KOMİSYON KONUŞMASI

TBMM BAŞKANI VEKİLİ MUSTAFA ŞENTOP - Değerli Komisyon Başkanı, değerli üyeler, değerli milletvekilleri, kurumlarımızın kıymetli yönetici mensupları, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum, çalışmalarınızda başarılar diliyorum. Hem bütçe görüşmelerinin hem de bütçemizin, 2019 bütçemizin hayırlı olmasını Cenab-ı Hak'tan niyaz ediyorum.

Bugünkü toplantıda Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe sunumunu Sayın Binali Yıldırım yapacaktı. Zatıalileri G20 Meclis Başkanları Zirve Toplantısı'na katılmak üzere Arjantin'e gittiler, bu sebeple toplantıya katılamamışlardır. Sayın Başkanımızın selamlarını ve saygılarını sizlere, Komisyona iletmemi istediler. Bu kapsamda toplantıya Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı adına katılıyorum.

Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin, 2017 Yılı Kesin Hesap Kanunu görüşmelerinin, 2019-2021 dönemi Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin ve kurumlarımızın 2019 yılı bütçelerinin Meclisimize, milletimize, ülkemize şimdiden hayırlı olmasını da niyaz ediyorum.

Sözlerimin başında, verdikleri mücadeleyle Türk milletinin yeniden tarihin öznesi olmasını sağlayan başta Türkiye Büyük Millet Meclisinin ilk Başkanı Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere, Birinci Meclisimizin merhum üyelerini, İstiklal Mücadelemizin bütün kahramanlarını ve ecdadımızı en samimi duygularla yâd ediyorum, ruhları şad olsun, mekânları cennet olsun.

Millî iradenin tecelli ettiği Türkiye Büyük Millet Meclisi yegâne yasama organıdır. Ülkemizi, devletler ailesinin şerefli bir üyesi olarak yaşatma iradesine sahip olan Meclisimiz, 23 Nisan 1920'den günümüze kadar iradesine tavizsiz bir şekilde sahip çıkmıştır.

Yüce Meclisimiz kurucu, yönetici ve yönlendirici vasıflarıyla ülkemize bugüne kadar büyük hizmetlerde bulunmuştur. "Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir." düsturuyla 23 Nisan 1920'de Ankara'da yeniden açılan Türkiye Büyük Millet Meclisi, iki gün önce coşkuyla kutladığımız cumhuriyetin ilan edildiği yerdir.

Çoğulcu demokrasiye geçene kadar ülkemiz önemli siyasi tecrübeler geçirmiştir. Meclis-i Mebusan'dan itibaren yüz kırk iki yıllık bir tecrübeyi ifade eden Türkiye Büyük Millet Meclisi, bu sene kuruluşunun 98'inci yılını kutladı. 14 Mayıs 1950 tarihinde başlayan çok partili hayatımız, 27 Mayıs 1960'ta gerçekleştirilen askerî darbeyle kesintiye uğradı. Üzülerek ifade etmek gerekirse, o tarihten itibaren de Türkiye'de sistemi vesayet altına alan kötü bir darbe, darbe girişimi ve muhtıra geleneği başladı.

Ülkemizde bugüne kadar 17 darbe, darbe girişimi ve muhtıra girişiminde bulunulmuştur. 12 Mart, 12 Eylül, 28 Şubat gibi bunların bazıları başarılı olmuş, bazıları da henüz teşebbüs aşamasındayken bastırılmıştır.

Türkiye Büyük Millet Meclisini dağıtıp, seçilmiş hükûmetleri yıkmak gayesiyle yapılan bu darbe girişimlerinin en alçağı da 15 Temmuzda gerçekleştirilmiştir.

15 Temmuz 2016 tarihinde gerçekleştirilmek istenen darbe girişimine karşı Meclisimiz ve milletvekillerimiz demokrasiden yana tavır koymuşlar, bütün siyasi partilerimize mensup milletvekilleri o gece Genel Kurul salonuna gelerek millî iradeye sahip çıkmış ve demokrasimizi yaşatmak için ant içmişlerdir. Esasında Türkiye Büyük Millet Meclisinin varlık sebebi de demokrasidir. Bu sebepledir ki Meclisimiz kendisini var eden sebepleri yaşatmak için bugüne kadar olduğu gibi, gelecekte de vazifesini dirayetli bir şekilde yapmaya devam edecektir.

