkilatıyla girecek olması nedeniyle huzurlarınıza bu tasarıyı getirmek zarureti hasıl olmuştur. Komisyonumuz uygun görür, Meclisimiz de kabul ederse bu çerçevede Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi uyum yasalarını ve değişikliklerini kanun hükmünde kararnameyle hayata geçirme imkânımız olacaktır.

Teşekkür ediyorum.

Herkesi saygıyla selamlıyorum.