| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/276) ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/275) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı c)Karayolları Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu d)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 05 .11.2018 |
ÖZGÜR CEYLAN (Çanakkale) - Sayın Bakan, sunumunuzda "Şu kadar yol, köprü, tünel yaptık. İnternet altyapısı şuradan buraya geldi, devrim yaptık." dediniz. Maalesef, hep gündeme geldiği üzere, ülke kamuoyu olarak gerçekleştirilen mega projelerin gerçek maliyetlerini bir türlü öğrenemedik. Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü'nü hizmete açtınız. Bu projeler için taahhüt edilen geçiş garantilerinin projenin açılışından bugüne kamuya maliyeti ne olmuştur? Bu köprülerden, tünellerden günde ne kadar taşıt geçiyor? Türk halkı ne kadarını geçmeden ödemek zorunda kalıyor? Bu konuyla alakalı kesin rakamları açıklarsanız biz de, kamuoyu da öğrensek memnun oluruz.
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale yolunun 18 Martta temeli atıldı. Yaklaşık 2 milyar 703 milyon dolarlık bir proje bedeli var. Ege'den, Batı Akdeniz'den, Batı Anadolu'dan giden yük hareketinin İstanbul'u kullanmadan direkt Çanakkale üzerinden geçmesine olanak sağlayacağı ifade edilen bu projede de araç geçiş garantileri söz konusu mudur? Proje güzergâhı üzerinde henüz projenin geçiş güzergâhı açıklanmadan önce arazi toplandığına dair çeşitli iddialar basında yer almıştır. Bu noktada özellikle hattın Çanakkale'den geçen kesimlerinde bu yönde arazi alımları tespit edilebilmiş midir?
Sayın Bakan, hazine garantili yap-işlet-devret projeleriyle Türk halkı geçmediği köprüye, gitmediği hastaneye para ödüyor. Fakat biz şunu merak ediyoruz: Bu bütçeden hangi proje için ne kadar garanti ödemesi yapmak durumunda kalınacaktır? Önümüzdeki dönem için projeksiyonunuz nedir?
Ayrıca Sayın Bakan, bunu size iki ay önce yazılı soru önergesi olarak ilettim fakat süresi içerisinde cevap verme nezaketini göstermediniz. Sanıyorum, Meclisin tozlu raflarında bekleyecek ancak size konuyu bir de burada hatırlatmak ve sormak istiyorum. İhalesi 2015 yılında gerçekleştirilen ve 2016 yılında yapımına başlanan Bayramiç-Etili-Çan kara yolunun birinci sınıf devlet yolu vasfında, 12 metre platform genişliğinde; 38,2 kilometre uzunluğunda olacağı belirtilmişti. Proje kapsamında 3,5 kilometre Bayramiç çevre yolu ve 2,5 kilometre Etili çevre yolunun da yapılacağı ve 40 kilometre uzunluğunda, 12 metre genişliğinde 4 köprü, 90 menfezden oluşacak yolun iki yıl içinde tamamlanmasının öngörüldüğü ifade edilmişti. Ancak bahse konu bölgede çalışmaların arzu edilen hızda yürütülemediği ve Çiftlikköy'den itibaren bu güzergâhın vatandaş için âdeta çileye dönüştüğü görülmektedir. Bir türlü tamamlanamayan proje nedeniyle sürücülerin güvenli seyir olanağının bulunmadığı ve toz bulutu içerisinde seyahat etmeleri nedeniyle hem güvenlik sorunu oluşmakta hem de yörede tarım ve hayvancılıkla geçimini sağlayan üreticiler oluşan tozun ürünlerine verdiği zarardan ötürü mağdur olmaktadırlar. İhalenin üzerinden neredeyse üç yıl geçmiş olmasına rağmen neden hâlâ tamamlanamamıştır? Yüklenici firmaya gerekli ödemeler zamanında aktarılmış mıdır? Söz konusu projede fiziki ve nakdî gerçekleşme oranının yüzdesi kaçtır? Projeyi hangi takvim yılı içerisinde bitirmeyi planlıyorsunuz?
Aynı şekilde, sunumunuzda Gelibolu-Eceabat arasındaki tünellerin 2018 yılında biteceği görülmekte. Bahsedilen yerde şu anda çalışmalar durmuş durumdadır. İki ay içerisinde de bitmesi mümkün görünmemektedir. Bu proje ne zaman tamamlanacaktır? 2002 ile 2018 yılları arasında Bakanlığınız ile bağlı, ilgili kurum, kuruluşlarının Çanakkale'de gerçekleştirdiği yatırım projeleri nelerdir? Söz konusu yıllar itibarıyla Çanakkale'de yatırım programına alınan projelerde fiziki ve nakdî gerçekleşme oranları nelerdir? Tahsis edilen ödenek miktarları ne kadardır? Bu ödeneklerin ne kadarı tahsis edildiği dönemler içerisinde harcanmıştır?
Sayın Bakan, Çanakkale ili en uzun kıyı şeridine sahip illerimiz arasında yer almasına rağmen deniz ulaşımında sahip olduğu kapasite yetersizdir. Yaz aylarında görece iyi durumda olan Gökçeada ve Bozcaada feribot, deniz otobüsü seferleri sezon bitince azalmakta, adalarda yaşayan yurttaşlarımız için çile başlamaktadır. Hemşehrilerimizin alternatiflerinin olmayışı da Çanakkale'de feribot ücretlerinin aşırı yüksek oluşunda da en büyük etken olarak durmaktadır. Bu konuda bir çözüm üretilecek midir?
Çanakkale Havaalanı'ndan sadece İstanbul ve Ankara'ya, o da sınırlı bir sayıda uçuş gerçekleşmektedir.
Demir yolu ağıyla kentin Anadolu ve İstanbul bağlantısının sağlanması Çanakkale'nin ekonomik gelişimine katkı sunacaktır. Bu konuyla ilgili sunumunuzda Çanakkale için demir yolu çalışması gözükmemektedir. 2019 yılı için demir yolunun Çanakkale'ye ulaşmasını istemekteyiz. Bu konuda bir çalışma yapılabilecek midir?
Teşekkür ederim.