| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Askerlik Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 23 .07.2018 |
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Evet, teşekkür ederim.
Sayın Muş'un açıklamalarından anladığım kadarıyla farklı rakamlar söz konusu Sayın Başkan. Konu sadece bu dönemki bedelli askerlikle ilgili olanların talebi ise bu konuyu yeterince çözmüyor yani bundan sonra da bedelli askerlikle ilgili yeni yasalar hazırlamak zorundayız o zaman, bunu anlıyorum. Yani konuyu kökten çözmediği gibi yeni dönemde de aynı şekilde oluşacak olan talebi karşılamak zorundayız; bunu görüyorum rakamları verdiğinizde. Dolayısıyla köklü bir çözüm üretmemiş oluyoruz biz burada; sadece bu döneme mahsus olmak üzere seçim öncesi verilen sözler yerine getiriliyor. Ama Türk Silahlı Kuvvetlerinin bu konudaki görüşünü öğrenmek isterim. Bu konuda ne düşünülüyor, bir zaaf söz konusu olacak mıdır, bir sıkıntı mı vardır ya da sadece bunu bütçeye belli bir rakamı kazandırmak için mi yapıyoruz; bunu bilmemiz lazım.
Sayın Muş, pilot açığından bahsettiniz. Pilot açığıyla ilgili olarak da rakam verebilirseniz memnun olurum. Ne kadar pilot açığımız var? Bunun karşılanmasıyla ilgili bir öneriniz var. İhtiyaç duyulan bir de yine mevcut okullardan subay sayısıyla ilgili ihtiyacın karşılanmasıyla ilgili de bir teklifiniz vardı. İhtiyaç duyulan subay sayısı nedir? Onunla ilgili de bilgi verebilirseniz memnun olurum.
Bu şans oyunlarıyla ilgili olarak "40 milyar liralık yurt dışına giden bir kaynak söz konusu." dediniz. Bunlar...
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Kayıt altında olmayan, yurt dışına giden...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Bu, kayıt altında olmayan mı yurt dışına giden mi?
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Şimdi, kayıt altına alınamayan, merkezde oynanan mesela internet üzerinden oynuyor bunlardan dolayısıyla bu kaynak burada kalmıyor.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Yani hem yurt dışına giden hem de kayıt altına alınamayan bir rakam bu. 40 milyar liralık yurt dışına giden ve kayıt altına alınamayan bir kaynak söz konusu. "Terör örgütlerine gidiyor." dediniz.
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Bu kaynaktan terör örgütleri pay almaya çalışıyor yani bu 40 milyardan onlar da kendilerine bir kazanç, bir finansman sağlamaya çalışıyorlar yani bu kayıt altına alınamayan şeyden...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Bahis oyunu oynatarak mı bunu yapıyorlar?
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Evet.
HASAN TURAN (İstanbul) - Korsan bahis siteleri...
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Şimdi, bu subay noktasındaki, değerli arkadaşlar, değerli milletvekilleri; Türk Silahlı Kuvvetleri... Burada mesela subay edinme programıyla ilgili bir süre uzatımı söz konusu. Yani 2020 yılına kadar üniversitelerin 2, 3 ve 4'üncü sınıflarından Silahlı Kuvvetler uygun, burada yapacağı belli kriterlere göre, belli elemeler, belli sınavlara göre subay teminine gidecektir. Hava Kuvvetleriyle alakalı neden böyle bir düzenlemeye ihtiyaç duyuldu, neden bazı şeyler değiştirildi; onunla alakalı size birkaç bilgi vereyim. Şu an itibarıyla bizim takriben 700 civarında bir subay pilot ihtiyacımız, pilot açığımız söz konusu. "Ne kadar pilot açığımız var?" demiştiniz, bununla alakalı 700 civarında bir pilot açığımız söz konusu. Neden buradaki düzenlemeye ihtiyaç duyuldu? Şimdi, uygulamada Silahlı Kuvvetlerin subay edinme programında karşılaştığı bazı meseleler var. Mesela önceden bir yıl yükümlülük süresi vardı. Bir pilot adayı geliyordu, bir yıl sonunda istifa ettiği zaman ayrılabiliyordu fakat o süre zarfında mesela belli bir saat uçuş yapıyordu, belli sertifikalar alıyordu, ayrıldıktan sonra bunları gidip özel sektörde "İşte, benim -atıyorum- üç bin saat uçuşum var, şu sertifikalarım var..." ve bunları kullanıyordu. Dolayısıyla bir yıldan sonra burada giden pilotlar olduğu görüldü, şimdi bunun önüne geçiyoruz. Yani burada bu bir yıl deneme süresi kaldırılıyor, siz imza attığınız zaman on beş yıla imza atıyorsunuz ve eğer yükümlülük süreniz içerisinde sağlık ve disiplinsizlikten dolayı, bunların haricinde istifa noktasında ayrılırsanız eğer o zaman size verilen bu sertifikaları ve bu elde etmiş olduğunuz uçuşla ilgili belgelendirmeleri kullanamayacaksınız.
