| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 19 .07.2018 |
ALPAY ANTMEN (Mersin) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Madde 1'i tartışıyoruz. 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu'nun 11'inci maddesinde yapılan değişikle valilere kişiye özel sınırlama getirmesi yetkisi veriyor, kişiye özel. Bir kere burada bir subjektiflik var. Anayasa madde 23 seyahat hürriyetinin suç soruşturması ve kovuşturması sebebiyle ve suç işlemesini önlemek amaçlarıyla kanunla sınırlanacağını öngörmüş. Buraya kadar tamam ama yine Anayasa madde 13 diyor ki: "Temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabilir. Bu sınırlamalar, Anayasanın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamaz." Anayasa metni. Dolayısıyla şimdi yasalaştırmak istenilen bu maddeye göre sınırlama temel hakkın özüne dokunmayacak ve ölçülülük ilkesine de aykırı olmayacakken Anayasa'nın 13 ve 23'üncü maddesine aykırı olmuş durumda.
Yine söz konusu düzenlemedeki temel nokta ise seyahat hürriyetine ilişkin sınırlamalar. Sadece kanunla getirilecekken yani bir kişinin Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde bir yerden bir yere gitmesi sadece ve sadece kanunla engellenebilecekken bütün takdir yetkisi valilere verilmek isteniyor. Devlet demokratik toplum düzenini sağlamak için seyahat hürriyetini korumakla yükümlüdür, kısıtlamakla değil. Kişi o yere gittiğinde ortalığın karışacağı düşüncesiyle kişinin o yere gitmesini engellemek yerine, ortalığın karışmasını önlemek, ortalığı karıştıracak kişiyi engellemek gerekmektedir. "Olağan hayatı durduracak veya kesintiye uğratacak şekilde bozulduğu" ibaresiyle OHAL'e benzer bir düzenleme getirilmektedir. Bu düzenleme OHAL'in kaldırılmasını anlamsız kılmakta ve süresiz OHAL'e yol açmaktadır. Ayrıca Türkiye Cumhuriyeti'nin taraf olduğu Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Protokol No. 4 madde 2'de serbest dolaşım özgürlüğü var. "Bir devletin ülkesi içinde usulüne uygun olarak bulunan herkes, orada serbestçe dolaşma ve ikametgâhını seçebilme hakkına sahiptir." diyor. Bu bağlamda, bu hüküm tamamen tekliften çıkartılmalıdır çünkü Anayasa'nın temel hükümlerine, 13'üncü maddeye, 23'üncü maddeye ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne açıkça aykırıdır.
Teşekkür ederim.