Bizler Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri olarak gücümüzü milletten alıyoruz; milletimize, devletimize, demokrasimize yöneltilen her saldırı karşısında milletimizin bağımsızlığını korumak ve hürriyetimize sahip çıkmak zorundayız. Bu çatı altında zaman zaman tartışmamız gayet tabiidir. Her konuda uzlaşmamız gerekmiyor. Esas olan müzakere ortamını muhafaza etmek ve müzakerelerin insicamını bozmamaktır, çoğulcu demokrasinin gereği de budur.

Bizler Gazi Meclisin şerefli mensupları olarak tali meselelerde ihtilafa düşsek de millet menfaatlerine zarar verecek asli meselelerimizde asla ihtilafa düşmeyiz, düşemeyiz.

Değerli Başkan, değerli üyeler; yüce Meclisimiz 26'ncı Yasama Döneminde tarihî önemi haiz bir karar alarak 1982 Anayasası'nda köklü bir değişiklik yapmıştır. Kurulan komisyonlar, yapılan müzakereler ve Genel Kurul görüşmeleriyle tamamlanan Anayasa değişikliği 16 Nisan 2017 tarihinde referanduma sunulmuştur. Aziz milletimiz Anayasa değişikliğini onaylamış ve Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçişimiz böylelikle kabul edilmiştir. Önümüzdeki beş yıllık sürede ülkemizi yönetecek olan Cumhurbaşkanımız milletimizin oylarıyla seçilmiştir. Aynı şekilde, yasama ve denetleme görevini yerine getirecek olan siz değerli milletvekillerimizin seçimi de 24 Haziran 2018'de yapılan seçimlerle gerçekleştirilmiştir. Cumhurbaşkanlığı seçimi ile milletvekili seçimleri birlikte gerçekleştirilmiş ve 27'nci Dönem Meclisi teşekkül etmiştir. Bu yeni dönemde Meclisin önemli hususiyetlerinden biri de temsilde adaletin sağlanmış olmasıdır. Meclisimiz yapılan Anayasa değişikliğiyle uzlaşma kültürünü daha da geliştirme imkânına kavuşmuştur. Zira oy veren vatandaşlarımızın yüzde 97'si yüce Meclisimizde temsil imkânına kavuşmuştur. Yeni dönem yürütmede güven ve istikrarı temin ederken yasama Meclisinde de temsilde adaleti getirmiştir, bunun yasama faaliyetlerine de olumlu katkı sağlayacağına inanıyorum. Diğer yandan, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle birlikte yasama, yürütme ve yargı erkleri birbirinden kesin hatlarla ayrılmıştır. Yeni dönemde Hükûmetten kanun tasarısı gelmeyecek, kanun teklifleri bizzat milletvekilleri tarafından verilecektir. Teklifler konusunda ayrıntılı hazırlık çalışmalarının gerekliliği, milletvekillerinin yasama faaliyetlerine daha etkin bir şekilde katılımını da sağlayacaktır. Böylece ülkemiz millî iradenin güçlendirildiği ve milletimizin tercihlerinin öne çıkarıldığı bir sisteme kavuşmuş olacaktır uygulamada da. Ayrıca Meclis araştırması, Meclis soruşturması, yazılı soru önergeleri ve genel değerlendirme gibi mekanizmaların yeni dönemde etkin bir şekilde uygulanmasını mümkün hâle getirecektir. Kanun tekliflerinin hazırlanıp Genel Kurula gelme sürecinde siyasi parti gruplarına ve ihtisas komisyonlarına da büyük görevler düşmektedir. Yeni dönemde Hükûmetin bütçe kanunu teklif etmek dışında Türkiye Büyük Millet Meclisine kanun teklifi gönderme yetkisi yoktur. Bir başka ifadeyle kanun yapma yetkisi tamamen Meclisimize ve değerli milletvekillerimize aittir. Bu durum yasama organını çok daha önemli hâle getirmektedir. Bu kapsamda, komisyonların insan kaynaklarıyla fiziki ve teknolojik altyapısı güçlendirilmiştir. Ayrıca kanun tekliflerinin hazırlanmasına destek olacak kanun teklifi hazırlama süreçleri iyileştirilmiştir.

