KOMİSYON KONUŞMASI

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Aynı şeyleri tekrar etmeme adına durumu özetleyerek ve doğrudan doğruya Anayasa'ya bağlı kalarak neden bu önergeyi verdiğimizi açıklamaya çalışacağım.

Değerli milletvekilleri, kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisini Bakanlar Kuruluna tanıyan 91'inci madde, yetki kanunlarının ilkelerinin, kapsamının, amacının, kullanma süresinin ve süresi içerisinde birden fazla kararname çıkarılıp çıkarılmayacağının belirtilmesini istiyor yani kesin olarak kapsam, ilke, süre. Kapsam konusunda özellikle Anayasa değişikliğinden sonra teknik olarak da zorunlu olan bu yeni sistem içerisinde yeni olmayan kurumların ayıklanmasıyla ilgili düzenlemeler yapılacak. Bir itiraz yok. Bu konuda bir yetki kanunu düzenlenir, bunların hepsi temizlenir. Ancak Anayasa bu konuda yapılacak düzenlemeyle ilgili emredici bir hüküm koymuş içerisine, demiş ki: "Referandumdan sonra -yani 27/4/2017 tarihinden itibaren- altı ay içerisinde bu düzenlemeleri yapın."

BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Onu izah ettik, o düzenleme süresidir.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Hayır, düzenleme süresi falan değildir, kesindir, "yapılır" diyor. Ondan sonra geçen altı ay ne süresidir?

BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Hak düşürücü bir süre değildir.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Ondan sonra yapılan altı ay ne süresidir? Altı ay da geçmiş, bir yıl olmuş. Dolayısıyla burada sürenin, daha doğrusu buradaki düzenlemenin, kanun hükmündeki kararnamelerin yapılması ve Mecliste görüşülmesiyle ilgili olarak gerçek anlamıyla bir süre konulmuş. Yani bu erken seçim olmamış olsa iki buçuk sene bekleyecek miydik bütün bunların hepsinin yapılması için, nasıl olsa hak düşürücü bir süre değildir diye?

Bunun dışında burada asıl söylemeye çalıştığımız olay kapsamla ilgilidir. Kapsamda 19 tane maddeyi yazıyorsunuz, sıralıyorsunuz, sıralıyorsunuz, geliyorsunuz -orada personelle ilgili düzenlemeler için de bir hüküm koymuşsunuz, yukarıda ama o ayrı bir konu, ona şu anda burada girmiyoruz- ondan sonra geliyorsunuz, en son fıkrada "...diğer kanun ve kanun hükmünde kararnamelerin bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen hususlara ilişkin hükümlerinde yapılacak değişiklik, yürürlükten kaldırma ve yeni düzenlemeleri..." "Yeni düzenlemeler" diye bir hüküm var burada. Yeni düzenlemeler de yapacaksınız ama bu düzenlemelerin ne olduğunu burada söylemeyeceksiniz.

Anayasa Mahkemesinin daha önceden vermiş olduğu bir tane karardan bu maddenin ne şekilde Anayasa'ya aykırı bulunarak iptal edildiğini okuyayım yetsin. Anayasa Mahkemesinin 1998/64, 1990/2 sayılı Kararı: "Anayasa'nın 91. maddesi Yetki Yasası'nda Bakanlar Kurulu'na verilen yetkinin amacı, kapsamı ve ilkelerinin de belirlenmesi zorunlu kılınmıştır. Kanun Hükmündeki Kararnamenin amacı ve kapsamı da geniş içerikli, her yöne çekilebilecek, yuvarlak ve genel anlatımlarla gösterilmemeli -yuvarlak, genel anlatımlarla gösterilmemeli- değişik yorumlamaya elverişli olmamalıdır." Bu, Anayasa Mahkemesinin kararı, 91'inci maddeyi yorumlayan karar bu. "Yetki yasasında güdülen amacın Bakanlar Kurulunun ivedi çözümler getirmesi ya da kısa sürede etkin önlemler alması için yetkilendirilmesi değildir." "Olmayıp" diye devam ediyor ama ben burada bunu özel olarak vurguluyorum. Yani kısa süre içerisinde ivedi olarak şunları yapacağız, bir yetki kararnamesi verelim olayı değildir, böyle bir amacı yoktur 91'inci maddedeki kararnamenin. "Uzun ve yoğun çalışmaları gerektiren bir alanda yürütme organına kolaylık sağlamak -yani bunlarla ilgili çalışmalar- verilen yetkinin amaç, kapsam ve ilkeler açısından sınırları kesin çizgilerle gösterilmemiştir. Amaç ve kapsam çok geniş ve genel anlatımlarla belirtildiğinden verilen yetki amaç ve kapsam bakımından sınırsız görülmektedir. Dolayısıyla iptaline karar verilmiştir."

Anayasa Mahkemesi bunu böyle yorumluyor, biz de bunu böyle yorumluyoruz. Diğer 19 maddeyle ilgili bir şey demiyoruz ama buradaki yuvarlak, ne anlama geldiği... Maddenin burada bulundurulmasının gereken düzenlemelerin yapılmasıyla ilgili olarak çok geniş bir alan tanımasının Anayasa'ya aykırı olduğunu söylüyoruz. Bu çıkarıldığı takdirde diğeriyle ilgili düzenlemenin herhangi bir sorun yaratmayacağını söylüyoruz. Yani zaten Anayasa'yı çiğneye çiğneye gidiyoruz, hiç değilse kanun hükmündeki kararname yetkisini verirken sınırını çok net olarak belirleyelim diyoruz.

Teşekkür ederim Başkanım.