KOMİSYON KONUŞMASI

BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Bakanım, öncelikle yeni görevinizin hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyor, başarılar diliyorum.

Tabii, yeni bir Bakansınız, sizinle ilgili şu anda çok eleştiri getirmeyeceğiz ama önceki bakanlarımızda da hep aynı oldu. 3'üncü yılda üçüncü Ulaştırma Bakanıyla karşı karşıya kalıyoruz. Mecburen geriye dönük olan eleştirilerimizi sizlere aktaracağız, bu konuda eksikliklerin tamamlanması için sizlerden destek bekleyeceğiz.

Sayın Bakanım, öncelikle İstanbul ve Marmara merkezli projelerden vazgeçmenizi... İstanbul'a 8 tane alt geçit, 10 tane köprü de yapsanız İstanbul'un sorunlarını çözmeniz mümkün değil. İstanbul'un mutlaka nüfusla ilgili tedbirler alması gerektiği düşüncesini ben destekliyorum. Adana, Mersin, Kayseri, Niğde, Konya ve Aksaray bölgesi ikinci Marmara olmaya adaydır. Bugün seçim bölgem olan Mersin Ticaret Borsasının işlem hacmi İstanbul Ticaret Borsasından fazladır. Türkiye'de ilk ticaret odası Mersin'de kurulmuştur. Şu anda Türkiye'nin en büyük limanı da Mersin'dedir. Daha önceki Ulaştırma Bakanımız Sayın Lütfi Elvan Mersin Milletvekili olması dolayısıyla bölgemizde çok sayıda vaat vermiştir. Başta Adana-Mersin yolunun 8 şerit olması dâhil, Çukurova Havaalanı, Mersin-Antalya yolu, Silifke-Mut-Karaman yolu maalesef istenilen seviyede gitmemektedir.

Çukurova Havaalanıyla ilgili 2011 yılında kamulaştırma işlemleri yapılmış, mahkeme kararıyla vatandaşa bedeller ödenmiştir. Aradan yedi yıl geçtikten sonra Devlet Hava Meydanları bedele itiraz etmiştir ve binlerce insanın mağdur olacağı şekilde dönüm başına 3 bin lira gibi bir rakam tekrar çiftçilerden istenmektedir. Öncelikle bu yanlışlığın tekrar düzeltilmesini... Aradaki fark 3 bin liradır. Bugün 2 bilirkişiyi götürsek bir tarlada metrekare fiyatı 18 TL mi, 21 TL mi; bu kadar görüş ayrılığı bile olabilir. Yedi yıl sonra Yargıtayın bir davayı iptal edip 5 bine yakın insandan tekrar faiziyle beraber bu parayı istemesi bölgede çok büyük sorunlar oluşturacaktır. Bununla ilgili Bakanlığınızın mutlaka bir çalışma yapmasını ve gerekirse bütçe sırasında bir yasa teklifi hazırlanarak 1 defaya mahsus olmak üzere Çukurova Havaalanıyla ilgili istenen istimlak bedelinden vazgeçilmesini talep ediyoruz.

Mersin, 6'ncı sırada vergi ödeyip 24'üncü sırada hizmet alan bir kenttir. Rahmetli Özal döneminde Mersin serbest bölge kurulmuş, Antalya turizm bölgesi ilan edilmiştir. Maalesef, serbest bölgede gerekli çalışmalar yapılamamış, 350 kilometrelik sahil şeridi olan bir kent kaderiyle baş başa kalmıştır. Mersin'in mutlaka devletten istediği yatırımları alması, başta Yenice Lojistik Köyü Projesi olmak üzere Adana-Mersin hızlı tren hattının bir an önce bitirilmesi lazım. Konya-Karaman hızlı tren hattında yılda taşınan yolcu kadar Adana-Mersin hızlı treninde ayda yolcu taşınacaktır ama zamanında öncelikler, birçok projede olduğu gibi, yanlış tespit edilmiş, öncelikle Adana-Mersin hızlı tren hattının yapılması gerekirken Konya-Karaman hızlı tren hattı yapılmıştır Sayın Davutoğlu'nun Başbakan, Sayın Lütfi Elvan'ın da Ulaştırma Bakanı olması hasebiyle.

Bölgemizdeki birçok proje de maalesef içler acısıdır. Bir Çamlıyayla yolumuz var. 2015 yılında Sayın Elvan Mersin'e geldiği zaman 2018 yılında bitirileceğini söyledi. Ben Çamlıyayla yolundaki çalışmayı size kısaca anlatayım: Belli bir bölgesinde kazı çalışması yapılıyor, 10 kilometre ileride köprü yapılıyor, 20 kilometre ileride dolgu yapılıyor yani dolayısıyla işlerin hepsi yarım kalıyor, hiçbir iş bitirilemiyor. On beş yıllık AK PARTİ iktidarı döneminde yapılan yol 60 kilometrelik bir yol, şu anda 22-23 kilometre yol yapılabildi. Hâlâ projenin nasıl olacağı, bir kısmında tünel yapılıp yapılmayacağı... Bölgedeki bütün projeler böyledir, burada doğru tercihlerin yapılıp... Bizim öncelikli yolumuz Mersin-Antalya yoludur, Silifke-Mut-Karaman yoludur. Yani bütün ilçelerin elbette yol ihtiyacı vardır, bunların yapılması lazım ama bu şekilde atıl kalacağına... Yani ben beş yıldır dolgusu yapılıp, köprüsü yapılıp üzerinin asfaltı dökülemeyen ilçe yolları biliyorum. Bu şekilde bir yaklaşımla bu ülkenin sorunlarını çözebilmemiz mümkün değil.

Sayın Binali Yıldırım'ın "Aşkınız uzun sürsün, Keçiören metrosu gibi olsun." dediği gibi bir metro da bizim Adana'da vardır ama Adana Belediyesinin MHP'li olmasından dolayı Adana metrosu yıllardır bir kangren olarak durmakta ve bu metronun Ulaştırma Bakanlığına devri yapılmamaktadır. Adana Büyükşehir Belediyesi her ay bu metronun borcundan dolayı, çalışmayan, kullanılmayan bu metronun borcundan dolayı trilyonlarca lira para ödemektedir. Bakanlığınızın mutlaka Adana metrosunu devralmasını -güzergâhta da eksiklikler var, yanlışlıklar var, geçmişte yapılan birçok hata var- bu metronun tamamlanarak Adana'nın bu sorununun çözülmesini bölgem adına talep ediyorum.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Şimşek.

BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Son bir söz Sayın Başkanım: Ankara-Niğde yolu doğru bir projedir, geç kalmış bir projedir. Edirne, Urfa, hatta Silopi'ye kadar otobanın normalde, şu ana kadar, iktidarınız döneminde bitirilmesi gerekiyordu. Geç kalmış bir projedir ama destekliyoruz, bir an önce bitirilmesini talep ediyoruz.

Teşekkür ediyorum.