BAŞKAN - Disiplinsizlikte kullanabiliyor musunuz?
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Hayır.
BAŞKAN - Onda da kullanılmaması lazım.
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Hayır, kullanamıyorsunuz.
Dolayısıyla verilen bunu, bu açığı, bu kurs alınıp elde edilen bu kazanımları özel hayatta, özel sektörde kullanmak isteyenlerin önüne geçilmek isteniyor. Dolayısıyla yapılan düzenlemelerden bir tanesi yani bu maddenin getirdiği yeniliklerden bir tanesi budur.
Bir de burada üst limit olarak yaş 32 idi. Burada bir esneklik getiriliyor ve Silahlı Kuvvetler bunu mesela 25-28 aralığı ve 28-30 olarak belirleyebilme esnekliğine kavuşuyor maddeyle, okunduğu zaman ortaya çıkacaktır. Temel olarak bu Hava Kuvvetleriyle alakalı getirdiğimiz budur.
Bir de deniz karakol uçaklarını kullanan pilotlar var, bunlarda görev süresi on beş yıldı, bunu iki yıl daha da artırma konusunda bir teklif veriyoruz yani on beş artı iki yıl bunların süresi olacak çünkü bunlar da belki savaş pilotları, F16 pilotları gibi değil ama uçak kullanabilen... Burada da bir ihtiyacımız söz konusu dolayısıyla buradaki zamanı da iki yıl daha uzatmayı teklif ediyoruz. Genellikle subay temini konusundaki 3 madde bunları içermekte. Diğer 2'si de az önce söylediğim gibi, askerlik meselesiyle ilgiliydi.
Evet, bilmiyorum yeterince açıklayıcı oldu mu Sayın Kuşoğlu.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim.
BAŞKAN - Çok teşekkür ediyoruz. Yalnız artık Sayın Muş, size söz vermeyeceğim. Lütfen, bütün notlarınızı alın, bütün arkadaşlarımız konuştuktan sonra nihayetinde söz vereceğim.
Sayın Kuşoğlu, tamamlayın lütfen.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Muş, özellikle bu yirmi bir ya da yirmi sekiz günle ilgili bir açıklama yapmadınız. O konuyla ilgili olarak bir gerekçelendirme yapamadığınız için özellikle onun kaldırılmasını teklif edeceğiz de...
BAŞKAN - Efendim, Sayın Kuşoğlu, önerge sahibi Şirin Bey'dir, kendisi verdi önergeyi, açıklamayı o yapacak, ondan isteyeceğim ben.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Şirin Paşa'mdan bekliyorum o zaman onun gerekçesini.
BAŞKAN - Ben de bekliyorum evet.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Kendisi de bekliyordur herhâlde.
Sağlık Bakanlığıyla ilgili 6 maddelik bir öneriniz vardı Sayın Muş. Amaç gerekçede yazdığınız şekilde Sağlık Bakanlığıyla ilgili daha rahat bir çalışma ortamının oluşturulması ise bu konunun genişletilmesi ve kapsama sağlık alanında çalışan diğer personelin de alınması; mesela eczacıların, veterinerlerin, yardımcı sağlık personelinin, sağlık alanında çalışan ve risklere maruz kalan diğer birçok elemanın da bu kapsama alınması gerekirdi. Bunları neden kapsam dışı bıraktığınızı da sormak isterim. Yani madem bu kadar önem veriyorsunuz, getiriyorsunuz, sağlık alanında sadece belli bir konuyla sınırlı tutmanızın gerekçesini bilmek isterim.
