| Komisyon Adı | : | İÇİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/860) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 15 .10.2018 |
ATAY USLU (Antalya) - Mustafa Yel Milletvekilimiz tabii, kanunun içeriğiyle ilgili geniş bir bilgi sundu. Bu kanunu hazırlama gerekçemiz konusunda ben de birkaç şey söylemek istiyorum.
Biz hem Mustafa Yel hem ben de İçişleri Bakanlığında uzunca süre çalışmış milletvekilleriyiz, daha önce bürokratik hayatımızda İçişleri Bakanlığında çalıştık, dolayısıyla, hem İçişleri Bakanlığının yapısına hem İçişleri Bakanlığı mevzuatına bu anlamda hâkimiz. Hem oradan gelen talepler hem daha önceki çalışma hayatımızda ortaya çıkan durumları değerlendirerek böyle bir kanun teklifinde bulunma gereğini hissettik ve Komisyonumuzun, Meclisimizin huzuruna sunuyoruz.
Ben özellikle kamuoyunda bu kanun teklifi verildikten sonra çokça tartışılan Karayolları Trafik Kanunu'ndaki değişiklikle ilgili birkaç bilgi sunmak istiyorum: Hedefimiz, kara yollarında trafik güvenliğini artırmak. Değerli arkadaşlar, maalesef, Türkiye'de her gün trafik kazalarında 20'den fazla vatandaşımızı kaybediyoruz. Bu, geçen yıl 7.400 civarında bir rakam. Bu ne demek biliyor musunuz? Bu şu demek: Haftada 1 yolcu uçağı düşmekte ve tüm yolcular hayatını kaybetmekte. Hava yollarında bu senaryo gerçekleşseydi bu durum kabul edilemezdi yani her hafta 1 uçak düşüyor Türkiye'de ve uçaktaki herkes hayatını kaybediyor. Hava yollarında kabul edilmeyecek bir senaryoyu kara yollarında biz maalesef yaşıyoruz. Dolayısıyla, burada trafik terörünün önlenmesi amacıyla bir şeylerin yapılması, Meclis olarak, milletvekilleri olarak adımın atılması gerektiğini düşünerek özellikle kara yolları trafik güvenliğinin artırılmasıyla ilgili hususlarda bir kanun teklifi sunduk.
Trafik kazalarına baktığımız zaman trafik kazalarının yüzde 98'inin insan hatasından kaynaklandığı görülüyor, yüzde 1-1,5'u yol hatasından veya yolcu hatasından kaynaklanıyor ama yüzde 98'i ya yolcudan ya sürücüden veya yayadan kaynaklanıyor yani insan hatası. Yüzde 98'in de yüzde 90'ı sürücü hatalarından kaynaklanıyor, sürücü kusurlarından kaynaklanıyor. Bu anlamda sürücü kusurlarının minimize edilmesi, denetlenmesi anlamında bu kanunda farklı teklifleri görebileceksiniz.
Türkiye'de son on beş yılda 20 bin kilometreden fazla bölünmüş yol yaptık. Bölünmüş yolların şöyle bir faydası ortaya çıktı: Karşılıklı çarpışmalarda ölümlü kazalar neredeyse yüzde 80 oranında azaldı.
BAŞKAN - Kaza kalmadı yani o tür.
ATAY USLU (Antalya) - Karşılıklı çarpışma neredeyse azaldı bölünmüş yollarda ama maalesef...
TANJU ÖZCAN (Bolu) - Diğer kazalar niye artıyor?
BAŞKAN - Diğer kaza, onu söylüyor şimdi.
ATAY USLU (Antalya) - Diğer kazalar bir şekilde artıyor arkadaşlar. Bölünmüş yollardaki kazalar yüzde 80 oranında azaldı, bölünmüş yollardaki ölümler yüzde 80 oranında azaldı ama diğer noktalarda...
ALİ ÖZTUNÇ (Kahramanmaraş) - Kaza oluyor yine.
ATAY USLU (Antalya) - Yine kaza oluyor. Onunla ilgili bilgiler de vereceğim arkadaşlar. Kaza yine oluyor.