Değerli Komisyon üyeleri, 27'nci Dönem İkinci Yasama Yılının ilk yasama faaliyeti olan ve tüm siyasi partilerin desteğiyle kısa bir süre içerisinde kabul edilen İç Tüzük değişikliği sebebiyle siyasi parti gruplarına ve milletvekillerimize teşekkür ediyorum. Komisyonlarımızın ve Genel Kurulun daha etkin ve verimli çalışmasını sağlamak üzere yapılan bu düzenleme 16 Ekim 2018 tarihli mükerrer Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Türkiye Büyük Millet Meclisinin yasama ve denetim faaliyetlerinde önemli bir rolü olan Plan ve Bütçe Komisyonumuz yeni dönemde de ihtisas komisyonu olma özelliğini devam ettirmektedir. Ülkemizi ve vatandaşlarımızı yakından ilgilendiren mali nitelikteki pek çok kanun teklifinin görüşülmesi sürecinde Plan ve Bütçe Komisyonumuzun Sayın Başkan ve üyelerine başarılar diler, yoğun mesailerinden dolayı da teşekkür ederim.

Millî mücadeleyi bizzat yönetmesi ve 15 Temmuz hain darbe girişimine maruz kalması sebebiyle iki kere gazi olan Meclisimize bu dönemde önemli görev ve sorumluluklar düşmektedir. Bu çatı altında yapacağımız çalışmalar Türkiye'nin istikbalini temin edecek önemi haizdir. Yasama ve denetim görevleriyle Meclisimiz bir yandan milletimizin ve devletimizin ihtiyaç duyduğu yasaları hayata geçirirken diğer yandan da Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin, Cumhurbaşkanının ve bakanlıkların icraatlarını daha etkin ve verimli yapabilmesine imkân sağlayan yasal taleplerini de değerlendirecektir. Anayasa'mız, yasalarımız ve İç Tüzük'ümüz çalışmalarımıza yön verecek ve yol gösterecektir. Muhakkak ki Meclisimizin yeni dönemde yapacağı çalışmalarla bazı yeni teamüller ve uygulamalar da oluşacaktır. Bu kapsamda Komisyonumuzun siz değerli üyelerinin karşılıklı anlayış ve istişare içerisinde verimli bir şekilde çalışmaları yürütmesinin oluşacak yeni teamüllere katkı sağlayacağını düşünüyorum. Yeni dönemde şüphesiz yüce Meclisin bütün üyeleri, bütün milletvekilleri ülkemizin ve milletimizin beklentileri doğrultusunda en güzel şekilde görev yapmanın gayreti içerisinde olacaktır. Görevimiz, yürütmenin görevlerini daha etkin şekilde yaparak milletimize hizmet edeceği düzenlemeleri yapıp millî irade adına yürütmeyi denetlemek olacaktır.

Yeni dönemde yasama ve yürütme organlarının uyumlu çalışması, ülkemiz içinde ve dışında karşılaşacağımız zorlukların aşılmasını kolaylaştırmada bize yardımcı olacaktır. Bu sebeple bu dönemde bütün milletvekillerimize ve Komisyonumuzun siz değerleri üyelerine yapacağınız katkılar sebebiyle şimdiden teşekkür ediyorum. Milletvekilleri olarak bu yasama döneminde yeni sistemin ruhuna uygun bir şekilde çalışacağımıza inanıyorum.

Değerli Komisyon üyeleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 2019-2021 dönemine ait bütçe teklifimizle ilgili değerlendirmelere geçmeden önce yasama, denetim ve idari çalışmalarımızla ilgili bilgi vermek istiyorum.

Bildiğiniz üzere, 15 Temmuz hain darbe girişimi sonucu Külliye'mizde büyük bir tahribat oluşmuştur. Ana Bina, Ziyaretçi Kabul Binası ve Dikmen Caddesi'ne bakan ön bahçede oluşan tahribat, başlatılan çalışmayla kısa zamanda onarılmış, yürütülen restorasyon çalışmaları büyük oranda tamamlanmıştır.