Fillî hizmet zammı uygulamasının gerekçesine de baktığımızda neden diğer sağlık personelini aynı şekilde kapsama almadığınızı çünkü benzeri risklere aynı şekilde diğer sağlık personeli de maruz, neden diğerleri de bu kapsamda değil anlamak mümkün değil.
Sayın Turan ayrıldı mı Sayın Başkanım?
BAŞKAN - Şu an göremiyorum, evet.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Şimdi, Sayın Turan, Kanal İstanbul'la ilgili, yap-işlet-devret kapsamına da Kanal İstanbul gibi su yollarının alınmasını teklif etti.
Değerli arkadaşlarım, biliyor musunuz ki bütçe yatırımlarına baktığımız zaman, yap-işlet-devret projelerine baktığımız zaman yatırımların yüzde 70'i bu iktidar döneminde İstanbul'a yapılmış, İstanbul ve çevresine, Marmara Bölgesi'ne ve Kanal İstanbul gibi bir projeyi de teklif ediyoruz, çok astronomik rakamlar söz konusu. Bunun gerekçesini anlamak mümkün değil. Neden biz bütün yatırımlarımızın yüzde 70'ini İstanbul'a yapıyoruz yani neden farklı yerlere yapmıyoruz da sadece İstanbul'a yapıyoruz; bunu anlamak mümkün değildir. Yap-işlet-devret yatırımları ve bütçe yatırımlarına bakın, bu iktidar döneminde yüzde 70'i İstanbul'a ve Marmara Bölgesi'ne yapılmış. Bunun gerekçesini anlamak mümkün değil ve tekrar Kanal İstanbul gibi astronomik bir rakamı, anormal bir projeyi İstanbul için getiriyoruz. Anadolu ne vaziyette? Herkes göç ediyor, kimse kalmadı Anadolu'da, metropollere, özellikle İstanbul'a göç ediyor. Bunu görmek, anlamak lazım.
BAŞKAN - Uzun zamandır Isparta'ya gelmiyorsunuz herhâlde.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Buna bir çözüm bulmak lazımken tekrar tekrar İstanbul'a yatırım yapmayı anlamak mümkün değildir. Kimse de bunu izah edemez.
BAŞKAN - Ankara dışına ara ara çıkmanızda fayda var efendim.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Evet, Ankara'yı da dikkate almak lazım. Mesela Ankara da ihmal edilen yerlerden bir tanesi. Sadece yol yapmakla olmuyor ya da tekli yolları çiftli yapmakla olmuyor bu iş, gerçek anlamda yatırımlara ihtiyaç var, üretim yatırımı. Tek bir fabrika yatırımı yoktur kamunun maalesef bu dönemde. Tutup da bu kadar büyük rakamları borçlanarak sadece İstanbul'a yapmamızı anlamam mümkün değildir.
Sayın Başkan, uzatmayayım, arkadaşlarımın da görüşleri olacak.
BAŞKAN - Çok teşekkür ediyorum.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim ama...
BAŞKAN - Ben size teşekkür ediyorum.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Müsaade ederseniz bürokrat arkadaşlara bazı konuları sormak isteriz. Verdiğim bazı şeyler vardı, sorduğum rakamlar vardı, onları özellikle öğrenmek isteriz.
BAŞKAN - Bürokrat arkadaşlarımız da notlarını -ilgili arkadaşlar- almışlardır.
MEHMET MUŞ (İstanbul) - Hangi istatistikler Sayın Kuşoğlu, hangi bilgileri alamadınız?
BAŞKAN - Müsaade ederseniz Sayın Kuşoğlu...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Onları vereyim o zaman ben.
Başkanım, onun haricinde meslek kuruluşlarının da görüşlerini almamız gerekiyor, özellikle sağlıkla ilgili.
BAŞKAN - Arkadaşlar, meslek kuruluşları da burada, hepsi burada, hiç sıkıntı yok.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Onların görüşlerine ne zaman başvuracağız?
BAŞKAN - Maddelere geçince, ilgili maddesinde.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Geneli üzerinde de herkes bitirdikten sonra söz verebilirseniz memnun oluruz.