KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET MUŞ (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 27'nci Yasama Döneminin ilk Plan ve Bütçe Komisyonu toplantısını gerçekleştiriyoruz.

Ben öncelikle, Komisyon Başkanımıza ve üyelerimize yeni dönemde başarılar diliyorum. İnşallah, Plan ve Bütçe Komisyonumuz önceki dönemlerde olduğu gibi özverili çalışmalarını devam ettirerek ülkemiz ve milletimiz için hayırlı işlere imza atacaktır.

Değerli milletvekilleri, kanun teklifinin beş maddesi Millî Savunma Bakanlığının yetki alanına giren konularla ilgili düzenlemelerdir. Teklifin 1'inci ve 2'nci maddelerinde yer alan bedelli askerlikle ilgili düzenlemeler toplumsal bir talep olarak karşımıza çıkmıştır. Belirli bir yaşın üzerinde olan ve çeşitli nedenlerle askerlik görevini yerine getirememiş çok sayıda vatandaşımız bu taleplerini sürekli olarak ifade etmişlerdir. Bu nedenle oluşan bakaya ve yoklama kaçağı sayılarındaki artış bedelli askerlik yönünde bir kanuni düzenlemeyi zaruri hâle getirmiştir. Bedelli askerlik uygulaması, benzer nedenlerle geçtiğimiz yıllarda da yasal düzenlemeler yapılmak suretiyle hayata geçirilmiştir. Bedelli askerlik, geçmişte 1987, 1992, 1999, 2011 ve 2014 yıllarında yapılan kanuni düzenlemelerle uygulanmıştır. Bu yaptığımız düzenlemeyle -birazdan zaten zikredeceğim rakamları- toplam 1 milyon 324 bin kişinin faydalanma imkânı var yani 25 yaş ve üzeri. Dolayısıyla bunun içinde, bahsettiğiniz bakaya, yoklama ve bundan istifade edebilecek potansiyelin tamamı dâhil buna.

BAŞKAN - Sadece, firariler yok bunun içerisinde.

MEHMET MUŞ (İstanbul) - Firarilerle alakalı meselede de fiziki olarak askerlik görevini ifa etmeye başlayıp oradan firar ettiği zaman orada artık adli bir durum ortaya çıkmakta, dolayısıyla onlar bu kapsamda değil.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Bakaya ve tecille ilgili rakam verebiliyor musunuz?

BAŞKAN - Sayın Kuşoğlu, sunumu alalım, notlarımızı alalım, soruları öyle sorsak olur mu?

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkanım, sadece bunlar için söz almak değil de sunum yapılırken bu rakamları da alabilirsek memnun oluruz.

BAŞKAN - Belki arkadan gelecektir rakamlar, o yüzden.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, geçmiş dönemde de yapıyorduk bunu biliyorsunuz.

MEHMET MUŞ (İstanbul) - Sayın Başkan, 1 milyon 324 bin sayısı söz konusudur. Bunun içerisinde, bahsettiğiniz, yoklamadır, tecillidir, bakayadır, hepsi dâhil yani 25 yaş ve üstü.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Birikimi soruyorum Sayın Muş, bir de birikimden bahsediliyor, 5-5,5 milyon gibi bir sayıdan.

MEHMET MUŞ (İstanbul) - O rakam şu: Türkiye'de 20 yaşını dolduran her erkek Türkiye Cumhuriyeti vatandaşının askerlik görevini yerine getirmesiyle alakalı bir kanuni zorunluluk vardır. O, 5 milyon civarındaki sayı, 20 yaşını doldurmuş ve askerlik yapma ehliyeti bulunanların sayısı. Bizim yaptığımız düzenleme 25 yaş ve üstünü ilgilendirdiği için sayı 1 milyon 324 bin kişiyi ilgilendiriyor. Bugün itibarıyla bu sayı 1 milyon 289 bin, sürekli bazı değişiklikler oluyor buralarda, dolayısıyla 1 milyon 324 bin civarında bir sayı, bazen azalabiliyor, bazen artabiliyor, işte, giden oluyor, gelen oluyor gibi çeşitli sebeplerle.