Milletvekili sayısının 600'e çıkması sebebiyle Halkla İlişkiler Binası ve Ana Bina'da ortaya çıkan milletvekili çalışma odası ihtiyacı karşılanmıştır. Ayrıca, Genel Kurul proje müellifine yeniden düzenleme projesi yaptırılarak milletvekili koltuk sayısı 600'e çıkartılmıştır. Mermer basamaklar geriye çekilerek milletvekili masaları ilave edilmiştir. Ses sistemi elden geçirilerek Genel Kurul Salonu'muz 1 Ekim tarihindeki açılışa hazır hâle getirilmiştir.

Üyeler Lokantası'ndaki yoğunluğu hafifletmek için Tören Salonu'nun altındaki mevcut salon lokanta yapılmıştır. Külliye içerisinde yer alan Tepe Kafeteryanın bakım ve onarımı yapılarak tekrar hizmete açılması sağlanmıştır.

Ana Bina İktidar Kulisi iç bahçesinde yer alan mevcut zeminlerdeki andezit taşların bakım ve onarımı yapılmıştır. Külliye içerisinde değerli milletvekillerine en iyi şekilde hizmet vermek için gerekli diğer tadilat çalışmaları da hızla devam etmektedir.

Bu kapsamda, Ana Bina Üyeler Lokantası Mutfağı, 1960'lı yıllarda işletmeye alınmış olup zaman içerisinde kapasitesi ve kapsamı büyük ölçüde değiştiğinden fiziki ve teknik altyapının yenilenmesi ihtiyacı doğmuştur. Yemek servis alanının onarım ve tadilatı tamamlanmış olup lokantada yemek hizmeti taşımalı olarak sunulmaktadır. Söz konusu iş, yıl sonunda tamamlanacaktır.

Ana Bina'ya atılan bomba neticesinde ahşap kapılar ciddi ölçüde hasar görmüş olup bir kısmı geçici olarak onarılmıştır. Kapıların orijinal yapısına uygun olarak yeniden elden geçirilmesi için ihale yapılmıştır.

Güvenlik Koordinasyon Kurulu ve Başkanlık Divanı kararı doğrultusunda, izolasyon alanı uygulamasına başlanmış olup alınan karar doğrultusunda Basımevi önüne yeni bir personel giriş yolu yapılmıştır.

Plan ve Bütçe Komisyonumuzun Değerli Başkan ve üyeleri; Genel Kurul ve komisyonlarımızın 24 Haziran 2018 seçimlerinden sonra başlayan 27'nci Yasama Döneminde şu ana kadar yapılan çalışmalar konusunda da sizlere açıklamalarda bulunmak istiyorum.

Yasama faaliyetleri kapsamında şu ana kadar Başkanlığımıza 922 kanun teklifi sunulmuştur. 5 kanun teklifi Genel Kurul gündemine girmiş olup tamamı kanunlaşmıştır. 916 kanun teklifi ilgili komisyonlardadır. 17 Danışma Kurulu toplantısı yapılmıştır. Yapılan toplantılar neticesinde Genel Kurulda 5 Danışma Kurulu önerisi ve 7 grup önerisi kabul edilmiş, 28 grup önerisi reddedilmiş ve 3 grup önerisi işlemden kaldırılmıştır.

Bazı kanun tasarı ve teklifleri birleştirilmek suretiyle 3 kanun kabul edilmiş ve 13 Türkiye Büyük Millet Meclisi kararı alınmıştır.

26'ncı Yasama Döneminden intikal eden 268 kanun hükmünde kararname ilgili komisyonlarda bulunmaktadır. Ayrıca, Anayasa'nın 121'inci maddesi kapsamında 1 kanun hükmünde kararname Başkanlığa sunulmuş olup Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün 128'inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca 15 Ekim 2018 tarihinde doğrudan Genel Kurulun gündemine girmiştir.

6 kanun hükmünde kararname ise yetki kanunu çerçevesinde Başkanlığımıza sunulmuş olup komisyonlarda bulunmaktadır.

