| Komisyon Adı | : | KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Komisyonun yeni dönemdeki çalışma programına ilişkin görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 26 .07.2018 |
SUZAN ŞAHİN (Hatay) - Efendim, çalışmaları anlatan bütün arkadaşlarıma çok teşekkür ediyorum. Çok değerli raporlamalardan, çok değerli çalışmalardan bahsettiler. Hepsinin ayrı ayrı başlıkta çok önemli yeri var ama ben burada bir şeye özellikle dikkat çekmek istiyorum. Kadına şiddet ve toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki çözüm önerilerinin her alanda devlet politikası hâline getirildiğinde ancak bir sağlıklı toplumsal yapıya ulaşmasının mümkün olduğunu düşünüyorum. Bu bakımdan, yeni planlamalar yaparken mevcut tedbirleri alma noktasında devlet politikası geliştirmenin önemli olduğu vurgusunu yapacağım. Örneğin, elimizde birtakım şeyleri yeniden, toplumla birlikte oluşturmak mümkünken elimizde olan birtakım verileri de kullanmamız daha kolay noktadadır. Örneğin, kadın-erkek eşitliği noktasındaki kadına şiddet, çocuğa şiddet konulu önlemler içerisinde millî eğitim müfredatlarına çok kolay bir şekilde, şiddetin özelikle eğitim alan her yaştaki çocuğun yaş gruplarına göre müfredatlara konulması ve dikkat çekici bir şekilde yer almasının sağlanması önemli bir adım olabilir ve hızlı ve yaygın bir tedbir niteliğinde değerlendirilebilir. Aynı şekilde, okullarda okul aile birliklerinde çocukların velilerine tedbir niteliğinde eğitimler verilmesi, bu farkındalığın yaratılması önemli bir adım olabilir.
Ayrıca, ülkemizde kadın-erkek eşitliği noktasındaki kadın ve erkek cinsiyeti arasındaki uçurumu hepimiz biliyoruz, rakamlarla bunları yeniden ortaya koymanın pek bir anlam ifade edeceğini düşünmüyorum, zamanımız da kısıtlı diye istatistiklere girmeden şöyle bir şeyi de hükûmet politikası olarak hemen yapabileceğimizi düşünüyorum. Kadının istihdamı problemli. Kırsal kesimde birçok planlamalarla, projelerle kadının sosyal hayata ve çalışma hayatına katılımını sağlayabiliriz, kooperatifçilik çok da güzel bir proje olur, bunu yaygınlaştırmak elbette anlamlıdır. Ancak yine bir devlet politikası olarak toplumun, devlet erklerinin var olduğu tüm kurum ve kuruluşlarda zorunlu kotayı getirmek, kadın istihdamında zorunlu kotalar getirmek belki de hızlı bir çözüm yaratacaktır.
Aynı şekilde, siyasi hayata katılımı noktasında da bizim kolayca yapabileceğimiz bir şey var. Sanıyorum şu anda Meclisimizde ciddi anlamda kadın siyasetçimiz var, kadın milletvekillerimiz var. Bir araya gelirsek, örneğin, Siyasi Partiler Yasası'na da kadının siyasete katılması adına pozitif ayrımcılık yapılarak bir kereye mahsus kotalar konulabilir, fermuar sistemi getirilerek kadının siyasete katılımı kolaylaştırılabilir. Hep beraber bunun Siyasi Partiler Yasası'na konulmasını sağlayabiliriz bütün partiler destek verirsek ve kadın sorununun partilerüstü bir konu olduğunu özümsersek.
Ben zamanı kısa kullanmak adına şimdilik bu birkaç maddeye değinmek istedim, daha sonraki toplantılarımızda detaylı konuşmalarımız olacaktır.
Herkese çok teşekkür ediyorum, sağ olun.
BAŞKAN - Teşekkürler.
Siyasete katılım mekanizmalarının çeşitli mekanizmalarla alakalı olarak bir alt komisyon gibi çalışması mı?
SUZAN ŞAHİN (Hatay) - Elbette yasalaşması noktasında Siyasi Partiler Kanunu'na konulması bile tek başına siyasete katılımı noktasında, kadınların siyasete katılımı noktasında önemli bir adım olacaktır, çok önemli bir adım. Örneğin, şimdi, biliyorsunuz, partiler kadın adayların adaylaşması sürecinde genellikle sondan başa doğru sıralamalar yapıyorlar, fermuar sistemi bu anlamda önemli. Komisyonumuzca değerlendirilir ve kotanın sınırı konulabilir, işte "33" denir, "50" denir, ideal olan 50'dir, "20" denir, "30" denir ama ne denirse denilsin bunun fermuar sistemiyle uygulanması Siyasi Partiler Yasası'na konulursa tüm partiler baştan sona doğru kadın adaylarımızı sıralamak zorunda kalır. Kadının siyasi hayata katılımı, Mecliste yer alması kadın sorunlarının daha hızlı ve yoğun taşınmasına olanak tanır. Bu bakımdan, ben bu olayın her şeyden önemli olduğunu şu anda devlet politikası anlamında da hızlı bir şekilde, işte, millî eğitim müfredatları, istihdamda kota, Siyasi Partiler Yasası'nın değiştirilmesinin hızlı adımlar olacağını düşünüyorum.
Tabii, biraz önce raporlama sırasında bahsedildi, içeriğini bilmediğim için kısa geçmek istiyorum. Özel bir bütçenin tasarlanması ve bu bütçenin hiçbir şekilde tasarrufa konu olmaması, şeffaf ve açık olarak bütçenin herkesçe görülebilir şekilde değerlendirilmesi de önemlidir.