Değerli milletvekilleri, 1987 yılında 12.283 kişi istifade etmiş olup 123 milyon 27 bin Türk lirası gelir elde edilmiştir. 1992 yılında 38.064 kişi istifade etmiştir. 1999 yılında 72.680 kişi istifade etmiştir. 1992 ve 1999 yıllarındaki uygulamadan toplam 1 milyar 281 milyon 260 bin mark -o dönem markla bu düzenleme yapılmıştır- bir gelir elde edilmiştir. 2011 yılında 70.120 kişi istifade etmiştir, 2 milyar 103 milyon 600 bin Türk lirası gelir elde edilmiştir. 2014 yılında 203.950 kişi istifade etmiştir, 3 milyar 671 milyon 100 bin Türk lirası gelir elde edilmiştir. 1987, 1992 ve 1999 yıllarında yapılan kanuni düzenlemelerde bedelli askerlikten elde edilen gelirler bütçeye kaydedilmiştir. 2011 yılında yapılan bedelli askerlik düzenlemesinden elde edilen gelir Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına, 2014 yılında yapılan bedelli askerli düzenlemesinin geliri Savunma Sanayii Destekleme Fonu'na aktarılmıştır. 1987 yılında yapılan kanuni düzenlemede bedelli askerlikten yararlanma yaşı 29 yaş ve üzeri olarak belirlenmiştir. 1992 yılındaki düzenlemede 28 yaş ve üzeri, 1999 yılındaki düzenlemede 27 yaş ve üzeri, 2011 yılındaki düzenlemede 30 yaş ve üzeri, 2014 yılındaki düzenlemede ise 26 yaş ve üzeri olarak belirlenmiştir. Bu kanun teklifiyle, söz konusu birikmenin engellenmesi amacıyla 31 Aralık 1993 -bu tarih dâhil olmak üzere- tarihinden önce doğan yükümlülerin bedel olarak 15 bin liralık bir bedel ve 28 günlük temel askerî eğitimi yerine getirmesiyle bu görevi ifa edebilecekleri zikredilmiştir. Fakat buradaki 28 günlük temel askerlik eğitimiyle alakalı bir önerge teklif edeceğimizi de Komisyon toplantısı başlamadan önce kamuoyuyla paylaşmıştık. Dolayısıyla, bu 28 günlük temel askerlik eğitiminin 21 güne çekilmesiyle alakalı Komisyonun gündemine bir teklifte bulunulacaktır.

Değerli milletvekilleri, ayrıca, yurt dışında oturma veya çalışma iznine sahip olarak işçi, işveren sıfatıyla veya bir meslek ya da sanatı icra ederek yurt içinde geçirilen süreler hariç olmak üzere en az üç yıl süreyle fiilen yabancı ülkelerde bulunanların 2 bin avro veya karşılığı kadar yabancı ülke parasını ödemeleri ve Millî Savunma Bakanlığınca verilecek uzaktan eğitimi almaları hâlinde muvazzaf askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılmaları teklif edilmektedir. Bu kanun teklifiyle, yurt dışında yaşayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının dövizle askerlikteki 38 yaş sınırının da kaldırılması yönünde kanun teklifimizde hüküm bulunmaktadır. Teklifin 2'nci maddesinin yürürlüğe girdiği tarihten önce sağlık sebebiyle haklarında verilen askerliğe elverişli olmadıklarına dair kararlardan dolayı askerlik hizmetinden muaf tutulanlar da istekleri hâlinde yaş şartı aranmaksızın ve temel askerlik eğitimine tabi olmaksızın bu tekliften yararlanabileceklerdir. Bu uygulama kapsamında tahsil edilen tutarlar genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere Hazine ve Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Birimi hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar karşılığı Savunma Sanayii Destekleme Fonu'na aktarılmak üzere Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesine ödenek eklemeye Cumhurbaşkanının yetkili kılınması teklif edilmiştir.

Maddede öngörülen yaş sınırı Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaç duyduğu erbaş ve er sayısı dikkate alınarak belirlenmiştir. Bedelli askerlikle ilgili düzenlemeden -az önce de ifade ettiğim gibi- yaklaşık 1 milyon 324 bin vatandaşımız istifade edebilecektir. Ücretin 15 bin Türk lirası gibi makul bir rakam olmasının başvuru sayısını artıracağını düşünmekteyiz.

Yine bu kanun teklifiyle 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nda çeşitli düzenlemeler yapılarak bu kapsamda, dış kaynaktan temin edilecek pilot ve pilot adaylarına ilişkin usul ve esaslar yeniden düzenlenmektedir. Buradaki amacımız, Hava Kuvvetleri Komutanlığımızın pilot açığını gidermektir. Ayrıca, 2020 yılı sonuna kadar harp okullarının 2'nci, 3'üncü ve 4'üncü sınıflarına üniversitelerin ilgili bölümlerinden öğrenci alınabilmesine imkân sağlanmaktadır. Burada amaç, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaç duyduğu sayıda subay teminini sağlamaktır.