Denetim faaliyetleri kapsamında Başkanlığa 4.719 yazılı soru önergesi verilmiştir. Bunlardan 32'si mükerrer olduğundan işleme konulmamış, 5'i gelen kâğıtlara girmeden geri alınmış, 40'ı ise Anayasa ve İç Tüzük hükümlerine aykırı oldukları gerekçesiyle iade edilmiştir. İşleme alınan 4.642 önergeden 282'si süresi içinde cevaplandırılmıştır. 1.031 yazılı soru önergesi hâlen işlemdedir, 126'sı ise imzadadır.

394 Meclis araştırması önergesi verilmiştir.

2 genel görüşme önergesi verilmiş olup önergeler Genel Kurul gündeminde yer almaktadır.

26'ncı Yasama Döneminde görüşülüp sonuçlandırılamayan ve hükümsüz sayılmadığı için bu döneme intikal eden Sayıştay Başkanlığı tezkerelerine bağlı 3346 sayılı Kanun uyarınca, 6085 sayılı Kanun kapsamında Sayıştay denetimine tabi kuruluşlarla ilgili olarak hazırlanan 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 ve 2016 Yılı Denetim Raporları Başkanlığımıza sunulmuş olup ilgili komisyonlarda bulunmaktadır.

Diğer yandan, 2017 Yılı Dış Denetim Raporları kapsamında Sayıştay tarafından hazırlanarak Başkanlığımıza sunulan; Genel Uygunluk Bildirimi, Dış Denetim Genel Değerlendirme Raporu, Faaliyet Genel Değerlendirme Raporu, Mali İstatistikleri Değerlendirme Raporu, Kalkınma Ajansları Genel Denetim Raporu ve 207 adet kamu idarelerine ilişkin denetim raporu olmak üzere toplam 212 adet Sayıştay raporu da Başkanlığımıza sunulmuş olup ilgili komisyonlarda bulunmaktadır.

Tutanak Hizmetleri kapsamında;

Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu 27'nci Dönem Birinci Yasama Yılında 10 birleşimde 26 oturum yapmıştır. Yapılan birleşimlerde 51 saat 46 dakika çalışılmış ve çalışmalarla ilgili olarak 1.765 sayfa tutanak tutulmuştur. Ayrıca, ihtisas komisyonları ve Meclis araştırması komisyonlarında 35 saat 38 dakika çalışılmıştır. Çalışmalarda toplam 479 sayfa tutanak tutulmuştur.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı kabulleri ve basın toplantısı, Başkanlık Divanı, Danışma Kurulu ve diğer görevlerde de 10 saat 57 dakika çalışılmıştır, toplam 200 sayfa tutanak tutulmuştur.

Değerli milletvekillerimizin Genel Kurul ve komisyon toplantılarında yaptıkları konuşmalar e-postalarına gönderilmektedir.

Milletvekillerimizin Genel Kurul ve komisyon toplantılarında yaptıkları konuşmaları, yasama ve denetim çalışmaları ile idari teşkilatın faaliyetlerini içeren bilgilerin yer aldığı belgeler her yasama yılı sonunda taşınır belleklerle kendilerine ulaştırılmaktadır.

Bu arada, Ses Tanıma ve Görüntülü Tutanak Metinleri Projesi için altyapı çalışmaları da devam etmektedir.

Dış İlişkiler ve Protokol Hizmetleri kapsamında; devletlerarası ilişkilerin gelişiminde parlamenter diplomasinin rolü her geçen gün artmaktadır. Bu çerçevede ikili ve çok taraflı ilişkilerimizin güçlendirilmesine katkıda bulunmak gayesiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi geçtiğimiz yasama yılında diğer ülke parlamentoları, parlamenter asambleler ve uluslararası kuruluşlarla temaslarını yoğun biçimde sürdürmüştür. Türkiye Büyük Millet Meclisinin üye olduğu 12 parlamenter asambleyle bölgesel ilişkiler, Türkiye-Avrupa Birliği Karma Parlamento Komisyonuyla da Avrupa Birliği nezdindeki ilişkilerimiz yeni bir hız kazanmıştır.

