| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 6771 Sayılı Kanunla Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Çeşitli Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Konusunda Yetki Kanunu Tasarısı (1/949) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 10 .05.2018 |
BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Birleştirerek hem Sayın Kalaycı'nın hem de Sayın Bakanımın sorusunu birlikte cevaplamak isterim.
Tabii, (1)'inci fıkrada "uyum sağlamak üzere" diyor. Şimdi, sizin dediğiniz (2)'nci fıkranın son kısmındaki değiştirme, yürürlükten kaldırma ve düzenleme konusu da uyum sağlamakla sınırlıdır. Yani neden? Çünkü bazen sizin değiştirmeniz gerekiyor yeni sisteme uyum maksadıyla, bazen da ihtiyaç yok, artık kaldırmanız gerekiyor ama bazen de o yeni sisteme uygun orada bir düzenleme yapma ihtiyacı var. Şimdi, bunun sınırı tamamen uyum. Hangi maddelere? Anayasa'da 16 Nisanda kabul edilen değişiklik maddelerine uyum maksadıyla yapılacak yeni düzenlemeleri kastediyor. Bu, sınırsız bir yetki kesinlikle değil, uyumla sınırlı bir yetkilidir.
İki: Burada sayılan kanun isimleri var. Bildiğiniz gibi, 1961 Anayasası'nda bu yetki kanunlarında kanunlar tek tek sayılıyordu, hangi kanununda yapacaksanız öyle ama daha sonra 82 Anayasası buna yer vermedi. Bunun üzerine yeni uygulamalarda bazen böyle kanunları sayıyorlar.
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Okuduğum karar 1988 ve 1990 tarihli.
BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Onu demiyorum ben, o kararı demiyorum, o şeylerde Kalaycı'nın sorusuyla ilgili söylüyorum.
Şimdi, bazıları böyle saymış, bazıları birkaç örnek saymış, sonra "benzer", "diğer kanunlar gibi" denilmiş. Şimdi, biz bütün kanunları burada saymış olsaydık tam 14 sayfa tutuyor arkadaşlar, 14 sayfa. Biz burada amacı çok net ortaya koymuşuz, diyoruz ki: "Bu amaçla şu kapsamda işleri yapacağız." "Örnek olarak nedir?" denildiğinde de bazı kanunları örnek olarak saydık, diğer kanunları burada ayrıca zikretme gereği duymadık çünkü buradaki tahsis edilen şey sadece Anayasa değişikliklerine uyum sağlamak maksadıyla.
ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Örnek vererek kanun maddesi yapılmaz.
BAŞKAN - Tam da bu konuda itiraz zaten Sayın Bakanım, tam da bu konuda itiraz.
BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Şimdi, Anayasa Mahkemesinin bir kararı...
BAŞKAN - "Keşke 14 sayfa olsaydı." diyor arkadaşlarımız.
BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Ya, arkadaşlar, bakın, Anayasa Mahkemesi...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ne mahzuru olurdu Sayın Bakan, ne olurdu ki?
BAŞBAKAN YARDIMCISI BEKİR BOZDAĞ (Yozgat) - Bir mahzuru yok da Anayasa Mahkemesinden de biz istifade ettik. Anayasa Mahkemesi 2011'deki yetki yasasında yapılan bir inceleme üzerine şöyle bir karar veriyor: Okumuyorum. 2011/147 Karar, diyor ki "Bu nedenle dava konusu yasa kurallarında bir kısım kanunların isimleri sıralandıktan sonra belirlenen bu iki konuyla ilgili diğer kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde de değişiklik yapılabileceğinin ifade edilmiş olması konunun belirli olmadığı iddiasına dayanak teşkil edebilecek bir husus değildir. Zira konu ve kapsamın belirtilmiş olması kaydıyla belirlenen bu konu ve kapsamın sınırları içine hangi yasa ya da kanun hükmünde kararnamelerin girdiğinin yetki yasasında sayma yönüyle gösterilmesi şart değildir." Yani biz esasında buna bu nedenle ihtiyaç duymadık. Hiç yazmasak da olurdu ancak bir uygulamaya uyum sağlamak maksadıyla yazıldı.