| Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılmasına Dair İçtüzük Teklifi (2/772) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 04 .10.2018 |
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Başkan, değerli Komisyon üyeleri ve çok değerli katılımcılar; değerli hatiplerimizin, özellikle Sayın Kaboğlu Hocamızın hukuksal anlamda gerçekten çok önemli görüşleri oldu. Ben de bir hukukçu olmamakla birlikte 26'ncı Dönemde Anayasa Komisyonu çalışmalarını yakından takip ederek muazzam bir deneyim sahibi oldum. Çünkü 26'ncı Dönemde gerçekten Anayasa Komisyonu çok kritik ve önemli toplantılara şahitlik etti. İç Tüzük değişikliği bunlardan bir tanesiydi ve gerçekten orada da benzer görüşlerimizi dile getirmiştik. Parlamentonun etkin, nitelikli kanun yapması, işlevsel olması çok önemliydi. Ama şu anki İç Tüzük değişikliği, tabii, tamamen, kanun teklifinin gerekçesinde de belirtildiği gibi, özellikle 1, 2 ve 3'üncü paragraflarda yasama ile yürütme organının organik bağının ortadan kalkmasıyla birlikte çıkan sorunlar açıkçası ve uyumlaştırmalarının yapılmamasıyla birlikte Meclisin işlevselliğinin tartışılması. Burada gerçekten bu iki paragraf sorunlu olan sistemi çok açık bir şekilde açıklamış oluyor. Yürütme yetkisinin tamamen Cumhurbaşkanında olduğu bir yapıda yasama organının nasıl bir işlevi olacak, nasıl güçlü olacak, nasıl daha itibarlı bir Parlamento olacak? Biz bu Anayasa görüşmelerinde, referandumla kabul edilen ve meri olan ama bizim açımızdan meşruluğu tartışmalı olan bu görüş, Anayasa değişikliğinde yürütme organının organik bağının kaldırılmasını öngörmüştük ve bunun yarattığı tehlikelerin neler olabileceğini de ortaya koymuştuk çok açık bir şekilde. Şimdi, bizim burada tekrar o söylediklerimizi, sanırım, geçmiş dönemdeki Komisyon üyeleri çok iyi hatırlayacaktır. Şimdi de bunun zaten sorununu yaşıyoruz. Diyor ki: "Yürütme organı temsilcisini nasıl entegre edeceğiz Parlamento çalışmalarına?" Biz, evet, dediğim gibi, tamamen denetimden uzak, kişisel, keyfî bir yönetim sisteminin, işte değerli milletvekilleri, hep birlikte siyasal ve ekonomik krizlerini yaşıyoruz ve ileriye dönük de neler olabileceğini sanırım hep birlikte yaşayacağız.
Dediğimiz gibi, hocamız ayrıntılı açıkladı. Gerçekten toplumun her kesiminin hazmetmediği, kabul etmediği, gerek ulusal gerekse uluslararası alanda meşruluğu tartışmalı olan bir anayasal düzenlemeye uygun bir İç Tüzük düzenlemesi... Ki burada işte o Anayasa'nın en büyük iddiası, Meclisin daha güçlü kılınması, daha etkin olması. Ama baktığınız zaman, daha bugünkü İç Tüzük düzenlemesinde muhalefeti daha etkisiz hâle getirecek düzenlemelerle karşı karşıyayız. Evet, kısmen sanırım bir mutabakat olmasına çalışıldı ve bir düzenleme yapılmaya çalışıldı ama özü bu şekildeydi: Nasıl muhalefeti daha etkinsiz kılacağız? Geçen dönem de aynı tartışmalar üzerine...
BAŞKAN - Nasıl yani?
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Ya, Komisyonda bir görüşme süresi... Dediğim gibi, parantez açtım, kısmen bir düzenleme yapılmasına yönelik.
BAŞKAN - Orası eksik zannedersem...
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Evet ama parantez içinde söyledim ve...