MUSTAFA YEL (Tekirdağ) - Dünyanın her yerinde kaza oluyor.
ALİ ÖZTUNÇ (Kahramanmaraş) -Bir yanlış anlama olmasın Sayın Başkan "Kaza olmuyor." deyince...
ATAY USLU (Antalya) - Şimdi, arkadaşlar, son yıllarda da yine, istatistiklere baktığımızda son on yıl içerisinde ölümlü kaza miktarı yüzde 35 oranında azaldı ancak kaza miktarı azalmadı, kaza miktarları yerinde sayıyor. Şunu ifade edeyim: Bu göreceli olarak yerinde sayıyor çünkü herhâlde 1 milyon civarında araç her yıl trafiğe giriyor, her yıl 1 milyon civarında trafiğe girmesine rağmen kaza sayıları aynı şekilde devam ediyor.
MAHMUT TANAL (İstanbul) - İki gün önce bir kamyon devrildi 17 insan vefat etti.
ATAY USLU (Antalya) - Tamamen sürücü hatası. Burada da teklif ettiğimiz amaç dışı kullanılması vasıtanın, bununla ilgili de cezai yaptırımlar getiriyoruz.
Şimdi, ikinci bir süreç tabii, en çok hızdan kaynaklanan ölümler var, kazalarda sürücü hataları neredeyse yüzde 90 dedik, bu yüzde 90'ın yüzde 50'si aşırı hızdan kaynaklanıyor. Aşırı hız ciddi bir şekilde ölümlere sebep oluyor. Yine, uzmanların söylediği şu: 110 kilometrelik bir hızla giden bir araçtan çarpmanın ortaya çıkardığı şiddet 15'inci kattan düşmeye eşit. Bir insan normalde 15'inci kattan atlayamaz ama gaz pedalına sonuna kadar düşünmeden basabiliyor. Dolayısıyla, hızla ilgili de, bununla ilgili de tedbirlerin alınması gerektiğini düşündük ve yine hızla ilgili de tekliflerimizi burada görebilirsiniz.
Hakikaten trafik bir terör, bunun çözümü için adımlar atmamız gerekiyor. Bunun çözümü tabii ki yalnızca idari, yasal düzenlemeler değil, burada idari, yasal düzenlemeler yapacağız, yapma konusunda tekliflerimiz var. İnşallah bununla ilgili ceza kanunlarında da ileride değişiklikler yapılır. İdari, yasal düzenlemeler yanında tabii ki eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları çok önemli. Yüzde 98 insan hatasının olduğu yerde mutlaka eğitime daha çok önem vermeliyiz. Son yıllarda eğitimde bilinçlendirme anlamında adımlar atılıyor, çocuk eğitim, trafik eğitim parkları yapılıyor, okullarda trafik dersleri veriliyor, radyo ve televizyonlarda trafik eğitimi var, Silahlı Kuvvetler bünyesinde eğitimler var ama bunların artırılması gerekiyor.
Benim buradan teklifim, tabii ki yeni sistemle beraber Başkanım, komisyonların özellikleri de değişiyor. Eğitim konusunda da neler yapılıyor, neler yapmamız gerekiyor bunu da yerinde araştırıp bundan sonra yürütme organına tekliflerde bulunabiliriz diye düşünüyorum ikinci bir husus olarak.
Üçüncüsü tabii ki denetim. Burada da denetimlerin artırılmasıyla ilgili hususlar yine düzenleniyor. Şunu da ifade edeyim: Son yıllarda elektronik denetleme hususları konusunda elektronik denetleme sistemleri, koridor ölçümleri, fotoğrafla yakalama gibi konularda da adımlar atıldı. Bunlar da tabii ki kazaların azalmasına, ölümlerin azalmasına sebep oluyor.
Bu kanun teklifinin bu bölümünü hazırlamaktaki amacımız sürücüleri cezalandırmak değil arkadaşlar, hedefimiz sürücüleri kurtarmak.
Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.