| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Üst kademe kamu yöneticilerinin Komisyonda söz almalarının ve sunum yapmalarının İç Tüzük'e aykırı olup olmadığı hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 31 .10.2018 |
İSMAİL TATLIOĞLU (Bursa) - Teşekkür ederim.
Tabii, bu bütçe normal bir kanun değil, bu bütçe -daha önce de söyledim- çok farklı bir kanun. Dolayısıyla bu kanun koyucunun maksadına, arkasına da bakmak lazım; bir.
İkincisi: Türkiye Cumhuriyeti'nin ve hatta Türkiye'nin, bu anlamda cumhuriyetten önce de alırsak yaklaşık iki yüz yıllık bir bütçe deneyimi var yani Türkiye'nin belki de en güçlü olduğu alanlardan biri bu maliye ve bütçe sürecidir. Bu konuda çok derli toplu ve çok derin teamülleri oluşmuştur. Burada sistemin değişmesi, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmesi... Geçen sene ne varsa bu sene aynıdır esasında, sadece bütçe açısından bir fark var, geçen sene bütçeyi Maliye Bakanlığı hazırlar, hükûmete verir, hükümetten gelirdi; şimdi, tabii ki hükûmetin yerine Cumhurbaşkanı var. Ben esasen... Bu İç Tüzük çelişkileri çok tabii. Bunlarla ilgili, bunlara takılırsak, bunları ayrı çözmek lazım. Mesela AK PARTİ Grubunun 15 sayısının olması da dehşet bir hata. Bunu daha önce de söylemiştim. Yani 24 Haziran seçimlerinin Genel Kurula vermediği yetkiyi biz çarpma toplamayla komisyonlara vermişiz. "Cumhurbaşkanı" kavramı, "yürütmenin başı" ifadesini içermeli. Bu esasında bütün metinlerde var ve yanlış anlaşılıyor. Bir defa daha söyleyeyim: Bu, esasında, Sayın Cumhurbaşkanının ciddi bir eleştiri almasının önemli nedenlerden birisi. Yani "Başbakanlık" sıfatını da aynı zamanda içeriyor.
BAŞKAN - Arkadaşlar, biraz yavaş lütfen.
İSMAİL TATLIOĞLU (Bursa) - Tabii olarak "Cumhurbaşkanlığı" kavramının kullanılması lazım bu anlamda. Bu nedenlerle bir açıdan da bütçeye baktığımızda merkezî yönetim bütçesi üç ayaklı. Bir genel bütçemiz var, bir özerk bütçe var, bir de bağımsız kurumlar var. Zaten bu bağımsız kurumların başı gene Meclis tarafından seçiliyor, bunun organizasyonu bu şekilde oluşturulmuş. Bunlara normal Tapu Kadastro Genel Müdürü gibi davranamayız. Yani bunlar çok farklı kurumlar ve yargı kurumları. Yeni durumda... Bunlar daha önce Başbakana -tabii olarak- bağlı kurumlardı, işte, Sayıştay ve benzeri. Bu nedenle de geçen sene bütçe nasıl görüşülüyorsa esasında sistem bu teamülleri değiştirmedi. Sistem esasında bütçe konusunda hiçbir şeyi ciddi anlamda değiştirmedi radikal olarak. Bu nedenle bu çelişkileri teamüllerle aşmak lazım çünkü teamüller burada gerekiyor ve bu çerçevede ben geçen seneki teamüllerin ve bugün başlayan teamüllerin geçerli olması gerektiğine inanıyorum.
Teşekkür ederim.