2018 yılında Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı olarak 250 civarında uluslararası faaliyet gerçekleştirdik. Önceki dönemde 132 ülke, yeni dönemde ise 143 ülke ile dostluk grubu kurulmasına yönelik çalışmalar devam etmektedir. Söz konusu dostluk grupları parlamenter diplomasiyi zenginleştirmiştir. Ayrıca, Türkiye'nin etkinlik coğrafyasının genişlemesine katkı sağlamıştır. Türkiye Büyük Millet Meclisi olarak birçok uluslararası faaliyetin yanı sıra Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi Meclis Başkanları Zirvesi'ne de Mayıs 2018'de ev sahipliği yaptık. Bu dönemde parlamenter diplomasinin etkin yürütülmesi kapsamında 39 ülkeden 22 meclis başkanı ve 15 meclis başkan yardımcısının katılımıyla 8-11 Ekim 2018 tarihleri arasında Avrasya Meclis Başkanları 3'üncü Toplantısı'nı Antalya'da gerçekleştirdik. Toplantı sonunda ortak bir bildiri yayımladık. Çevre kirliliği, iklim değişikliği, açlık, terör, savaş gibi büyük sıkıntılarla karşı karşıya olan dünyamızda barış, istikrar ve refaha kavuşmak için düzenlediğimiz toplantının önemli katkılarda bulunacağına inanıyoruz.

Söz konusu ülkelerle iş birliğini kurumsallaştırmaya ve bölgesel barış ve istikrara katkı sağlamaya yönelik olarak Avrasya Parlamenter Asamblesinin kurulmasına ilişkin etkin çabamız önümüzdeki dönemde de devam edecektir.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı olarak yakın coğrafyamızdaki ülkelerle ilişkilerimizin gelişmesine büyük önem vermekteyiz. Mutat olduğu üzere Sayın Meclis Başkanımızın ilk yurt dışı ziyareti 15 Ağustos 2018'de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetine, ikinci yurt dışı ziyareti ise 28 Ağustos 2018'de Azerbaycan'a yapılmıştır. Ardından, 20-21 Eylül 2018'de Azerbaycan Millî Meclisinin 100'üncü Kuruluş Yıldönümü törenlerine katılmıştır. Son zamanlarda hızlı bir gelişme gösteren Türkiye-Özbekistan ilişkilerinin 23-26 Eylül 2018 tarihlerinde Özbekistan'a yapılan ziyaretle daha da gelişeceğine inanıyoruz.

Son olarak, Sayın Meclis Başkanımız tarafından 12-15 Ekim 2018 tarihlerinde İsviçre'nin Cenevre şehrinde düzenlenen Parlamentolararası Birlik Toplantısı'na katılım sağlanarak Genel Kurula hitap edilmiş, Asya Parlamenter Asamblesi Dönem Başkanı sıfatıyla APA üyelerinin toplantısına Başkanlık edilmiştir.

Diğer taraftan, Türk Dili Konuşan Ülkeler Parlamentoları Asamblesi 8'inci Genel Kurulu ile Asya Parlamenter Asamblesi 11'inci Genel Kurulu da önümüzdeki aylarda ülkemizde gerçekleştirilecektir.

Bilgi ve Bilişim Hizmetleri Kapsamında;

İş Sürekliliği Merkezi kurularak Türkiye Büyük Millet Meclisi bilişim sistemlerinde kesintisiz hizmet verilmesi sağlanmıştır.

Sistemlerimizde siber güvenlik zafiyetleri olmaması için rutin siber güvenlik testleri yapılmıştır.

Kamera güvenlik sistem alt yapısı genişletilmiştir. Elektronik belge yönetim sistemi uygulamaya alınmıştır. 7/24 Bilişim Destek Servisi ile Entegre Bilişim Teknolojileri Yardım Masası uygulaması hizmete açılmıştır.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Güvenlik Koordinasyon Kurulu kararıyla Turnike Güvenlik Sistemi kurulmuştur.

Milletvekili sayısının 600'e çıkması sebebiyle Genel Kurul Salonu oylama, yoklama üniteleri taşınmış ve sistemle entegrasyonu gerçekleştirilmiştir.

