KOMİSYON KONUŞMASI

YÜKSEL MANSUR KILINÇ (İstanbul) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkanım, Sayın Meclis Başkanı Vekilim, değerli milletvekilleri, kurumların değerli başkanları, değerli temsilcileri ve değerli medya emekçileri; Türkiye Büyük Millet Meclisi 2019 yılı bütçe teklifinde "Bu yıl ilk defa, 2019 yılı, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu yani RTÜK için hazine yardımı olarak 40 milyon TL pay ayrılmıştır. Bu tutar toplam bütçemizin yaklaşık yüzde 2,2'sini oluşturmaktadır." denmektedir.

Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; radyo televizyon dünyası 1990'lı yıllarda Türkiye'nin gündemine özel radyo ve televizyonlarla gelmiş ve 1994 yılında 3194 sayılı Yasa'yla Radyo ve Televizyon Üst Kurulu kurulmuş ve kanunu yapılmıştır. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu bir anayasal kuruluştur. Daha sonra 2011 yılında ihtiyaç üzerine birçok değişiklikle birlikte 6112 sayılı Yasa'yla Radyo ve Televizyon Üst Kurulu son hâlini, günümüzdeki hâlini almıştır.

Şimdi burada denmektedir ki "bu yıl ilk defa" yani 1994 yılında kurulan Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ilk defa bir ödenek talep etmektedir ve Türkiye Büyük Millet Meclisinde cari transferlerle bir hazine yardımı öngörülmektedir. Ne oldu da yirmi dört yıl sonra Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ödenek istemek zorunda kaldı? Hangi gerekçeyle bu bütçe açığı oluştu ve yıllardır Radyo ve Televizyon Üst Kurulu yani gelirlerini radyo ve televizyonların lisans gelirlerinden, radyo ve televizyonlardaki reklamların RTÜK payından ve yayın izin ücretlerinden elde eden Radyo ve Televizyon Üst Kurulu neden bu hâle geldi, neden parasız kaldı, neden ödenek istemek zorunda kaldı? Denebilir ki, yasal bazı düzenlemeler Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun gelirlerinin düşmesine neden oldu, yeni radyolar ve televizyonlar kurulmadığı için lisans gelirlerinde düşme oldu o nedenle böyle bir ihtiyaç oldu. Biliyoruz ki Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun çeşitli dönemlerdeki başkanları, yöneticileri sürekli Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun fazla bütçe vermesinden ve bunu hazineye devretmekten dolayı da yıllarca hep övünmüşlerdir.

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, radyolar ve televizyonların dışında, ayrıca internet ortamındaki yayınların içerikleriyle ilgili de yeni bir görev üstlenmekle karşı karşıyadır. O hâlde, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu -düzenleyici ve denetleyici bir kurum olarak uygulamaları- Türkiye'de geleneksel medyanın en önemli unsurlarından radyoları, televizyonları denetlemek ve düzenlemek durumunda olan, sorumluluğu da bu olan bu kurum, aynı zamanda medyadaki özgürlüklerin, demokratik bir medyanın olgunlaştırılması ve bunun koruyucusu olması gerekirken neden bu duruma düşürülmüştür? Yasal düzenlemelerle gelirleri düşürülürken, bugünlerde bir bütçeye ihtiyaç duyarken 2020 yılında da benzer bir durumla karşılaşılacak mıdır? Bu sorularımızın yanıtlarını istiyoruz.

Gerekçelerle ilgili daha sonra Cumhurbaşkanlığı bütçesinde görüşlerimi iletmek üzere teşekkür ediyorum, saygılar sunuyorum.