Değerli milletvekilleri, bu kanun teklifiyle Gençlik ve Spor Bakanlığıyla ilgili olarak yasa dışı bahisten elde edilen gelirin terör örgütlerine finansal destek olarak kullanılmasının önüne geçecek 5 maddelik bir düzenleme teklif edilmektedir. Bu 5 maddede iki büyük probleme çözüm getirileceği kanaatindeyim. İlk olarak, önümüzdeki ay sona erecek olan yasal bahis oyun sözleşmesi dolayısıyla yeni yapılacak ihalenin kısa sürede tamamlanmasına imkân verecek düzenlemeler getirilmiştir. Yapılacak olan ihalede istenen, bir önceki yılın hasıla tutarının yüzde 5'i oranında geçici teminat, yüzde 10'u oranında kesin teminat alınmasında oranların sırasıyla yüzde 3'e ve yüzde 6'ya indirilmesi teklif edilmiştir.

İkinci olarak ise sektörü uluslararası gerçekliklerle uyumlu hâle getirerek rekabet gücünü artıracak, sektörde yasa dışı alanlarda oynanan bahisleri yasal zemine taşıyacak düzenlemelerdir. Ki bunun yasa dışı ve yurt dışına giden kaynak, toplam olarak ifade ediyorum, yaklaşık 40 milyar lira olduğu düşünülen bir kaynak söz konusudur ve bu kaynaktan da terör örgütlerinin kendilerine finansman sağlamaya çalıştıkları gözlemlenmiştir.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - 40 milyar, TL'mi?

MEHMET MUŞ (İstanbul) - 40 milyar TL.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Hangi yıl için?

MEHMET MUŞ (İstanbul) - Bu 40 milyarlık bir rakam geçtiğimiz yıllarda devletin, ilgili kurumların tespit ettiği rakamdır. Eğer burada arzu edilirse yapılan çeşitli operasyonlarda örgüt mensuplarının... Az önce Sayın Bekaroğlu oradan "İstihbarat mı? diye... İstihbarat değil. Bilgimiz şu: Emniyet ve kolluk kuvvetlerinin yaptığı operasyonlarda terör örgütlerine mensup terör unsurlarının yasa dışı -bunun içerisinde PKK terör örgütü var, bunun içerisinde FETÖ terör örgütü var- örgütlerin olduğu Emniyet birimlerince belirlenmiş, buradan bir kaynak transferi sağlanmaya çalışıldığı görülmüştür. Dolayısıyla burada yapılacak olan düzenlemeyle hem yurt dışına çıkan hem yasal zeminde olmayan bu kaynağın önüne geçilmeye çalışılmaktadır yani getirilen 5 madde bununla ilgilidir.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - İzin verelim içeride rahat oynasınlar. Kumar oynamaya devam...

MEHMET MUŞ (İstanbul) - Değerli arkadaşlar, değerli milletvekilleri; mutlaka ki Komisyon üyelerimiz ve Komisyon üyesi olmayan milletvekillerimiz de kendi görüşlerini ifade edeceklerdir. Burada, eğer müsaadeniz olursa Sayın Bekaroğlu, ben meramımı izah edeyim. Sonraki süreçte sizlerin de bu anlamda eleştirilerinizi ya da katkılarınızı dinlemekten büyük bir memnuniyet duyacağımı ifade etmek isterim.

Terör örgütüne yakın insanların internet kafe, oyun salonu, spor dernekleri, kahvehane adı altında açtıkları iş yerlerinde yasa dışı bahis oynattıkları, örgüt yöneticilerinin talimatlarına göre hareket ettikleri, örgüt faaliyetleri kapsamında alacaklarını şahısları tehdit ederek talep ettikleri, bazı şahıslara zorla senet imzalattıkları, bankalardan kredi çektirdikleri, ellerindeki varlıkları zorla sattırdıkları, suç gelirlerini aklamaya çalıştıkları gibi pek çok suç işledikleri görülmüştür. Son yıllarda yaşanan bazı somut olaylardan örnek verecek olursak Aydın Kuşadası'nda, Mardin Kızıltepe'de, Batman, Bingöl, Bitlis, Diyarbakır, Hakkâri, Hatay, Mardin, Siirt, Şırnak, Tunceli ve Van'da yapılan operasyon ve işlemler sonucu yasa dışı bahis organizasyonlarının teröre finansman sağladıkları tespit edilmiştir. Yasa dışı bahsin rekabet üstünlüğünü ortadan kaldırmak için yasal bahis oyunlarında ikramiye oranının brüt üst sınırının yüzde 59'dan yüzde 83'e çıkarılması teklif edilmektedir. Böylece yasal bahis oyunları uluslararası güncel piyasa şartlarına uygun hâle getirilerek oyuncuların yasa dışı bahis oyunlarını tercih etmeleri için sebepler ortadan kaldırılmaya çalışılacaktır. Hem terör örgütlerinin finans oluşturmasında ciddi bir önlem alınmış olacak hem yasa dışı bahis organizasyonlarına giden kaynak yasal zemine çekilmiş olacaktır.