Araştırma Hizmetleri kapsamında ise; yasama faaliyetlerine bilgi desteği sağlamak ve milletvekillerimizden gelen bilgi taleplerini karşılamak üzere rapor, bilgi notu, bilgi derleme ve doküman derleme türünde 207 çalışma gerçekleştirilmiştir. Avrupa Parlamento Araştırma ve Dokümantasyon Merkezi aracılığıyla çeşitli ülke parlamentolarından gelen 44 adet bilgi talebi de karşılanmıştır.

Kütüphane hizmetleri kapsamında ise 2018 yılında 44.148 okuyucuya hizmet verilmiştir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Kütüphanesi koleksiyonuna 4.899 yeni kitap eklenmiş ve kütüphanede bulunan yayın sayısı 313.552'ye çıkartılmıştır. Bu yıl dijitalleştirme faaliyetleri kapsamında 196 adet kitap dijital ortama aktarılarak toplamda 5.082 elektronik yayına ulaşılmıştır. Ayrıca, kurumsal yayınları ve dijitalleştirilmiş kaynakları vatandaşların hizmetine sunan Türkiye Büyük Millet Meclisi Açık Erişim Sistemi yıl içerisinde 116.782 kişi tarafından kullanılmıştır.

Basın-yayın ve halkla ilişkiler hizmetleri kapsamında Genel Kurulun Türkiye Büyük Millet Meclisi Televizyonundan yayınları salı günü 15.00-21.00, çarşamba ve perşembe günleri 14.00-21.00 saatleri arasında TRT3 üzerinden canlı olarak yayınlanmaktadır. Genel Kurulun saat 21.00'den sonra devam eden çalışmaları Türkiye Büyük Millet Meclisi Televizyonu tarafından, resmî internet sitesi ve mobil uygulama üzerinden, birleşimin tamamlanmasına kadar canlı yayınlanmaya devam edilmektedir.

27'nci Yasama Döneminde Genel Kurul çalışmaları TBMM TV'den kırk altı saat, internet üzerinden otuz buçuk saat canlı yayınlanmıştır. Siyasi parti grup toplantıları on üç saat canlı yayınlanmıştır. Türkiye Büyük Millet Meclisi Televizyonu Haber Merkezinden dokuz saat on dakika haber yayını yapılmıştır.

Meclis Haber Dergisi 3 sayı çıkartılmış; toplam 8 bin adet baskı yapılarak 880 bin sayfa olarak yayınlanmıştır.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Basımevinde gündem, kanun tasarı ve teklifleri sıra sayısı, geçen tutanak özeti vb. konularda 629.774 sayfa basım yapılmıştır.

Bu yasama döneminde Türkiye Büyük Millet Meclisi külliyesini 110.414 kişi ziyaret etmiştir. Ayrıca 2.486 kişiye rehberlik hizmeti verilmiştir.

Sayın Başkan, değerli üyeler; 2019-2021 dönemine ait bütçe teklifimizle ilgili değerlendirmelere geçmeden önce, 2017 yılı kesin hesap sonuçları ile 2018 yılı bütçemize ilişkin kısa bilgiler vermek istiyorum.

2017 yılı bütçemiz 981 milyon 589 bin Türk lirası olarak kanunlaşmış, yıl içinde yapılan aktarmalarla birlikte 1 milyar 46 milyon 677 bin 734 lira 80 kuruş olmuştur. Yıl sonu itibarıyla bu rakamın 919 milyon 190 bin 404 lira 64 kuruşu harcanmış, yüzde 87,8 oranında bir gerçekleşme sağlanmıştır.

2018 yılı bütçemiz 1 milyar 255 milyon 124 bin Türk lirası olarak kanunlaşmış, yıl içinde yapılan aktarmalar ve ödenek ilaveleriyle birlikte eylül sonu itibarıyla toplam ödenek 1 milyar 299 milyon 34 bin Türk lirası olmuştur. Bu ödeneğin eylül ayı sonu itibarıyla 783 milyon 43 bin Türk lirası, diğer bir ifadeyle yaklaşık yüzde 60'ı harcanmıştır.

Sayın milletvekilleri, şimdi de 2019 yılı bütçe teklifimizle ilgili olarak kısa bilgi vermek istiyorum.