Değerli milletvekilleri, yine bu teklifimizde Sağlık Bakanlığını ilgilendiren düzenlemeler bulunmaktadır. Bunlar 6 maddeden oluşmaktadır. Buradaki 6 maddeyle amaçlanan şudur: Tabiplerimize verilen ek ödeme tavanlarının esnetilmesi istenmektedir. Sağlık personelinin adil ve dengeli dağılımının sağlanması, atıl kapasiteye meydan verilmemesi, Sağlık Bakanlığınca yapılan istihdam planlamasının uygulanabilmesi, sağlık turizminin teşvikinin ve hizmet kapasitesinin artırılmasına yönelik olmak üzere uzman olanlar tarafından verilen sağlık hizmetleri için sağlık kuruluşları arasında iş birliği yapılmasıdır.

Birazdan, zaten maddelere geçince arzu edenlere daha detaylı bilgi verebilirim.

Burada sağlıkla ilgili, değerli milletvekilleri, kamunun elinde gerçekten çok ciddi tecrübe kazanmış uzman hekimler bulunmaktadır. Nitelikli hastalıkların tedavisinde, nitelikli cerrahi operasyonlarda ciddi hekimler vardır ve burada kamu hem hekimlere yapacağı özlük hakları ödemesinde hem de uluslararası sağlık hizmetlerinde Türkiye'nin daha fazla aktif olmasında hekimlerimizi teşvik edici düzenlemeler bulunmaktadır. Çünkü bu hekimler hem üniversitelerde hem eğitim ve araştırma hastanelerinde görev yapmaktadır. Kamunun onlara sağlayacağı özlük haklarındaki iyileştirmelerle kamu çok daha rekabetçi hâle gelerek elindeki yetişmiş ve öğrenci yetiştirme potansiyeli olan bu uzman hekimlerin ve akademisyenlerin kamuda kalmasını teşvik edecek bir düzenlemedir. Bu 6 maddenin asıl amacı budur, bunun dışında bir amaç gütmemektedir.

Değerli milletvekilleri, teklifle Uluslararası Sağlık Hizmetleri unvanıyla bir anonim şirket kurulması hedeflenmektedir, kısa ismi USHAŞ olacaktır. Şirketin kuruluş amacı şudur: Uluslararası sağlık hizmetleri alanında ülkemizde sunulan hizmetlerin tanıtımını yapmak, kamu ve özel sektörün sağlık hizmetine yönelik faaliyetlerini desteklemek ve koordine etmek, uluslararası sağlık hizmetlerine ilişkin stratejiler ile hizmet standartları ve akreditasyon kriterleri konusunda Sağlık Bakanlığına önerilerde bulunmak. Teklifle tabip ve diş hekimi emeklilerine emekli aylıklarına ilaveten ek bir ödeme yapılması öngörülmektedir. Yine bu kanun teklifiyle özellikli tıbbi hizmetlerin belirlenerek... Ki az önce bahsetmeye çalıştığım özellikli tıbbi hizmetlerin belirlenerek ihtiyaca binaen verilmesinin teşvik edilmesi, hizmet arzı kapasitesinin artırılması ve gittikçe daha fazla beceri ve eğitim gerektiren bu işleri yapabilen tabiplerin ek ödeme tavanlarının esnetilmesi amaçlanmaktadır. Diğer taraftan, uluslararası sağlık hizmetlerinin kamu sağlık kuruluşlarında ve üniversite hastanelerinde verilmesini teşvik etmek ve bu alanda hizmet arzı kapasitesini artırmak amacıyla tabipler, tabip öğretim elemanları ile diğer sağlık çalışanlarına iş yükü ve iş güçlüğü dikkate alınarak ilave ek ödeme yapılması amaçlanmaktadır. Teklifle ayrıca, insan sağlığı hizmetlerinde çalışan sağlık mesleği mensuplarına bir yıllık çalışmalarına altmış gün fiilî hizmet süresi zammı uygulanması öngörülmektedir.

Değerli milletvekilleri, teklifimizde bulunan yürürlük ve yürütme maddeleri dâhil 18 maddeden oluşan teklifle alakalı benim aktaracaklarım bunlardır. Bundan sonraki kısımda müzakerelerde meselenin daha detayına girebiliriz diye düşünüyorum.

Ben teşekkür ediyorum beni sükûnetle dinlediğiniz için.

Sayın Başkan, benim aktaracaklarım bitmiştir.