2019 yılı bütçe teklifi 1 milyar 816 milyon 197 bin Türk lirası olarak Komisyona sunulmuştur. 2019 yılı bütçe teklifinde personel giderleri yüzde 52,9; Sosyal Güvenlik Kurumu devlet primi giderleri yüzde 7,3; mal ve hizmet alımı giderleri yüzde 9,3; cari transferler yüzde 13,1; sermaye giderleri yüzde 17,3; sermaye transferleri ise yüzde 0,1 oranında ağırlığa sahiptir.

Ayrıca, Türkiye Büyük Millet Meclisine bağlı olan Kamu Denetçiliği Kurumuna hazine yardımı olarak 27 milyar 215 bin TL pay ayrılmıştır. Bu tutar toplam bütçemizin yaklaşık yüzde 1,5'ini oluşturmaktadır.

Bu yıl ilk defa 2019 yılı Radyo ve Televizyon Üst Kurulu için hazine yardımı olarak 40 milyon Türk lirası pay ayrılmıştır. Bu tutar toplam bütçemizin yaklaşık yüzde 2,2'sini oluşturmaktadır.

2019 yılı bütçe teklifi, 2018 yılı başlangıç ödeneği olan 1 milyar 255 milyon 124 bin TL'ye göre yüzde 44,7 artarak 1 milyar 816 milyon 197 bin TL olmuştur.

Bu artışın temel sebeplerini kısaca özetlersek; 2019 yılı bütçe teklifinde 2018 yılı başlangıç ödeneğine göre cari giderlerdeki 486 milyon 535 bin Türk liralık artış, milletvekili ve danışman sayısı ile personel sayısındaki artış, taşeron işçilerin kadroya geçirilmesi sebebiyle gerçekleşen artış, enflasyon oranındaki artış, Türkiye Büyük Millet Meclisi eski üyelerinin tedavi giderleri ile temsil tazminatlarındaki artış, Kamu Denetçiliği Kurumu ve Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna yapılacak transferler, memurların öğle yemeğine yardım ile uluslararası kuruluşlara yapılan üyelik aidatı ödemelerindeki artıştan kaynaklanmaktadır. Yatırım giderlerindeki 74 milyon 538 bin TL'lik artış ise yapım, bakım, onarım ve bilişim giderlerindeki artıştan kaynaklanmaktadır.

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişme, küreselleşme, demokrasinin ve katılımcılığın artan önemi, milletvekillerinin Meclisimizden beklentilerindeki değişim gibi hususlar yönetim anlayışı, hedef, araç, yöntem ve işleyiş değişimlerini de gerekli kılmaktadır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin teknolojik imkânlardan en iyi şekilde faydalanarak daha etkin, verimli ve hızlı hizmet üretebilmesi için bu alandaki çalışmalarımıza büyük önem veriyoruz.

Bu kapsamda 2018 yılı bütçe hedefimiz, yasama yetkisini kullanan değerli milletvekillerimizin çalışma şartlarını iyileştirmek, yasama sürecini ve kalitesini geliştirmek olacaktır.

Sonuç olarak, 2019-2021 dönemi bütçe teklifi 2019 yılı için 1 milyar 816 milyon 197 bin TL, 2020 yılı için

1 milyar 850 milyon 603 bin TL, 2021 yılı için de 1 milyar 836 milyon 552 bin TL olarak öngörülmüştür.

Türkiye Büyük Millet Meclisinin 2018 yılı bütçe uygulamasıyla önümüzdeki üç yıllık döneme ait bütçe teklifimizle ilgili açıklamalarda bulundum. Bu çerçevede bazı proje, rakam ve bilgileri sizlerle paylaştım. Bu konulardaki detaylı bilgiler sizlere dağıtılan kitapçıklarda yer almaktadır.

Değerli Başkan, değerli üyeler; Türkiye Büyük Millet Meclisinin ihtiyaç duyduğu hizmetlerin yürütülmesi gayesiyle yaptığımız çalışmalarda sizlerin de gereken desteği sağlayacağına inanıyorum.

2019 yılı bütçemizin hayırlı olmasını niyaz ediyor, siz değerli milletvekillerimize saygılarımı ve en iyi dileklerimi sunuyorum.